Citroën DS5: voorlopig de laatste

Citroën DS5
Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5
Citroën presenteert in Sjanghai de DS5. Dat is de voorlopig laatste toevoeging aan de DS-reeks. Wij maken er nog dit jaar mee kennis in de showrooms.

De autobeurs in Sjanghai is uitverkoren voor de presentatie van de DS5. Dat is de derde en voorlopig laatste telg in de DS-reeks. In het staartje van dit jaar start de verkoop van het nieuwe model. In 2012 gaat de auto ook buiten Europa in de verkoop. De voornaamste markt is China - geen wonder dus dat de DS5 daar zijn werelddebuut beleeft.

De nieuwe Citroën is niet in een hokje te vangen. Het gaat hier om een crossover. Hoewel de auto hoog op de poten staat, moet de bestuurder het gevoel krijgen zich voort te bewegen in een GT coupé. Daarvoor is de vloer wat hoger geplaatst en is het stuur zo verticaal mogelijk in het interieur gezet.
De DS5 wordt de eerste Citroën met hybride aandrijving. Daarbij wordt het Hybrid 4-systeem wat sinds kort voor het eerst wordt gebruikt in de Peugeot 3008. Een dieselmotor is daarbij gekoppeld aan elektromotoren die de achterwielen kunnen aandrijven. Da's dus hybride-techniek en 4WD in één. In totaal levert dit pakket 200 pk en is de CO2-uitstoot 99 gr/km. Over andere motoriseringen wordt nog niet gerept.

De DS5 is 4,52 meter lang en 1,80 meter breed. Daarmee is -ie iets compacter dan een C5. De bagageruimte is 465 liter groot. De auto is een vijfzitter en is technisch afgeleid van de Peugeots 3008 en 5008. Het ontwerp vindt zijn inspiratie bij de C-Sportlounge concept car uit 2005

Net als bij de andere modellen uit de DS-reeks is het interieur van deze auto bijzonder rijk aangekleed. Op de stoelen keert het horlogeband-motief terug en er is veel lederen en accenten van hoogwaardig metaal aan boord. Tot de noviteiten aan boord hoort een camera die vanaf de binnenspiegel het verkeer rondom de auto in de gaten houdt en de lichtsterkte van de koplampen daarop aanpast. Als de duisternis te groot wordt, zorgt het High Beam Assist voor grootlicht. Verder wordt er gesproken over een 'voorspellende' rijbaanassistent, die waarschuwt als de auto van uit zijn baan waaiert.

Een ander hoogtepunt van de DS5 is het Head Up Display. Daarin worden zaken als snelheid en informatie over de cruise control getoond. Ook is er informatie over het navigatiesysteem gevonden. Verder is er LED-sfeerverlichting in het interieur en zijn de knoppen en schuiven in vliegtuigstijl rond de bestuurder geplaatst.

De auto die in Sjanghai wordt tentoongesteld is natuurlijk lekker dik aangekleed. Hij is uitgevoerd in het white pearl; pareleffect-lak dus en voorzien van 20 inch wielen met gepolijste en zwart gelakte delen. Binnenin is er bruin lederen met zilveren stiksels en Markassa-bruine details in het interieur. Het binnenste van de productie-auto's kan ook naar hartenlust worden aangekleed. Of de aankleding van showauto ook werkelijk te bestellen is, zal te tijd leren.

Lezersreacties (94)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.