Ford en Mahindra zetten streep door joint-venture

Als gevolg van de crisis

Ford en Mahindra

Ford en Mahindra waren voornemens om middels een joint-venture samen modellen te ontwikkelen voor groeimarkten. Dat gaat echter toch niet gebeuren, maken beide bedrijven bekend.

Richting het einde van 2019 lieten Ford en Mahindra weten dat ze hun al bestaande samenwerking wilden uitbreiden. Dat moest handen en voeten krijgen in de vorm van een joint-venture. Er was op dat moment nog slechts sprake van een memorandum van overeenstemming, maar nu is bekend dat er verder geen vervolg aan gegeven wordt.

Ford en Mahindra laten beiden in een verklaring weten dat de huidige crisissituatie hier grotendeels aan ten grondslag ligt. "Deze uitkomst komt voort uit de fundamentele veranderingen in de wereldwijde economie en zakelijke omstandigheden, deels veroorzaakt door de pandemie in de afgelopen 15 maanden. Die veranderingen hebben Ford en Mahindra afzonderlijk doen besluiten dat de financiële doelstellingen tegen het licht gehouden moeten worden." Mahindra zou 51 procent aandeel in de joint-venture hebben, Ford 49 procent.

Hoewel Ford en Mahindra al samenwerken door aandrijflijnen uit te wisselen en samen over 'connected car-oplossingen' na te denken, moest de joint-venture een flinke stap verder gaan. Het idee was om echt samen met modellen te komen voor de groeimarkten, zoals India en Zuid-Amerika. Concreet ging het over drie cross-overs met conventionele aandrijving en uiteindelijk zouden er ook EV's komen. Die vlieger gaat nu dus niet op.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.