Details vernieuwde Mercedes GLK bekend

Mercedes GLK
Op de autoshow van New York toonde Mercedes-Benz de gefacelifte GLK, nu hebben we alle details van de kleine SUV. Ook de prijzen voor de Nederlandse markt zijn inmiddels bekend.

Bij de facelift werd vooral ingezet op het vergroenen van het motorengamma. Dat trapt af met de GLK 200 CDI BlueEfficiency, een 2,1-liter viercilinder commonrail diesel met 143 pk en 350 Nm. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak bedraagt het gemiddeld verbruik 5,5 liter per 100 kilometer, wat een CO2-uitstoot van 143 gram per kilometer betekent. Het sprintje van 0-100 gaat in 10,3 seconden, de topsnelheid ligt op 195 kilometer per uur. De vanafprijs is € 45.995. Wie voor de 7G-Tronic automaat opteert betaalt € 48.920, het gemiddeld verbruik stijgt naar 5,6 liter per 100 kilometer, met een CO2-uitstoot van 145 gram. De sprinttijd gaat naar 10,8 seconden, de topsnelheid ligt op 190 km/h.

Een trapje hoger op de ladder staat de 220 CDI BlueEfficiency, die uit hetzelfde blok 170 pk en 400 Nm haalt. De verbruikscijfers zijn gelijk aan die van de 200 CDI, het bekende sprintje gaat in 8,5 seconden (automaat: 8,7), de top is 205 km/h, ongeacht de transmissie. De vanafprijs bedraagt € 48.995, voor de automaat is dat € 51.920.

Bluetec
Alle andere motoropties hebben standaard 4Matic vierwielaandrijving en een automatische transmissie. Het begint met de 220 CDI Bluetec, die evenveel vermogen heeft als de gewone 220 CDI. Het sprintje gaat in 8,8 seconden, de topsnelheid is 205 km/h. De CO2-uitstoot bedraagt 159 gram per kilometer door een gemiddeld verbruik van 6,1 liter per 100 kilometer. Hij kost minimaal € 55.995.

Wie meer wil kan terecht bij de 250 CDI Bluetec, die vanaf € 57.995 beschikbaar is. Het vermogen uit de 2,1-liter stijgt naar 204 pk en het koppel naar 500 Nm, waarmee het sprintje in 8,0 seconden gaat en de topsnelheid op 210 km/h komt. Ondanks het gestegen vermogen zijn de verbruikscijfers gelijk aan de 220 CDI Bluetec.

De motorische top wordt gevormd door twee zescilinders, één op diesel en de enige benzinemotor. Beide hebben standaard vierwielaandrijving en een automatische transmissie. Met de 350 CDI krijg je 265 pk uit een 3,0-liter V6, goed voor een sprint in 6,4 seconden en een top van 232 km/h. Het verbruik ligt op 6,9 liter per 100 kilometer, wat een CO2-uitstoot van 179 gram per kilometer betekent. Voor de 350 CDI ben je minimaal € 68.995 kwijt.

Liever benzine, dan ben je veroordeeld tot de 350, die er vanaf €63.995 is. Met z'n 306 pk en 370 Nm sterke 3,5-liter V6 is de benzineauto in staat om in 6,5 seconden naar de 100 te snellen en een top van 238 km/h te bereiken. Gemiddeld verbruik je 8,1 liter per 100 kilometer en stoot je 189 gram CO2 per kilometer uit.

Lezersreacties (24) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.