Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Dít is de nieuwe Renault Clio!

Franse evolutie

119
Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio interieurRenault Clio interieurRenault Clio interieurRenault Clio interieurRenault Clio interieur
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
29 januari 2019 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Gisteren gaf Renault het interieur van de nieuwe vijfde generatie Clio vrij en vandaag is het moment daar dat we het nieuwe potentiële succesnummer ook vanbuiten kunnen bekijken!

Zoals inmiddels bekend maakt de vijfde generatie van de Renault Clio gebruik van het nieuwe CMF-B-platform van Renault, een basis die we straks ook onder de Captur tegenkomen. Dat platform opent voor de Clio de poorten naar de wereld van autonome technieken én van die van elektrificatie. Veelal gaat een generatiewisseling hand in hand met toegenomen afmetingen, maar de nieuwe Clio kreeg anders geprogrammeerde groeihormonen geïnjecteerd.

De nieuwe Clio is namelijk 1,4 centimeter korter en bovendien 3 centimeter lager dan die van zijn voorganger. Ondanks zijn iets gekrompen buitenmaten belooft Renault meer interieurruimte. Gisteren werd al duidelijk dat dit onder meer verband houdt met het dashboard dat minder ruimte inneemt. De bagageruimte, met dubbele bodem, heeft een inhoud van 391 liter, 26 liter meer dan die van het uitgaande model.

Wat design betreft, lijkt de Clio zeer sterk op zijn voorganger, maar wie goed kijkt, ziet dat elke vierkante centimeter plaatwerk helemaal nieuw is. Aan de voorzijde bepaalt met name de vormgeving van de standaard full-ledkoplampen het beeld. De kijkers zijn voorzien van de kenmerkende C-vorm die we kennen van andere Renaults, zoals de Mégane. Ook aan de achterzijde zien we compleet nieuwe lichtunits. Die hebben weliswaar iets weg van die van de Clio IV, maar zijn toch echt helemaal nieuw en vooral groter. Ook hier past Renault zijn C-vormige lichtsignatuur toe. Het minuscule derde zijruitje van de Clio IV wordt naar de prullenmand verwezen. De handgreep van de achterste portieren is weer in de C-stijl verwerkt, al heeft Renault ogenschijnlijk beter zijn best gedaan om die handgreep in het ontwerp te integreren. Van opzij bezien vallen de hogere 'schouders' - en daarmee de kleinere raampartij - op. Onderaan de portieren opnieuw een soort uitholling, al wordt het verdiepte deel niet meer opgevuld met een zwart kunststof paneel. De onderzijde van de deuren wordt aangekleed met een chroomstrip waarin de modelnaam is te lezen.

Net als het binnenste van de nieuwe Clio valt ook het exterieur uiteraard te personaliseren. Renault maakt melding van drie exterieurpakketten (rood, oranje en zwart). De Clio komt beschikbaar in 11 kleuren, waarvan onder andere Orange Valencia, Brun Vision en Blue Celadon nieuw zijn. Renault maakt al melding van de komst van een Initiale Paris-versie én van een nieuwe RS Line-uitvoering. Of die laatste de GT Line gaat vervangen, is nog niet duidelijk.

Over de techniek van de nieuwe Clio laat Renault nog niet veel los. Wél meldt het merk dat de Clio op het CMF-B-platform staat en dat het de eerste Renault is die uitgerust wordt met een hybride E-Tech-aandrijflijn.

Interieur

Zoals we gisteren al zagen, is het interieur volledig vernieuwd. Renault benadrukt dat het materiaalgebruik 'aanzienlijk' is verbeterd ten opzichte van het huidige model, en dat kan de Clio-werkplek alleen maar goeddoen. Volgens Renault neemt het dashboard minder ruimte in dan het huidige exemplaar en dat komt de interieurruimte ten goede. De mechanische handrem van de huidige Clio wordt ingewisseld voor een elektronisch aangestuurd exemplaar, wat ook weer goed is voor de interieurruimte. Over de gehele breedte van het dashboard loopt een strook waarin de ventilatieroosters zijn verwerkt. Uiteraard valt er straks een boel te personaliseren; zo maakt Renault melding van acht designthema's. Opvallend is het verticale 9,3-inch display op de middenconsole. Dat ongetwijfeld optionele scherm heeft een grotere diameter dan de 8,7 inch grote unit in bijvoorbeeld de Talisman. Het infotainmentsysteem dat eraan is gekoppeld, draagt de naam Easy Link en is helemaal nieuw ontwikkeld. Een tweede scherm vinden we achter het stuurwiel. De Clio maakt net als verschillende tijdgenoten kennis met een digitaal instrumentarium. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is het display 7 of 10 inch groot. Meer tech komt in de vorm van een vak onderin de middenconsole, waar telefoons draadloos zijn op te laden.

