EV-pionier Miles Electric op de fles

Miles Electric ZX40S
Het Amerikaanse Miles Electric, samen met Tesla en Fisker een van de pioniers op EV-gebied, heeft gisteren faillissement aangevraagd.

Miles Electric Vehicles kwam in 2004 op de markt als geesteskindje van Miles Rubin. De EV-producent gooide het over een andere boeg dan de exclusievere merken Tesla en Fisker. In plaats van snelle exoten richtte Miles Electric zich op auto's die aan de DOT/NHTSA Federal Standard 500-wetgeving voldeden. Kortom: de auto mag niet harder 40 km/h en kan alleen gereden worden op wegen waar een maximumsnelheid van 35 mph (56 km/h) geldt.

De Amerikanen liepen echter niet warm voor de producten van Miles Electric, waardoor de fabrikant zich nu genoodzaakt ziet om faillissement aan te vragen. De eerste EV die het merk op de markt bracht was de ZX40, een in China geproduceerde versie van de aloude Daihatsu Move die in Amerika van een elektrische aandrijflijn werd voorzien. Het zoemende kleintje had een 5,6 pk sterke elektromotor aan boord, die de auto 64 kilometer ver kon brengen.

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.