Duitse EV-subsidie ruim verzesvoudigd in 2020
Van 98 naar 652 miljoen euro
De Duitse overheid betaalde in 2020 €652 miljoen aan EV-subsidie uit, blijkt uit cijfers van toezichthouder Bafa die de Duitse krant Rheinische Post kon inzien. Dat is ruim 6,5 keer meer dan het bedrag van €98 miljoen dat men in 2019 uitkeerde. Peter Altmaier, de Duitse Minister van Economische Zaken, is voorlopig niet van plan de subsidiekraan dicht te draaien.
Het totale subsidiebedrag heeft mede dankzij de 'innovatiebonus' waar de Duitse overheid in juni mee kwam een forse groei kunnen doormaken. Toen besloot men als onderdeel van een nieuw stimuleringspakket om de EV-subsidie bij de aanschaf van een nieuwe auto te verhogen van €3.000 naar €6.000. Voor plug-in hybrides en hybrides bedraagt de hoogte van de subsidie respectievelijk €4.500 en €3.750. De Duitse consument maakt kennelijk gretig gebruik van die mogelijkheid. Dat blijkt ook wel uit het fors toenemende aandeel van EV's in de totale Duitse verkoop. Volgens de cijfers van het Kraftfahrt Bundesamt zijn er vorige maand 28.965 EV's over de toonbank gegaan, een ruime vervijfvoudiging ten opzichte van november 2019.
Op de totale verkoop van 290.150 auto's is het aantal EV's nét geen 1 procent en dat moet de komende jaren groeien. Daarom blijft Duitsland de subsidie tot 2025 verstrekken. Peter Altmaier, de Minister van Economische Zaken, ziet de subsidie namelijk als de belangrijkste reden voor de toenemende belangstelling voor EV's in Duitsland. Eerder pleitte hij al voor een verlenging van de subsidie, waarover onlangs op de Duitse autotop een akkoord is bereikt. Het komende jaar verwacht men dat de verkoop van EV's in Duitsland opnieuw zal stijgen.
Het Duitse beleid vormt een behoorlijk contrast met de manier waarop de Nederlandse overheid met de EV-subsidie omspringt. Tot en met 2025 komt er jaarlijks wel een grotere subsidiepot beschikbaar, maar komend jaar is er dankzij de gewraakte 'doorschuifregeling' nog maar €1,1 miljoen over om de aanschaf van nieuwe EV's te subsidiëren. Dat betekent dat veel EV-kopers komend jaar buiten de boot zullen vallen.