Nieuwe diesels voor Citroën DS5
Net als concerngenoot Peugeot heeft Citroën nog eens goed gekeken naar de dieselversies van z'n middenklasser. Eeder kreeg de Hybrid4 al een iets lagere uitstoot, zodat die versie z'n 14 procent-bijtelling-status behoudt, en nu gaan ook de normalere HDi's op de schop.
Allereerst vervangt Citroën de e-HDi 115, de versie met de gewraakte halfautomaat, door een nieuwe BlueHDi 120. Naast een met 5 pk gegroeid vermogen beschikt de jongste versie over een handgeschakelde zesbak. De vanafprijs ligt met 30.990 euro iets lager dan voorheen. De CO2-uitstoot daalt mee en gaat van 112 naar 102 gram per kilometer. Bij dat theoretische getal hoort een al even theoretisch verbruik van 1 op 25,6.
De andere nieuwe BlueHDi is met z'n 180 pk van een heel andere orde. Hier geen verlaagde bijtelling, maar voor de 25 procent die de berijder moet bijtellen over minimaal 43.740 euro krijgt hij wel mooi 180 pk. Samen met 400 Nm koppel zou dat moeten resulteren in een sprint naar 100 km/h in 9,2 seconden. Bij deze versie hoort wel een automaat, maar dat is deze keer geen gerobotiseerde handbak. De zestraps transmissie is nog eens goed tegen het licht gehouden en draagt bij aan de co2-uitstoot van 118 gram per kilometer.
Uitgelicht aanbod
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.