Dat Autohus - Reportage
In groot gezelschap
Een occasion uit het buitenland importeren, is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Wij liepen een dagje mee bij een enorme autogroothandel in Duitsland, met duizenden auto’s en elke dag honderden potentiële kopers. Wie behoudt dan nog het overzicht? Een blik achter de schermen van Dat Autohus in het Duitse Bockel.
Nog voordat de deuren opengaan, kun je je hier ’s ochtends al een idee vormen van de enorme schaalgrootte waarop Dat Autohus opereert. Er staat een lange rij autotrailers te wachten om de handelsvoorraad aan te vullen. Normaal zijn dat zo’n 70 auto’s, maar in tijden van grote drukte worden er soms wel 130 verse occasions aangevoerd. Elke dag opnieuw, vijf of soms zelfs zes dagen per week. Aspirant-kopers die aan de balie vragen om ‘die zwarte Audi van internet’, maken dan ook niet veel kans. Dit is een groothandel aan het werk. Alleen als je het kenteken weet van de auto waarop je oog is gevallen, kun je met de betreffende sleutel beginnen aan je zoektocht op het gigantische terrein. Om het copmlexe systeem van de groothandel te kunnen snappen, begeleiden we een Mercedes CLA vanaf zijn aflevering tot zijn plek op de parkeerplaats.
9:00 | UITLADEN
Dit doet de chauffeur zelf. Om verzekeringstechnische redenen is voor de aflevering afgesproken dat de auto’s langs de stoeprand worden geparkeerd, klaar om weg te rijden.
9:15 | CONTROLE
Heeft de auto tijdens het transport schade opgelopen? Een medewerker van Autohus vergelijkt het schaderapport met de daadwerkelijke conditie van de auto. We hebben geluk, de CLA doorstaat deze test met glans.
9:30 | KLEIN ONDERHOUD
Om te voorkomen dat de ruitensproeiervloeistof bevriest, wordt deze vervangen en indien nodig gaat er winterdiesel in de tank. Als de auto nieuwe velgen moet krijgen, wordt dit aangegeven met een blauw hoedje op het dak. Ook slim: alle auto’s worden aangeleverd met zomeren winterbanden, maar krijgen voor de verkoop slechts één set banden. Wat er overblijft, gaat in de verkoop bij het eigen bandencenter van Dat Autohus.
9:45 | VOORBEREIDEN
Voorafgaand aan de fotosessie wordt de CLA vanbinnen en vanbuiten gepoetst.
10:30 | APK-BEURT
De apk-keurmeesters nemen de auto’s kritisch onder de loep en stellen een rapport op met daarin de noodzakelijke reparaties plus de kosten. Krassen, steenslag, ontbrekende schakelaars en het bandenprofiel; alles wordt genoteerd. Deze keuring is de basis voor alle volgende processen. De verkoopmanager gebruikt het rapport om de prijs te bepalen; voor kopers en verkopers maken alle aangeleverde gegevens de handel volledig transparant. Belangrijk, want dit is geen dorpsgarage waar de eigenaar de Audi 100 van zijn overbuurman kent omdat hij die auto heeft geleverd en onderhouden. Hier zijn alle occasions anoniem, ze worden ingekocht in heel Duitsland en soms ook in andere Europese landen. Betrouwbare informatie bij de advertentie is daarom onmisbaar.
11:15 | FOTOSTUDIO
Als laatste wordt de CLA de volledig geautomatiseerde fotostudio ingerold. De auto wordt hier uit verschillende hoeken belicht en gefotografeerd. De beelden komen automatisch bij het elektronische voertuigdossier en zijn even later al te zien op internet.
11:30 | PRIJZEN, TRANSPORT NAAR DE PARKEERPLAATS
De daarvoor verantwoordelijke medewerker bekijkt de historie van de auto, berekent de inkoopprijs en maakt een marktanalyse om de verkoopprijs te bepalen. De CLA staat ondertussen in de rij te wachten om naar zijn plaats te worden gereden. Enkele dagen later is hij verkocht.
Wat in ons geval allemaal snel en soepel verliep, kan in andere gevallen soms twee dagen duren, afhankelijk van de herkomst en de staat van de auto zelf. Branden er bijvoorbeeld waarschuwingslampjes op het dashboard, dan gaat een auto altijd eerst naar de eigen werkplaats. Auto’s duurder dan € 30.000 doorlopen de zogenoemde ‘Fast Lane’, zodat ze snel in de verkoop kunnen.
Een korte rondgang over de parkeerplaats is een wonderlijke belevenis. Bijna alle auto’s zijn zwart, grijs, zilverkleurig of wit. Opvallende kleuren, zoals een rode GLK, zijn een uitzondering. Dat is geen toeval. Het aanbod van Dat Autohus is een afspiegeling van het huidige straatbeeld en de smaak van consumenten. Een hippe kleur mag misschien spannend zijn, maar betekent meestal ook een lagere opbrengst. Logisch, want wat bij de dealer niet nieuw wordt verkocht, wil ook vrijwel niemand als occasion hebben.
Op het terrein treffen we een jong echtpaar. Ze hebben een flink eind gereden om zich hier te informeren over diverse modellen. Misschien een Mercedes Aklasse voor haar, een BMW 5-serie voor hem … Of misschien wordt het wel iets heel anders. Hier kunnen ze elke auto in alle rust bekijken en er op het terrein een proefrit mee maken. Dat alles zonder een hijgende verkoper in hun nek, die niets anders wil dan omzet draaien. “Door het grote aanbod draaien klanten soms om als een blad aan de boom”, vertelt een medewerker ons. “Dan komen ze bijvoorbeeld voor een A6, om vervolgens met een Mercedes C-klasse naar huis te rijden.”
TRANSPARANT
Niet iedereen is blij met deze manier van verkopen. Een dame die kwam kijken voor een Opel Astra, is ronduit teleurgesteld: “Er is echt heel veel kapot”, zegt ze, wijzend naar krassen op de deurpanelen. “Iedereen die belangstelling heeft voor een van onze occasions, ontvangt per e-mail het onafhankelijke keuringsrapport. Elk krasje wordt daarin vermeld. We zijn dus extreem transparant”, reageert een medewerker van Dat Autohus. “Omdat veel auto’s naar handelaars gaan of geëxporteerd worden, laten we klanten zelf bepalen of ze de auto willen komen bezichtigen.”
Waar veel autokopers waarschijnlijk ook vreemd van opkijken, is dat ze zelf hun koffie moeten inschenken en een nummertje moeten trekken om een verkoper te spreken. Toch wordt bij deze vestiging in Bockel 17 procent van de auto’s rechtstreeks aan particulieren verkocht. Bij de andere vestigingen, in Bremen en Berlijn, vindt zelfs een kwart van alle verkochte occasions een particuliere koper. Bij het aflevercentrum neemt een van die particuliere klanten net een Mercedes GLK in ontvangst. Ze heeft de auto blind gekocht en heeft ver gereisd om de auto op te halen. Moedig, maar ze heeft geen spijt van haar aankoop.
Om 18.00 uur sluiten de deuren en wordt het wat rustiger op het 105.000 m2 grote terrein. Voor het logistieke team begint het werk nu pas. Rangeren, omparkeren, sorteren, het hele terrein controleren. Zo is de volgende ochtend direct duidelijk waar alles staat en is er ook weer plaats voor nieuwkomers. De volgende trailers staan alweer voor de poort.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.