Dit is dan ECHT de nieuwe Renault M
Dit is 'm dan ECHT: de nieuwe Mégane. De vormgeving is een gewaagde mix met een vleugje Vel Satis, een snufje Avantime en hier en daar wat trekjes van de nieuwe Espace. Je moet maar durven!
Tekst Stéphan Vermeulen
De Mégane wordt beslist één van de opvallendste auto's in de middenklasse. Wat zullen die Golf en Astra er opeens verouderd uitzien als de nieuwe Mégane de weg op gaat. Zelfs de driedeurs Fiat Stilo toont er gewoontjes bij. Heel opmerkelijk is de teruglopende C-stijl. Bij de oudere lezers gaan ongetwijfeld gedachten uit naar de Citroën Ami met zo'n zelfde styling detail. Vooral de driedeurs is door die stijl een bijzondere verschijning.
De nieuwe Mégane staat op een platform dat ook voor de toekomstige Nissan Almera gebruikt wordt, waarmee de synergie tussen de twee merken weer een stapje verder reikt. Uiteindelijk zullen zeven modellen van Renault en Nissan op het nieuwe platform worden gebouwd.
Het interieur toont stukken soberder dan het exterieur. Het heeft veel weg van dat van de Clio, dus geen megagrote beeldschermen en multifunctionele muisknoppen voor ontzettend veel bedieningsfuncties. Integendeel, het dashboard ziet er zeer overzichtelijk en strak uit. Renault begint in oktober met de levering van de drie- en vijfdeurs hatchback. Een sedan, cabriolet en break verwachten we niet eerder dan 2003. Vanaf het begin valt te kiezen voor drie benzinemotoren, een 1.4 16V met 98 pk, een 1.6 16V met 115 pk en een 2.0 16V met 136 pk. Dieselen begint met de 1.5 dCi 80 pk en de 1.9 dCi 120 pk. Uiteraard komen er later varianten met vermogen daar tussenin. De Mégane wordt behalve met een vijfversnellingsbak ook met een nieuwe zesversnellingsbak leverbaar.
Meer nieuws over de nieuwe Mégane treft u aan in AutoWeek no. 28 van3 juli.