Gereden: Citroën C3 Pluriel

Citroen C3
De Citroën C3 Pluriel konden we al diverse keren in al z'n verschillende gedaantes bewonderen. In de buurt van Malaga mocht we er dan eindelijk mee rijden.

De Citroën C3 Pluriel konden we al diverse keren in al z'n verschillende gedaantes bewonderen. In de buurt van Malaga mocht we er dan eindelijk mee rijden.

In de guitig ogende Pluriel werd 202 miljoen euro geïnvesteerd en er rollen in het Spaanse Villaverde 320 stuks per dag van de band. Het is niet zomaar een cabrioversie van de C3, al is 'ie er technisch wel op gebaseerd (65 procent van de onderdelen is hetzelfde). Door de verschillende mogelijkheden van het daksysteem, een fabrikaat van het Nederlandse bedrijf Inalfa, is 'ie in vijf configuraties te rijden. Eerste stap naast gesloten is het elektrisch openen van het panorama-roldak. Dat kan in acht standen. Tweede gedaante is die van cabriolet. Die ontstaat door het gehele dak handmatig op een plek onder de bagageruimte te laten verdwijnen. Om vervolgens optimaal van de zon en de wind te kunnen genieten, zijn de twee gebogen balken van de dakconstructie te verwijderen en wordt de Pluriel omgetoverd tot een vierzits spider. Ten slotte kunnen de achterstoelen neergeklapt en dan is de Citroën te gebruiken als pick-up.

Het is wel even puzzelen om de Pluriel om te turnen van berline tot spider, zoals wij 'm willen rijden. Citroën zelf zegt dat met een beetje oefening het klusje in een minuutje of twee te klaren is, maar zelfs met behulp van een medewerker waren we zeker langer bezig.

Op weg dan maar. Om te beginnen in de 1.4i, die gekoppeld is aan een gedegen schakelende vijfbak. Die motor houdt met 75 pk niet over (0-100 in 13,9 seconden, top 160 km/h), zeker omdat de Pluriel door de extra verstevigingen en veiligheidsvoorzieningen (o.a. rolbeugels in de achterstoelen, die doorlopen in de hoofdsteunen) zo'n 130 kilo zwaarder is dan een gewone C3.

Met de 1,6 liter zestienklepper (110 pk, 0-100 in 11,6 seconden, top 185 km/h) doe je in het dagelijkse verkeer net even wat lekkerder mee, merken we op de wegen tussen Malaga en Marbella. Voor de aandrijving zorgt de standaard geleverde SensoDrive, een Selespeed-achtige halfautomatische vijfbak die geen koppeling behoeft en naast de pook ook met flippers achter het stuur te bedienen is. De snelheid van de transmissie past zich aan je rijstijl aan, inclusief tussengas bij het terugschakelen. We vinden gemak van de bak prima passen bij relaxte karakter van deze Citroën.
Altijd een belangrijk punt van aandacht bij een cabrio is de torsiestijfheid van de koets. Die is matig, we voelen behoorlijk wat trillingen in het stuur en onder ons zitvlak. Open rijden gaat prima. Mocht het al te veel gaan tochten, doe dan de vier zijruiten dicht. Die vangen, samen met de schuine voorruit, verrassend veel wind op. We hebben de vierlaags kap overigens ook nog even gesloten en die blijkt uitermate goed geïsoleerd; alsof je in een gewone C3 hatchback rijdt.

De Citroën C3 Pluriel staat eind mei in de showroom en kost € 18.990 voor de 1.4 en € 20.990 voor de 1.6. Tot de standaarduitrusting horen onder meer ABS met brake-assist, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, mistlampen, elektrisch bedienbare ramen en dito buitenspiegels rondom en vier airbags. Citroën hoopt er dit jaar in Nederland 1.200 stuks te verkopen.

Een uitgebreid rijverslag kunt u lezen in AutoWeek nr. 21 (14-21 mei).

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.