AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Elektrische auto's beoordeeld op efficiëntie

Diverse factoren leiden tot 'energielabel'

BMW i4

Of een elektrische auto goed bruikbaar is, hangt van meer zaken af dan alleen het opgegeven WLTP-rijbereik. Een Brits onderzoek poogt daarom meer inzicht te verschaffen in de algehele efficiëntie van elektrische auto's.

Hoe makkelijk en goedkoop het is om van A naar B te komen met een elektrische auto en of dit in de praktijk net zo haalbaar is als op papier, hangt van verschillende zaken af. Bijvoorbeeld hoe snel een auto bijlaadt, hoeveel kWh er nodig is per kilometer, of een warmtepomp aanwezig is om het stroomverbruik te drukken, of er energie gewonnen wordt bij het remmen en of er nog meer functies zijn die het stroomverbruik helpen verminderen. Op basis van al deze zaken zegt het Britse Electrifying een rangschikking te kunnen maken van hoe efficiënt veel van de nu leverbare elektrische auto's zijn.

Het nog betrekkelijk jonge medium kent op basis van zijn onderzoek 'energielabels' toe, vergelijkbaar met bijvoorbeeld die van elektrische huishoudelijke apparaten. Dit nieuwe energielabel voor auto's wordt, zo hoopt Electrifying, een standaard in de auto-industrie. Of het zover komt, is nog afwachten. Het hoofd van de Automobile Association (het Britse equivalent van de ANWB) is volgens het medium enthousiast en onderschrijft de waarde ervan.

Goed, wat komt er dan uit de eerste reeks waarderingen naar voren? De Tesla Model 3 en de BMW i4 krijgen het beste label, A++, en zijn dus volgens het onderzoek het meest efficiënt. De Mercedes-Benz EQV krijgt het slechtste label: E. Ook de al wat oudere Audi E-tron en Mercedes-Benz EQC komen er met een D-label niet lekker van af. Nogmaals, het is nog even afwachten wat er met dit label gebeurt en in hoeverre het werkelijk geaccepteerd zal worden als een standaard in de industrie, maar het geeft wellicht al een beetje een beeld van welke auto's het zuinigst en meest efficiënt met elektriciteit omspringen.

Elektrische auto's en hun 'energielabel'

A++A+ABCDE
Tesla Model 3Hyundai IoniqAudi Q4 E-tronAudi E-tron GTHonda eAudi E-tronMercedes-Benz EQV
BMW i4Citroën ë-C4BMW iX3BMW i3Jaguar I-PaceMercedes-Benz EQC
Fiat 500eDS3 CrossbackMercedes-Benz EQALexus UX300e
Hyundai Kona ElectricFord Mustang Mach-EMG MG5 EVMazda MX-30
Mercedes-Benz EQSKia e-NiroMG ZS EVPorsche Taycan
Kia EV6Kia SoulNissan LeafRimac Nevera
Peugeot e-208Peugeot e-2008Polestar 2Citroën ë-Spacetourer
Seat MiiRenault ZoeVolvo XC40 RechargeOpel Vivaro-e
Tesla Model YSkoda Enyaq
Opel Corsa-eSmart ForTwo EQ
Citroën AmiTesla Model S
Volkswagen ID3Tesla Model X
Renault TwizyOpel Mokka-e
Hyundai Ioniq 5Volkswagen ID4

Lezersreacties (154)

Reageren