Uitgebreide technische specificaties en informatie over de beschikbaarheid en prijzen voor de Nederlandse markt volgen in een later stadium.

Succesnummer

De Clio is al jaren een begrip in autoland en zeker de vierde generatie die nu nog bij de lokale Renault-dealer staat, is een schot in de roos gebleken. De compacte Fransman werd in 2012 tijdens de Autosalon van Parijs aan de wereld voorgesteld en onderging medio 2016 een facelift. Daarmee beginnen de jaren voor de Clio te tellen, zeker als je bedenkt dat auto's als de Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Kia Rio vrij recent van vers bloed zijn voorzien. In de verkoopstatistieken merkt Renault daar echter helemaal niets van. De Clio is in Europa nog altijd Renaults populairste model en vorig jaar wist de auto in Nederland 12.023 aankoop- of privateleasecontracten binnen te slepen, goed voor een tweede plek in de verkoopstatistieken en voor een marktaandeel van 2,69 procent. Of de Clio Estate terugkeert, samen met de Fabia Combi de enige stationwagen in zijn segment, is nog niet bekend.

 

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Renault Clio
Renault Renault Clio

PRIVATE LEASE Renault Clio

INFO
Renault
Renault
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 364
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Clio TCe 90 Energy Limited (5D/5H)
€ 379
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Renault Clio TCe 90 Evolution (5D/5H)
€ 364
 
Renault Clio in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Clio Energy TCe 90pk Life | Airco | Cruise control | 1e Eigenaar | NAP | Rijklaar prijs!

    Renault Clio Energy TCe 90pk Life | Airco | Cruise control | 1e Eigenaar | NAP | Rijklaar prijs!

    • 2017
    • 93.455 km

    € 10.150

    Renault Clio Estate 1.5 dCi Design (NAVIGATIE, AIRCO, CRUISE, ELEKT PAKKET, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)

    Renault Clio Estate 1.5 dCi Design (NAVIGATIE, AIRCO, CRUISE, ELEKT PAKKET, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)

    • 2013
    • 201.233 km

    € 5.745

    Renault Clio 1.5 dCi Dynamique Sport (NAVIGATIE, LED KOPLAMPEN, BASS REFLEX AUDIO, GETINT GLAS, HALF LEDER/ALCANTARA, CRUISE CONTROL, NIEUWSTAAT)

    Renault Clio 1.5 dCi Dynamique Sport (NAVIGATIE, LED KOPLAMPEN, BASS REFLEX AUDIO, GETINT GLAS, HALF LEDER/ALCANTARA, CRUISE CONTROL, NIEUWSTAAT)

    • 2018
    • 119.731 km

    € 10.945

Meer Renault Clio occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Clio V: Prijzen bekend

    197
    • 2 november 2020

Lezersreacties (119) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Clio specificaties
  • Renault Clio occasions
  • Renault Clio video's
Advies en informatie
  • Renault Clio tests
  • Renault Clio gebruikersreviews
  • Renault Clio index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Clio Hybrid 140 R.S. Line (2022)

    Renault Clio Hybrid 140 R.S. Line (2022)

    1
    • 9 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 130 Initiale Paris (2019)

    Renault Clio TCe 130 Initiale Paris (2019)

    • 7 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

    Renault Clio Hybrid 140 E-TECH (2021)

    • 7 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2016)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    2
    • 17 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens (2018)

    Renault Clio Estate TCe 90 Energy Intens...

    • 10 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Intens (2020)

    5
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    Renault Clio TCe 100 Bi-Fuel Zen (2021)

    14
    • 25 oktober 2021
meer reviews
Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

Hyundai i20 vs. Renault Clio E-Tech

46

De nieuwe Hyundai i20 is een grote stap vooruit. Maar hoe verhoudt de Zuid-Koreaan zich ten...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    77
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een occasion voor gezin met twee jonge kinderen

    Op zoek naar ... een occasion voor gezin...

    112
    • 26 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
  • Nieuws
    Renault Clio 16v vs. VW Polo G40 vs. Peugeot 205 GTI - Uit de Oude Doos

    Renault Clio 16v vs. VW Polo G40 vs. Peugeot...

    37
    • 11 augustus 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Renault 16 (1972) - In het Wild

    Renault 16 (1972) - In het Wild

    72
    • 8 augustus 2022
  • Barrelbrigade 2022 - Frank stelt voor - Renault Mégane Cabrio

    Barrelbrigade 2022 - Frank stelt voor -...

    47
    • 7 augustus 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane Sedan (2021) – In het Wild

    Renault Mégane Sedan (2021) – In het Wild

    78
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf EV-occasions voor weinig

    Vijf EV-occasions voor weinig

    135
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Renault draait fors verlies in eerste halfjaar

    Renault draait fors verlies in eerste halfjaar

    53
    • 29 juli 2022
  • Renault Master - Camper op de brug

    Renault Master - Camper op de brug

    6
    • 27 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden