De hybride S-klasse is klaar

Mercedes S 400 BlueHybrid
Mercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybridMercedes S 400 BlueHybrid
Mercedes heeft de hybride-variant van de S-klasse klaar. Die is voorzien van een 3,5-liter V6 gecombineerd met een compacte hybride-module. Het is het eerste serieproduct dat is voorzien van lithium ion-techniek.
Mercedes brengt in de zomer van 2009 deze S400 BlueHybrid op de markt. Die is gebaseerd op de S350 en is voorzien van de 3,5-liter V6 met 279 pk en een elektromotor die er nog eens 20 pk en 160 Nm trekkracht bovenop gooit. Samen zijn ze goed voor 299 pk en een maximaal koppel van 385 Nm. De 7G-Tronic-versnellingsbak is speciaal voor deze auto doorontwikkeld. Als verbruik belooft Mercedes 7,9 liter op 100 kilometer. En de CO2-uitstoot komt op 190 gram per kilometer.
De elektromotor fungeert als startgenerator maar helpt ook tijdens snelle acceleratie om de S-klasse vlug vooruit te krijgen. De BlueHybrid kan nooit alleen op zijn elektromotor rijden. Het start stop-systeem stopt de motor als de auto minder dan 15 km/u rijdt en de remenergie wordt weer opgevangen in de batterij. Op een display op het dashboard is te zien in welke mate de batterij is opgeladen en hoeveel energie er uit wordt getrokken.
Het belangrijkste onderdeel van de hybride-module is de speciaal voor de auto-industrie ontwikkelde lithium ion-batterij. Deze Mercedes is de eerste auto die daarmee wordt uitgerust. Het grote voordeel ten opzichte van de tot nu toe gebruikelijke nikkel metaalhydride-batterij is dat hij een stuk compacter is en een lager gewicht heeft. De regelelektronica zit op de plek waar voorheen de startmotorzat en de lithium ion-accu zit onder ruitenwissers tegen het schutbord, zodat de nieuwe techniek geen binnen- of bagageruimte opslokt.
De S400 BlueHybrid kan van 0 naar 100 km/u in 7,2 seconden. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. Ten opzichte van de normale S350 verbruikt hij 2,2 liter brandstof minder per 100 km en is de CO2-uitstoot 21 procent gunstiger. De S400 BlueHybrid weegt 1.955 kilo. De kaalste variant van de S350 legt 1.780 kilo op de schaal.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.