De nieuwe Volkswagen Passat!

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat
Eén van de belangrijkste primeurs op de Autosalon van Parijs is deze nieuwe Volkswagen Passat. Al kun je je afvragen hoe nieuw die Passat precies is.
Volkswagen neemt de nieuwe Passat mee naar de Autosalon van Parijs. Je kunt je afvragen of we hier moeten spreken van een nieuw model, want VW past het zelfde concept toe waarmee de Golf V werd omgevormd tot Golf VI. Veel delen zijn dus nog gelijk en de wijzigingen doen eerder denken aan een ingrijpende facelift. Bij VW denken ze daar anders over want daar wordt gesproken van de zevende generatie Passat.
Zowel de sedan als de stationwagen worden al in november leverbaar in ons land. De Passat heeft eenzelfde gezicht gekregen als de Phaeton onlangs kreeg. Verder valt op dat de nieuwe Passat scherper is gelijnd dan zijn voorganger. Opmerkelijk: xenonverlichting met dagrij-leds zijn een optie op het nieuwe model. De buitenmaten van de auto komen precies overeen met het huidige model.
De instapper van de Passat wordt de 122 pk sterke 1,4-liter TSI. Die scoort een uitstoot van 138 gr/km en daarbij hoort een verbruik van 5,8 liter op 100 km. Die is dus goed voor twintig procent bijtelling. De 1,8-liter TSI is vernieuwd. Het vermogen blijft 160 pk maar het verbruik daalt van 7,4 tot 6,9 liter per 100 km. De 2,0-liter TSI krijgt er elf pk bij en komt daarmee op 211 stuks. Het verbruik wordt 0,6 liter minder per 100 km en komt op 7,2 liter op 100 km. Topper van de reeks blijft de 3,0-liter V6, die altijd gepaard gaat met 4WD. Het vermogen daarvan blijft 250 pk maar de dorst daalt van 9,8 naar 9,2 liter op 100 km. Daarbij hoort een uitstoot van 215 gr/km.
Diesel
Het dieselprogramma start met de 1,6-liter BlueMotion. Die is flink verfijnd waardoor de uitstoot daalt naar 109 gr/km ofwel een verbruik van 4,5 liter op 100 km. Ook die is met twintig procent bijtelling te rijden. Vervolgens is er de 170 pk sterke 2,0-liter TDI met een uitstoot van 123 gr/km. VW claimt dat die versie negentien procent zuiniger is dan zijn voorganger. De 2.0 BlueTDI wordt in de loop van 2011 verwacht. Die voldoet aan de Euro 6-emissie-eisen. Er wordt alvast een verbruik genoemd van 4,6 liter op 100 km; dat is 0,6 liter minder dan voorheen. Met een uitstoot van 122 gr/km heeft hij zes gram te veel voor een twintig procent-kwalificatie.
Op het gebied van veiligheid zijn er noviteiten op de optielijst. Een adaptieve cruise control heeft voortaan een noodremfunctie die onder de 30 km/u de auto zelfstandig stil kan zetten. Verder is er een systeem te koop dat waarschuwt voor een vermoeide bestuurder. Ook is er een dodehoekdetectiesysteem voor de nieuwe Passat.
In de loop van 2011 wordt Easy Open leverbaar, waarmee de achterklep automatisch kan worden geopend en kan de auto worden voorzien van een trekhaak die na een druk op de knop tevoorschijn komt. Ook is er voortaan een systeem dat verkeersborden herkent en projecteert op het navigatiesysteem.
Over het exterieur kun je zeggen wat je wilt, de stoelen in de Passat zijn in elk geval helemaal nieuw ontworpen. De hoofdsteunen kunnen horizontaal worden versteld en in de loop van het volgende jaar komt een ventilatie- en massagefunctie beschikbaar.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (227)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.