En dan nu officieel: Ford S-Max!

Ford S-Max
Ford S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-MaxFord S-Max
Ford wilde de nieuwe S-Max eigenlijk pas volgende week vrijgeven, maar na lekkage op internet beseften ze in Keulen dat het weinig zin had om nog langer geheimzinnig te doen. En dus kunnen we je nu alles over de nieuwe generatie van de MPV vertellen.

Ford belooft aardig wat voor z'n tweede generatie S-Max: de auto moet 'stijlvol zeven personen vervoeren en daarbij de wendbaarheid en het rijplezier van een kleinere auto bieden'.

De S-Max komt als vijf- en als zevenzitter beschikbaar. De nieuweling biedt in dat laatste geval 32 interieurconfiguraties. De tweede en derde zitrij zijn bovendien volgens het Easy-Fold-principe weg te toveren.

De ontwerpers hebben sowieso veel aandacht aan het binnenste van de S-Max geschonken. De stoelen zijn bijvoorbeeld extra dun voor meer beenruimte, er is een groot panoramadak beschikbaar en de zachte materialen zijn extra getest op 'familiebestendigheid'. Als de kleine dus een keer z'n flesje Punica omgooit op de achterbank, dan hoef je in de nieuwe MPV dus niet te vrezen dat je een grote schadepost hebt.

Primeurs

De Europese S-Max krijgt het debuut van Adaptive Steering Technology. Dit systeem reduceert het verbruik, zonder dat dit ten koste van het stuurgevoel gaat. Intelligent All-Wheel Drive komt als optie beschikbaar. Torque Steer Compensation en Active Nibble Compensation (onderdeel van de elektrische stuurbekrachtiging) scherpen het rijgedrag verder aan.

Andere primeurs zijn dynamische ledkoplampen en Pre-Collision Assist Technology. Dat systeem is noodzakelijk voor een vijfsterren-waardering bij de crashtests van EuroNCAP.

De S-Max is natuurlijk een behoorlijk grote auto, en dus heeft Ford ook veel aandacht besteed aan de parkeerhulpsystemen. Het palet bestaat uit Perpendicular Parking (een soort Active Park Assist), Park-Out Assist, Side Parking Aid en Cross Traffic Alert voor auto's die aan komen snellen tijdens het in- en uitparkeren.

Nieuwe aandrijflijnen

De basismotor is een 1,5-liter Ecoboost-viercilinder met een vermogen van 160 pk. Dit blok is gekoppeld aan een handbak. De topaandrijflijn is een 2,0-liter Ecoboost met 240 pk en een automatische transmissie.

Liever een diesel? Dan zit je per definitie aan een blok met een cilinderinhoud van twee liter vast. De instapdiesel is een 120 pk sterke versie met handbak. Daarboven zijn er exemplaren met 150 en 180 pk. Die zijn zowel met een handbak als met een Powershift-automaat te krijgen.

De nieuwe S-Max verschijnt in de loop van 2015 bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.