Excentrieke coupé-SUV BMW X8 te zien

Uitgesproken

Spyshots BMW X8
Spyshots BMW X8Spyshots BMW X8Spyshots BMW X8Spyshots BMW X8Spyshots BMW X8Spyshots BMW X8Spyshots BMW X8

BMW heeft een nieuwe SUV in de ontwikkelingskamers staan die een stapje boven de X7 wordt gepositioneerd. In de vorm van de X8 komt BMW namelijk met een sportiever ingesteld alternatief voor die kolossale SUV. Hij is tijdens testwerk gesnapt. Wie wegloopt bij het steeds excentrieker wordende BMW-design, doet er wellicht beter aan de andere kant op te kijken.

Het wordt zo langzamerhand een cliché om de grote grille die BMW op de nieuwe 4-serie en M3 toepast aan te halen in een artikel over een nieuw model. Gelukkig valt er over de X8 die nu op de digitale planken staat genoeg te vertellen. Die belooft namelijk een heel eigenzinnige gigant te worden. Je moet het model in feite zien als wat de X6 tot de X5 is, een iets sportiever ingesteld type met een sterker aflopende daklijn. In dit geval stond de X7 model.

Een coupé-SUV dus, maar dan wel een van dik 5,15 meter. BMW doet overigens veel meer dan slechts de daklijn van de X7 omlaag drukken. Waar bij veel coupé-SUV's de koets tot ongeveer de B-stijl nagenoeg identiek is aan 'het origineel', geeft BMW de X8 ogenschijnlijk een compleet eigen verpakking. De snuit  kan niet onbesproken blijven. Natuurlijk geeft BMW de X8 ook een fors hekwerk, al zal die nierengrille meer lijken op het exemplaar dat we kennen van de X7. Interessanter is de verlichting die zich aan weerszijden bevindt.

Spyshots a href=

BMW X8

BMW geeft de X8 opvallend laag geplaatste lichtunits, al is het nog maar de vraag of dit de definitieve exemplaren zijn. De units die door het camouflagewerk heen priemen, lijken namelijk dezelfde exemplaren te zijn als die we onlangs op de i7 zagen. Mogelijk gaat het dus om provisorisch in de koets verwerkte kijkers. Minstens zo interessant is de smalle gleuf die boven de zichtbare koplampen zit. Hoewel die spleet de motorkap van de rest van de auto scheidt, is het goed mogelijk dat BMW het deel boven de zichtbare koplampen opvult met een dunne strook led-dagrijverlichting. Dat zou betekenen dat München kiest voor 'gelaagde' en dus over twee verdiepingen opgedeelde verlichting, zoals dat in autoland steeds vaker gebeurt. Of het bij BMW past? Dat laten we in het midden. Feit is dat de X8 in ieder geval een compleet eigen gezicht krijgt. Minstens zo opvallend is de sterk oplopende schouderlijn. De zijruitpartij wordt naar achteren toe met de centimeter kleiner.

Het gesnapte testexemplaar heeft een Hybrid Test Vehicle-sticker op zijn flank en dat wijst er natuurlijk op dat ook de X8 niet aan elektrificatie ontkomt. Reken in ieder geval op minstens één plug-in hybride aandrijflijn. Het is overigens nog maar de vraag of BMW de X8 ook gaat leveren met 'milde' motoren, of dat hij in alle gevallen van minstens 400 pk leverende krachtbronnen wordt voorzien. Volgend jaar weten we meer!

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.