De echte leeftijd van een auto

Wat is de ware leeftijd?

AutoWeek 38 2019
AutoWeek 38 2019
AutoWeek 38 2019

Je leest het in AutoWeek 38 2019

Bij de aanschaf van een auto moet je goed opletten: de datum van eerste toelating en het bouwjaar zijn niet automatisch hetzelfde. Er kan zomaar een paar jaar verschil tussen zitten.

Tijdens de dieselcrisis zijn tal van moeilijk verkoopbare diesels op enorme parkeerplaatsen neergezet. Deze auto’s zijn alleen met grote kortingen en veel geduld aan de man of vrouw te brengen. Het kan dus goed zijn dat er een groot verschil is tussen het bouwjaar en de datum van eerste toelating. Als je de echte leeftijd van een auto wilt weten, zijn er gelukkig tal van manieren om die te achterhalen. Veel onderdelen worden namelijk precies op tijd geproduceerd en direct bij de fabriek afgeleverd omdat de opslag ervan te duur is. En veel van die onderdelen zijn voorzien van een markering die de productiedatum weergeeft.

Als de meeste componenten dus één tot twee jaar voor de datum van eerste toelating zijn geproduceerd, is de auto waarschijnlijk ouder dan de datum van eerste toelating die op het kentekenbewijs staat vermeld. De aangegeven datum kan ook helpen als je wilt achterhalen of een auto schade heeft gehad. Als de onderdelen aan de achterzijde bijvoorbeeld duidelijk nieuwer zijn dan die aan de voorzijde, is de kans groot dat een auto betrokken is geweest bij een kop-staartbotsing.

Ook als er geen facelift of modelwijziging plaatsvindt, worden er regelmatig zaken veranderd bij auto’s. Componenten worden verbeterd, er wordt gekozen voor een andere leverancier of opties behoren voortaan tot de standaarduitrusting. Het is daarom belangrijk te weten wanneer een auto van de band rolde.

ÉÉN AFKORTING GEEFT ALLE INFORMATIE WEER

Het chassisnummer is als een vingerafdruk. Elke auto kan hiermee zonder problemen worden geidentificeerd. Fabrikanten kunnen exact zeggen wanneer en waar een auto is gebouwd. Helaas zijn er maar weinig fabrikanten die deze info vrijelijk ter beschikking stellen. Dat betekent dat je bij de zoektocht naar data bent aangewezen op de informatie van de dealer. Bij sommige fabrikanten geeft de tiende letter in de VINcode het modeljaar aan. Bij de Ford Fiesta die we in dit verhaal onder de loep hebben genomen, geven de elfde en twaalfde letter in de code versleuteld het bouwjaar en de maand aan: HC staat voor september 2017. De datum van eerste toelating en het bouwjaar komen hier overeen.

SPEURTOCHT IN DE MOTORRUIMTE

Op sommige componenten is te zien dat ze in de 33e week van 2017 zijn geproduceerd. De slang (links) en de sticker bovenin melden als productiedatum respectievelijk mei en juli 2017.

DE DATUM ZIT IN HET DEKSEL

Het deksel kan naar de zijkant toe worden geopend. Op de achterkant is een datum met tijdstip afgebeeld.

INTERIEUR: VLOERMAT

Ook ín de auto zijn veel aanwijzingen te vinden. Aan de onderzijde van de mat is een label vastgenaaid, dat naast de positie van de mat ook de productiedatum weergeeft.

BAGAGERUIMTE: COMPRESSOR

Ook op dit accessoire is een productiedatum vermeld. Op de achterzijde staat de 20e week van 2017 als productiedatum.

BAGAGERUIMTE: BANDENPLAKMIDDEL

Er is geen verwijzing naar de leeftijd van de auto, het draait hier om de houdbaarheidsdatum. Het plakmiddel moet in mei

2022 worden vervangen.

BANDEN: DOT-NUMMER

De afkorting verwijst naar de 23e week van 2017.

INTERIEUR: OPBERGVAK

Aan de achterkant van de rubberen bak zijn punten op een soort schaakbord gezet. Hieruit blijkt dat het opbergvak halverwege 2017 is geproduceerd.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.