Gereden: Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback
Audi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 SportbackAudi A3 Sportback
In het drukbevochten premium compact-segment komt Audi met een kruising tussen een hatchback en een stationwagen. Sportiviteit voert de boventoon.
Om zijn mannetje te staan in het drukbevochten premium compact-segment komt Audi met een kruising tussen een hatchback en een stationwagen. Sportiviteit voert de boventoon. Heeft Audi met de A3 Sportback opnieuw het wiel uitgevonden? Met zijn kolossale single frame-grille, zijn hoge taillelijn en de aan Audi's Nuvolari-concept ontleende achterlichten is de A3 Sportback een brutale verschijning, die een even elegante als stoere indruk maakt. Prettig is dat de firma Audi zich niet te buiten is gegaan aan opzichtig designersgedoe.
Een Sportback moet zijn naam natuurlijk wel verdienen. Doet hij ook, zij het niet over de volle breedte. Van de beide éénpuntzessen aan de onderkant van het motorenaanbod mogen met vermogens van 102 en 115 pk (FSI) uiteraard geen wonderen worden verwacht. Ook de 105 pk 1.9 TDI lijkt vooral bedoeld voor de economische veelrijder. Maar met de juiste motor is de Sportback mét en zonder quattro-aandrijving tot bijzondere dingen in staat.
Onder de zeven krachtbronnen waarmee de auto wordt geleverd - twee diesels, vijf benzinemotoren - zijn de ook in de driedeurs A3 leverbare 3.2 V6 met 250 pk (320 Nm), een nieuwe tweeliter turbo FSI met 200 pk (280 Nm) en de bekende tweeliter TDI met 140 pk (320 Nm).
Het interieurcomfort valt niet tegen. Voor zit je uitstekend; de achterbank biedt voor een auto van dit formaat een aanvaardbare dosis ruimte voor hoofd en benen. De kofferruimte is met een inhoud van 370 liter net iets groter dan bij de driedeurs A3 en de concurrenten Golf (350 liter) en BMW 1 (330 liter). Dankzij de in delen neerklapbare achterbank is dat volume te vergroten tot 1120 liter. De algehele indruk: je rijdt geen station, geen coupé, maar een compact met een tikje meer armslag.
Tijdens de introductie in Zuid-Frankrijk rijden we allereerst met de tweeliter FSI turbo DSG. Om maar met de deur in huis te vallen: de auto is een zaligheid. Op een bochtig parcours in de bergen rond Nice zorgt de combinatie van motor en bak, voorwielaandrijving en een stevig maar niet spijkerhard onderstel voor een rijgedrag dat de naam Sportback meer dan rechtvaardigt. De snelheidsafhankelijke bekrachtiging zou nog iets meer gevoel mogen geven, maar de auto stuurt voortreffelijk en het koppel van 280 Nm, tussen 1800 en 3500 toeren op volle sterkte, maakt dat de turbo er bij het optrekken als een TDI vandoor gaat.
De razendsnelle 3.2 levert weliswaar nog aanzienlijk meer vermogen, hij doet met zijn zware, nobele geluid een beetje afbreuk aan het jeugdige, atletische karakter dat de auto met de viercilinder heeft.
In de Nederlandse praktijk zullen de diesels het meest op hun plaats zijn. De 140 pk TDI waarmee we reden lijkt nog iets stiller dan in de Volkswagen Golf, trekt met 320 Nm bij 1750 toeren als een lier en biedt met zijn buitengewone souplesse een rust die in het drukke Nederlandse verkeer optimaal tot zijn recht komt.
Net als bij de driedeurs A3 kent de Sportback drie uitrustingsniveaus: Attraction, Ambition en Ambiente. Alle versies beschikken standaard over elektrisch bediende ramen voor en achter, acht airbags, ABS, ESP, ASR en elektronische remkrachtverdeling.
De voorverkoop van de Sportback is afgelopen maand van start gegaan. In september zullen de eerste exemplaren worden afgeleverd. De basisprijzen variëren van € 24.940 voor de 102 pk sterke 1.6 basismotor tot € 45.940 voor de 3.2 V6 DSG Quattro.

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forumtopics