Gereden: Ford Kuga facelift
Scherpere styling genoeg in felle strijd?
Maar liefst een maand lang trekt Ford op dit moment over ons continent met een heel circus aan vernieuwde Kuga's; in 15 etappes van twee dagen per stuk rijden journalisten uit diverse landen de aangescherpte SUV naar het noorden. De uitdagende reis door onder meer Servië, de Baltische Staten en het noorden van Scandinavië moet ons laten zien hoe zeer de auto zich thuisvoelt in vrijwel elke situatie - die onverschrokken veelzijdigheid is immers wat veel mensen aantrekkelijk vinden aan een SUV of cross-over. Wij stappen zoals gezegd tijdens de op één na laatste etappe achter het stuur van de Kuga - dwars door besneeuwd Lapland. Hoe dat er uit ziet, beleef je binnenkort in de video die we aan het maken zijn, voor nu praten we je even bij over onze eerste indrukken.
1.5 Ecoboost
Elke Kuga heeft voortaan een 1,5-liter viercilindermotor in zijn neus. Wij reden vandaag met de sterkste benzinevariant, met 182 pk (en is ook keuze uit 120 en 150 paardenkrachten) en een automatische zesversnellingsbak. Als je een beetje de kans hebt is deze aandrijflijn het doorsparen waard; de prestaties zijn voldoende en de automaat geeft vrijwel nooi reden tot klagen, de alertheid van de zesbak is beter dan we voorheen van de Powershifts gewend waren. Voor veelrijders is de 1.5 TDCi-diesel met 120 pk interessant, maar die was helaas nog niet beschikbaar.
Nieuwe systemen
Naast een nieuwe snoet met scherpe, Edge-achtige lijnen en een strakkere bips moet de vernieuwde Kuga het vooral hebben van verbeterde systemen. Zo werkt het automatische remsysteem voortaan tot 50 kilometer per uur in plaats van 30 km/h, kun je de auto naast fileparkeren ook automatisch een haakse parkeerplaats in laten rollen, en vinden we nieuwe spraaksturing. Mits je de juiste commando's weet, luistert dit Sync 3-systeem best aardig. Minder grote fan zijn we van het 8 inch aanraakscherm, dat te ver weg zit en onder een onhandige hoek in het dashboard schuilt. Ondanks zijn aangename ruimte en fijne, comfortabele onderstel weet de Kuga zijn leeftijd zodoende niet overal even goed te verhullen, en het is de vraag of hem dat overeind gaat houden in een ijzersterk concurrentieveld met auto's als de Seat Ateca, Renault Kadjar, VW Tiguan en Hyundai Tucson.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line | Driver Assistance Pack | Winterpack | LM Velgen | B&O Audiosysteem |
- 2024
- 30.286 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale | Zeer Nette Auto | Dealer onderhouden | Panoramadak | Driver Ass. Pack | Winter Pack |
- 2021
- 26.734 km

Ford Kuga 2.5 PHEV 225pk Vignale Headup-Display-Adapt.cruise
- 2022
- 44.448 km