Facelift voor Audi A4 (en S4!)

Nu écht aangepast

Audi A4 en S4 2020
Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4 2020Audi A4 en S4Audi A4 en S4Audi A4 en S4

Audi heeft een facelift doorgevoerd op de A4. De cosmetische aanpassingen gaan hand in hand met een reeks technische wijzigingen.

Medio vorig jaar voerde Audi minimale aanpassingen door op de A4, een bijpuntsessie die in feite bestond uit de komst van nieuwe bumpers, maar nu is het moment daar dat de in 2015 gepresenteerde A4 ingrijpender wordt bijgewerkt.

De gefacelifte A4 is te herkennen aan zijn bredere en plattere grille waarvan de hoeken nu verder over de neus lopen. Tussen de grille en de motorkap bevindt zich nu meer afstand en dat sluit aan bij het front dat Audi op zijn recent gepresenteerde modellen heeft uitgestort. De herziene A4 is verder uitgerust met nieuwe led-koplampen, exemplaren die overigens standaard zijn en bij duurdere uitvoeringen van matrix-ledtechniek zijn voorzien.  Ook achterop zien we nieuwe verlichting, lampen die wat indeling betreft ook beter aansluiten bij die van de rest van het (jongere) Audi-gamma.

Binnenste

De aanpassingen die Audi op het interieur doorvoert, hebben vooral betrekking op andere kleuren en materialen, al kunnen we het nieuwe en grotere nu 10,1-inch grote centrale display van het infotainmentsysteem niet vergeten te noemen. Ook de A4 doet nu de MMI-draaiknop in de ban en dat is mogelijk niet voor iedereen goed nieuws. Het systeem laat zich nu door aanraking (met haptische feedback) en stem bedienen. Audi biedt naast de Virtual Cockpit ook twee semi-digitale klokkenwinkels aan.

Motoren

Op de internationale motorenlijst zet Audi een zestal aandrijfaggregaten, waarvan de 150 pk sterke A4 35 TFSI de instapper is. Drie krachtbronnen zijn voorzien van mild-hybrid-techniek (12v). Onlangs schreven we al over de nieuwe S6 en S7 en over de vernieuwde S5 en S4. De huidige generatie A6 en A7 kregen een S-versie met een 3.0 TDI onder de kap en de reeds bestaande S5 en S4 wisselden hun 3.0 TFSI in voor hetzelfde dieselhart, al waren zowel de foto's als de informatie van de S4 nog niet officieel. Daar komt nu ook verandering in.

De benzine-S4 is tijdens de overgangsfase naar de WLTP-cyclus van de menukaart gehaald en keert nu terug met een 347 pk en 700 Nm sterke 3.0 TDI in het vooronder. De aandrijflijn is voorzien van MHEV-techniek en dat betekent dat er zich onder de vloer van de bagageruimte een kleine accu van 0,5 kWh bevindt. Die accu maakt het mogelijk dat je tussen de 55 en 160 km/h zo'n veertig seconden kunt 'zeilen', terwijl de motor uit staat.  Het 48v-systeem heeft als bijkomstigheid dat Audi een elektrisch aangedreven compressor achter de intercooler kan monteren. Schakelen gaat via een tiptronic-transmissie met acht verzetten. Quattro-aandrijving is standaard. De starter-generator levert bij vol accelereren 11 pk en 60 Nm extra vermogen. Een sprintje naar een snelheid van 100 km/h is in 4,8 tellen geklaard. Buiten Europa heeft de S4 overigens gewoon nog de 3.0 TFSI als krachtcentrale. Daarmee is de auto 0,1 tel eerder aan een snelheid van 100 km/h te helpen.

De vernieuwde A4 en S4 staan in de herfst bij de dealers. Prijzen volgen in een later stadium. De uitvoeringen heten voortaan Pro Line, Business Edition en S Edition.

PRIVATE LEASE Audi A4

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (67) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.