AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
De mini van Gordon Murray in het echt
51
Ontwerper Gordon Murray houdt de gemoederen aardig bezig met zijn nieuwe mini. Verschillende keren zijn tekeningen en ontwerpmodellen van het autootje naar buiten gekomen. Nu hebben we 'm dan eens in het echt!
Gordon Murray werkt aan een revolutionaire kleine mini. De elektrische versie daarvan is al klaar en staat voor het hoofdkantoor van het designhuis in Engeland. De auto is voorzien van een 25 kW elektromotor en lithium ion-accu's. De lengte is slechts 2,50 meter; nog twintig centimeter korter dan een Smart Fortwo. De breedte is 1,30 meter en de hoogte 1,60 meter. De wielbasis met 1,78 meter en de draaicirkel is slechts zes meter. Het wagentje weegt in totaal maar 580 kilo; inclusief het accupakket.
De T.27 is de elektrische variant van de T.25 – eenzelfde Mini maar dan met een reguliere verbrandingsmotor. Het interieur van die auto kan op zes verschillende manieren worden ingedeeld. Het ontwerp van Murray wordt geproduceerd via de iStream-methode. Daarmee is voor de bouwer een relatief kleine investering gemoeid en bovendien gebruikt het veel minder ruimte dan een normale productielijn voor auto's. Het is de bedoeling dat de auto op termijn op verschillende plaatsen op de wereld wordt geassembleerd.
In april 2011 moet er een rijdend prototype klaar zijn van de T.27. Daarna wordt geprobeerd om de auto in het Verenigd Koninkrijk te gaan produceren, hetgeen zesduizend banen moet gaan opleveren.
Lees ook
Autotest
Test: Volvo EM90 - gevalletje hygge meets hightech
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Nieuws