Blik to the Future: Opel Corsa
Nu wél volledig nieuw
De Corsa E die in 2014 in Parijs aan de wereld werd voorgesteld, mocht op papier dan wel de vijfde generatie van Opel's B-segmenter zijn, in de praktijk is het een herziene versie van voorganger Corsa D. Dat is ook direct de reden dat de auto wat betreft het formaat zo goed als ongewijzigd is. In 2018 verandert dat. Na slechts vier productiejaren gaat de huidige Corsa met pensioen en maken we kennis met deze compleet nieuwe Corsa F!
General Motors
Zoals te verwachten valt, staat de Corsa F wél op een compleet nieuwe technische basis die niet alleen voor meer interieurruimte, maar ook voor een lager gewicht zal zorgen. Deze nieuwe generatie van General Motors' Gamma-platform draagt de naam G2SC en krijgt ook een plek onder de nieuwe generatie Chevrolet Aveo. Want inderdaad: de ontwikkeling van de Corsa is al in volle gang, dus deze auto is nog een echte General Motors-Opel. Het ruimtelijke broertje van de Corsa, de reeds gepresenteerde Crossland X, is wel al in samenwerking met het nieuwe moederbedrijf PSA ontwikkeld. De huidige Corsa weegt niet noemenswaardig meer of minder dan zijn voorganger, maar generatie F zal tot zo'n 100 kilo verliezen. Tegelijkertijd wordt de auto echter aan alle kanten groter. De achterpassagiers profiteren daarvan, maar ook de bagageruimte zal toenemen.
Volwassen
Wat uiterlijk betreft, slaat Opel een behouden maar volwassen weg in. De speelsheid van de huidige en voorgaande generaties lijkt plaats te maken voor een serieuzer design, een ontwerptaal die sterk leunt op het lijnenspel van de Astra en de nieuwe Insignia. Terwijl laatstgenoemde z'n vierdeurs sedankoetswerk verloor, is het bij de Corsa de driedeurs koets die een onzekere toekomst heeft. Deze carrosserievariant weet in alle segmenten steeds minder kopers te verleiden.
Op het gebied van infotainment gaat de boel eveneens op de schop. De jongste versie van Opels IntelliLink zal, tegen een meerprijs, zijn weg naar de nieuwe Corsa vinden. Het systeem kan onder meer met Android Auto en Apple Carplay overweg. Natuurlijk is ook onder de motorkap alles straks weer helemaal bij de tijd.
OPC
De ongeblazen 1.4 die nu in het vooronder van de Corsa ligt, zal naar verwachting het veld moeten ruimen. Wel keert de 1.0 driecilinder turbomotor terug. Die driepitter is vandaag de dag met 90 en met 115 pk te bestellen. We verwachten dat Opel deze krachtbron nog wel enigszins bijschaaft alvorens hem in de nieuwe Corsa te lepelen. Opnieuw staat een Bi-Fuel, die ook met aardgas overweg kan, op de planning en is er een CDTi-dieselmotor om de veelrijders te behagen. Bovenaan de ladder komt ongetwijfeld weer een OPC te staan. Ter herinnering: de huidige OPC heeft een 207 pk sterke 1.6 Turbo aan boord. In 2018 weten we meer, dan zal de Corsa zijn mannetje staan in het dan grondig vernieuwde slagveld der B-segmenters.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Opel Corsa
Had je deze auto's al gezien?

Opel Corsa 1.2 Turbo 100 Pk GS - Line DAB / Apple Carplay / Airco
- 2023
- 16.118 km

Opel Corsa 1.2 Edition | Parkeersensoren | Zwart dak | Navi via Carplay | Lichtmetalen velgen | Airco | Cruise control
- 2021
- 86.168 km

Opel Corsa 1.2 Turbo 100 Pk GS - Line Apple Carplay / Airco
- 2024
- 12.596 km