Dít kost de BMW X5
In november bij de dealers

BMW levert de nieuwe X5 aanvankelijk alleen als xDrive40i, als xDrive30d en als M50d. Twee diesels en één benzineversie dus. De xDrive40i heeft een 250 pk en 340 Nm sterke zes-in-lijn die de X5 in 5,5 seconden aan een snelheid van 100 km/h helpt. De topsnelheid ligt op 243 km/h en het gemiddeld verbruik moet op 8,5-8,8 l/100 km liggen. De vanafprijs is vastgesteld op € 96.594.
De xDrive30d heeft een 195 pk en 265 Nm krachtige zescilinder in de neus hangen, waarmee de X5 in 6,5 seconden een snelheid van 100 km/h haalt. Doordenderen doet hij tot een snelheid van 230 km/h en een gemiddeld verbruik van 6,8-7,2 l/100 km moet haalbaar zijn. Het prijskaartje: € 90.983. De topdiesel is de machtige M50d, een 3,0-liter grote zes-in-lijn die niet 381 pk sterk is, zoals de M50d in de vorige X5, maar 400 pk en 760 Nm levert, net als in de 5-serie M50d. In 5,2 tellen sprint hij naar een snelheid van 100 km/h en het versnellen houdt op bij 250 km/h. BMW vraagt er € 129.350 voor.
Slecht nieuws voor de Nederlandse markt: de 462 pk sterke V8 die in de xDrive50i verantwoordelijk is voor de voortstuwing, komt niet naar Europa. Wel verwachten we in elk geval nog een volwaardige M-versie. De nieuwe X5 zal net als de vorige generatie in het in de Verenigde Staten gelegen Spartanburg worden gebouwd. In november staat de auto bij de Nederlandse dealers.
BMW heeft in Nederland in totaal 12.782 X5's verkocht. Daarmee staat de SUV op nummer vier in de BMW-verkooplijst, achter de 1-serie, 5-serie en de 3-serie die boven aan de lijst staat. In 2015 beleefde de auto zijn topjaar, toen 19.754 exemplaren een eigenaar vonden. Daar heeft de aanwezigheid van de xDrive40e, die destijds in aanmerking kwam voor 14 procent bijtelling, natuurlijk aan bijgedragen.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek

Theo en Thea Haverkamp gaan hun MG ZS zo lang mogelijk op de weg houden
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.