Ford gaat samenwerken met Volvo in CO2-poule

Boete vermijden

Ford Explorer vs. Volvo XC90

Ford gaat samenwerken met Volvo Cars om zijn gemiddelde CO2-uitstoot te drukken, blijkt uit documenten die zijn ingediend bij de Europese Commissie. Door de problemen met de Kuga PHEV zag Ford zich genoodzaakt om een dergelijke samenwerking aan te gaan. Het is niet bekend hoeveel Ford aan Volvo betaalt om de uitstoot te compenseren.

De Duitse automotive onderzoeker Matthias Schmidt heeft het document in handen gekregen, waarop staat dat Ford de poule heeft opgezet. Als onderdeel van de poule zijn verscheidende dochterondernemingen van Ford opgenomen, maar prijkt ook de 'Volvo Car Corporation' op het document. Volvo zit er namelijk comfortabel bij als het gaat om het behalen van de CO2-norm: Volvo en Polestar samen moeten voldoen aan een norm van 110,3 gram CO2 per km, maar de actuele stand bedraagt 103,1 gram per km. Polestar-CEO Thomas Ingenlath heeft eerder al aangegeven dat Polestar logischerwijs ook in de poule komt te zitten. De poule van Ford en Volvo is open, dus andere merken kunnen zich tot 30 november aanmelden.

Ford heeft niet kenbaar gemaakt hoeveel het aan Volvo betaalt om de CO2-uitstoot te compenseren, maar volgens Schmidt werd tijdens de kwartaalbespreking met investeerders duidelijk dat Ford in totaal €342 miljoen opzij heeft gezet om de problemen met de Kuga PHEV en het CO2-poolen op te vangen. Ford lag voordat de problemen met de Kuga PHEV zich manifesteerden naar eigen zeggen op koers om zijn doel van gemiddeld 98 gram CO2 per km te behalen. Andere merken die momenteel samenwerken om de gemiddelde uitstoot van hun personenauto's te drukken zijn Volkswagen & MG en Tesla & FCA. Renault heeft nog een CO2-poule open staan, maar tot op heden hebben zich daar nog geen fabrikanten voor gemeld.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.