Ford stelt nieuwe wereldwijde doelen voor elektrisch rijden
40 procent puur elektrisch in 2030
Ford verhoogt zijn inzet op elektrische mobiliteit. De Amerikaanse fabrikant steekt er tot 2025 omgerekend € 25 miljard in. In 2030 moet 40 procent van de wereldwijd verkochte voertuigen van Ford volledig elektrisch zijn.
Ford kwam begin dit jaar met een heel concreet doel voor de Europese markt: in 2030 verkoopt het hier alleen nog volledig elektrische auto's. Nu doen de Amerikanen uit de doeken hoe het zijn toekomst op dit gebied wereldwijd voor zich ziet. Niet geheel verrassend is 2030 nog te vroeg voor een wereldwijd puur elektrisch aanbod, maar het concern wil wel dat 40 procent van zijn verkochte auto's dat jaar volledig elektrisch is aangedreven.
Platforms
Om dat te bereiken steekt Ford 30 miljard dollar in diverse zaken. Onder meer de ontwikkeling van twee nieuwe EV-platforms, zo bevestigt Ford volgens persbureau Reuters. Het ene platform zou een nieuwe basis zijn voor pick-ups en grotere SUV's, het andere een opvolger van de basis waarop de Mustang Mach-E nu staat en bestemd voor 'kleinere auto's en SUV's'.
Dat laatste is nog wat vaag, aangezien Ford voor de Europese markt gebruik gaat maken van de MEB-basis van de Volkswagen Group. Wellicht dat het eigen platform meer bestemd is voor auto's voor de Amerikaanse markt en eventueel ter aanvulling van de op MEB-basis staande Fords die hier verkocht gaan worden. Het modulaire platform voor de grotere auto's is onder meer bestemd voor een elektrische Ford Explorer en waarschijnlijk ook een elektrische Bronco. Ook toekomstige elektrisch aangedreven pick-ups tronen op die basis.
Accutechnologie
Geen succesvolle elektrische auto zonder een goed accupakket, dus ook daarin gaat een deel van de investering zitten. Zo breidt Ford onder meer zijn eigen kenniscentrum Ford Ion Park uit, waar het onderzoek doet naar accutechnologieën. Voor commerciële voertuigen zet het in op 'IonBoost' genaamde accu's, dat zijn lithium-ion-accu's en lithium-ijzer-fosfaat-accu's. Voor personenauto's werkt het merk aan veelbesproken solid-state-accu's.
Voor de ontwikkeling van de solid-state-accu's werkt Ford samen met Solid Power, een bedrijf gespecialiseerd in accutechnologie, waarin de Amerikanen reeds een belang hebben. Voor de productie van de accu's haakt Ford aan bij het Zuid-Koreaanse SK Innovation, onder de joint-venture BlueOvalSK. Dat gaat in twee Amerikaanse fabrieken de accu's produceren. Ford-CEO Jim Farley geeft aan dat hij verwacht dat accu's halverwege dit decennium al 40 procent goedkoper zijn dan nu.