Blik to the Future: Mercedes-Benz GLC
Opgejaagd door de GLB
Wie veel modellen aanbiedt, loopt het risico dat die elkaar in meer of mindere mate gaan kannibaliseren. Met een compleet dichtgetimmerd aanbod wordt het immers steeds lastiger om de modellen van elkaar te onderscheiden. Met de GLB en GLC lijkt Mercedes dat als geen ander te ervaren. De ver naar achteren doorgetrokken daklijn en vrijwel verticale kont van de GLB doen vermoeden wat de cijfers bevestigen: deze auto is bijzonder ruim – ruimer zelfs dan de grotere en duurdere GLC. Zo biedt hij afhankelijk van de positie van de achterbankleuning 15 tot 200 (!) liter meer bagageruimte, terwijl een optionele derde zitrij alleen bij de GLB voor twee extra zitplaatsen kan zorgen. Daarmee is de op één na kleinste SUV in het Mercedes-gamma weliswaar niet meteen een concurrent voor auto’s als de BMW X3 of Volvo XC60, maar zorgt hij er wellicht wel voor dat een deel van de GLC-klanten zich laat verleiden tot het ruimere en goedkopere alternatief. Dat laatste is een risico, maar uiteraard heeft Mercedes-Benz daarmee rekening gehouden.
Orde op zaken
De huidige GLC verscheen in 2015, zodat de periode waarin de GLB en deze generatie GLC naast elkaar in de showrooms staan beperkt is. De begin 2019 gepresenteerde facelift-versie moet het leven van de GLC nog enkele jaren rekken, maar de verwachting is dat een opvolger in 2021 wordt voorgesteld. Spionagebeelden tonen duidelijk aan dat de auto met name in de lengte flink groeit ten opzichte van zijn voorganger. Dat moet in elk geval qua bagageruimte orde op zaken gaan stellen, al is het niet gezegd dat ook de GLC een derde zitrij krijgt. Bij de concurrentie krijgt eigenlijkalleen de Land Rover Discovery Sport zo’n extra bankje mee, bij andere merken bestaat de optie pas bij grotere modellen. Wat uiterlijk betreft is de nieuwe GLC door zijn gestrekte koets en meer imposante voorkomen duidelijk te onderscheiden van de huidige generatie. Tegelijkertijd gaat de designtaal niet helemaal op de schop. De bekende afgeronde Mercedes-stijl blijft grotendeels behouden, maar wordt wel anders ingevuld.
Harmonieuzer
Zo lijkt de grille wat te groeien en kruipen de in V-opstelling geplaatste koplampen wat meer naar die van de A-klasse toe. De achterlichtpartij neemt juist een voorbeeld aan die van de GLE. Aan de achterzijde blijft de behuizing van de kentekenplaat, bij de reguliere GLC althans, onderdeel van de achterklep. Naast de gebruikelijke SUV verschijnt er natuurlijk ook weer een GLC Coupé, want zo’n versie met aflopende daklijn heeft zich allang bewezen als een goede manier om nog wat meer klanten naar de showroom te lokken. Door de langere koets zou het zomaar kunnen dat de sportievere variant straks nog wat harmonieuzer gelijnd is dan de huidige ‘platgeslagen GLC’, die nu al sierlijker is dan de grotere GLE Coupé.
Elektrificatie, maar niet elektrisch
Onderhuids past Mercedes net als bij de nieuwe C-klasse een doorontwikkelde versie toe van het modulaire MRA-platform. Tel daarbij op dat Mercedes voor volledig elektrische varianten al de even grote EQC heeft, en het is duidelijk dat er op gebied van de aandrijflijn geen revoluties te verwachten zijn. Toch speelt elektrificatie ook bij de GLC een grote rol. Mild-hybrid systemen zijn bij Mercedes niet meer weg te denken uit de line-up, terwijl ook de GLC er sinds kort als plug-in hybride is. De nieuwe breidt het aanbod op dat gebied nog verder uit, want daar is dankzij de steeds striktere CO2-eisen echt geen ontkomen meer aan.