Gereden: Audi A3

Audi A3
Hij oogt anders maar rijdt het ook anders? De eerste kilometers met instapper 1.6, de nieuwe 2.0 FSI en de 140 pk 2-liter TDI (ook nieuw) van de nieuwe Audi A3.

Hij oogt anders maar rijdt het ook anders? De eerste kilometers met instapper 1.6, de nieuwe 2.0 FSI en de 140 pk 2-liter TDI (ook nieuw) van de nieuwe Audi A3.

Zeker weten: de nieuwe A3-neus is heus helemaal nog Audi en wat scherper en grimmiger geworden. Maar die achterkant, we blijven hem erg anoniem vinden met achterlichtunits die op elke hatch kunnen zitten. Maar da's alleen de buitenkant. Door een lagere, langere en bredere A3 (en een vernieuwde wielophanging) moet deze driedeurs (de 5-deurs komt volgend jaar en is een andere auto) meer naar een sportieve coupé toekruipen. 'Dynamisch' is het toverwoord volgens Audi als het over de nieuwe A3 gaat.

Dat gaat zeer zeker op voor de nieuwe 2,0-liter zestienkleppen TDI. Voorgloeien is niet nodig: dus je kunt snel van kiet. En die motor, die wil wel. Zes versnellingen (standaard) zijn onnodig, deze motor heeft genoeg aan drie stuks, zo hard trekt 'ie eraan. Puur machtsvertoon maar altijd is nog wel die TDI-brom present, zij het niet storend. Nee, deze vierpitter, die de 130 pk TDI vervangt maakt serieus indruk. Het bijterige bovenin heeft hij niet maar onderin is het puur feest. Jammer dat de koppeling het gestamp niet helemaal bij houdt.

De direct-ingespoten benzinemotor, de 2.0 FSI, is de motor om de eveneens aangepakte wielophanging (McPherson voor, achter een viermaal geleide as) uit te proberen. Kijk, nu komt er dynamiek uit de hoge Audi-hoed. Want de auto ligt als een dijk. De elektromechanische stuurbekrachtiging levert een messcherp te dirigeren koets op. Ook bij snel insturen is die bij de les. Lange bochten, korte bochten: de A3 blijft een overtuigend stabiele, zekere auto die neutraal en koersvast in bochtenwerk blijft kleven. En uiteindelijk gedoseerd overgaat in onderstuur.
Haal door in de versnellingen (hier ook standaard 6) en je krijgt een redelijk opzwepende motor. Die maakt van deze versie vooral een GT. Omdat zelfs het sportonderstel dat onder onze test-FSI zit, zeker niet spijkerhard is. Er blijft een behoorlijk veercomfort in tact. Want topversie 3.2 V6 (september) is natuurlijk de auto voor het echte racewerk.

Hoe rijdt de instapper met 1.6-motor (102 pk en 23.790 Euro). Nou, je merkt meteen dat de 4-cilinder eraan moet sleuren. En vanaf 4000 toeren blért de krachtbron het daardoor uit. Daar krijg je dan wel wat prestaties voor terug maar toch. Ook merken we meteen wat meer overhangen en dus zachtere vering maar het scherpe van de besturing en de bochtvastheid blijven goeddeels overeind.
De nieuwe A3 biedt zeker volwaardige zitruimte (voor twee) achterin. En omdat je als Audi natuurlijk alleen een 3-deurs versie aanbiedt werkt de Easy Entry instap naar de achterbank prima.
Zaterdag 7 juni is de nieuwe A3 de ster van de Audi-Pinkster-show. Instapper 1.6 en de twee 2-liters zijn dan present. Een tammere diesel (1,9-liter, 105 pk TDI) en de V6 (met snelle DSG-bak!) komen later. Alleen gaan kijken is overigens niet genoeg, of niet overtuigend. Je moet 'm rijden. En dan bij u op de dynamiek-weegschaap leggen. Want nieuwe auto, nieuwe koers betekent ook nieuwe, hogere prijzen.

Het volledige rij-verslag leest u in AutoWeek nr. 17 (16-23 april).

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.