Back to basics: Jaguar I-Pace
Luxueus stekkeren
De I-Pace was eind vorig jaar dé verkoophit! Zakelijk rijdend Nederland ging massaal bij de Jaguar-dealer langs om nog vlak voor de jaarwisseling een gesubsidieerde EV aan de haak te slaan. Van de (grootste) belastingvoordelen hebben we ondertussen afscheid genomen, maar maakt dat van de I-Pace een minder voordelige keuze? Tijd om op onderzoek uit te gaan.
Jaguar I-Pace S
€ 80.810
Nederland telde enkel in december ruim 2.600 extra I-Pace-rijders. De totale jaarverkoop eindigde op 3.495 exemplaren. Dat het veel (zakelijke) bestuurders om de Nederlandse belastingvoordelen ging, blijkt pijnlijk uit de verkoopcijfers van dit jaar: tot en met februari verschenen er 20 nieuwe I-Paces op de Nederlandse weg. Is het dan over en uit voor de kakelverse Auto van het Jaar? Tijd om de I-Pace wat meer eer te geven en te bekijken hoe vol Jaguar de elektrische auto stopt voor de instapprijs van € 80.810. Jaguar heeft slechts één aandrijflijn in de Oostenrijkse fabriek klaarliggen voor de elektrische SUV: de EV400. Het maximum vermogen van 294 kW is gekoppeld aan een accupakket met 90 kWh, goed voor een WLTP-cyclus van 470 kilometer. Nu weten we allemaal dat die cijfers in de praktijk iets tegenvallen bij alle verse I-Pace-rijders, maar met de lente voor de deur ziet het er rooskleuriger uit voor de Britse EV. De topsnelheid bedraagt 200 km/h, een sprint vanuit stilstand naar 100 met de voet plat op het rechterpedaal resulteert in een tijd van 4,8 seconden.
Dat ligt uiteraard aan de verschillende uitrustingsniveaus. De S staat in de prijslijst te boek als de instapper. Voor bijna € 81.000 schotelt Jaguar een ‘Fuji’-witte I-Pace voor. Is dit niet helemaal jouw kleur, dan spuit Jaguar de auto met alle liefde in een andere kleur. De prijzen daarvoor lopen uiteen van € 1.007 tot € 2.237. Verder zit het hem in de details waaraan je kunt zien met wat voor een I-Pace je te maken hebt. In de S-uitvoering monteert Jag vier 18-inchwielen. De luxere SE (€ 88.590) krijgt standaard 20-inch-exemplaren mee. Ook aan de koplampen zou je een I-Pace S kunnen herkennen. Deze krijgt namelijk de simpelste vorm van ledverlichting gemonteerd. De meer premium koplampunits krijgen bijvoorbeeld signature-dagrijverlichting aangemeten. De meest luxueuze HSE (€ 95.040) krijgt matrix-ledverlichting. Verder vinden we geen verschillen bij het koetswerk van de verschillende uitgeruste I-Paces.
Binnenin worden de verschillen iets duidelijker, hoewel een S-rijder zich zeker niet hoeft te schamen. Zo zit het uitgebreide Touch Pro Duo-infotainmentsysteem standaard in een I-Pace. Het grote scherm biedt naast een uitgebreide connectiviteit ook toegang tot de navigatie. De radio-keuzelijst gaat alleen niet verder dan een AM- en FM-verbinding. De fervente DAB+-luisteraar moet € 356 extra neerleggen. Onder het scherm voor de navigatie zit een scherm in de middenconsole voor de klimaatregeling, die zich over twee zones laat verdelen. Wie dit over vier zones wilt, kiest voor 4-Zone Climate Control van € 915. Het sportstuur wordt met leer afgewerkt, de bekleding zelf niet. De rugleuning van de met ‘Ebony’ beklede stoelen kunnen elektrisch worden versteld. Opmerkelijk genoeg moeten de voorpassagiers de lengte, zithoogte en hoofdsteunen wel handmatig verstellen. Wie dit elektrisch en tevens verwarmbaar wil, moet € 386 meer uitgeven aan zijn I-Pace. Wie de passagiers op de buitenste zitplaatsen van de achterbank ook op verwarmde billen wil trakteren, gaat een stap hoger voor € 772. Degene die de stoffen zetels liever inruilt voor leren exemplaren kan twee dingen doen: overstappen op de duurdere SE of de stoelen los met leer laten bekleden (prijzen variërend van € 3.164 tot € 8.828). Voorzieningen als cruisecontrol, een regen- en lichtsensor, verwarmbare en instelbare buitenspiegels (niet elektrisch inklapbaar) en een Park Pack met achteruitrijcamera zijn verder wel standaard aanwezig in de I-Pace S. Op het gebied van veiligheid zit het ook wel snor in de ‘kaalste’ I-Pace met standaard Emergency Brake, verkeersbordenherkenning, Lane Keeping Assist en Driver Condition Monitoring. Een eventueel grote misser is een elektrisch te openen en te sluiten achterklep die wel standaard in een SE wordt geleverd.
Al met al stopt Jaguar de I-Pace dus standaard redelijk vol, hoewel de fabrikant ook wel sommige luxe-steken laat vallen. Te veel steken? Of is dit dé elektrische keuze voor jou?
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | I-Pace EV400 S |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 80.375 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 294 kW / 400 pk |
Maximaal koppel | 696 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 90 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.682 mm / 1.895 mm / 1.565 mm |
Wielbasis | 2.990 mm |
Massa leeg | 2.133 kg |
Laadvermogen | 537 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 750 kg |
Banden | 235/65R18Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 22,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 470 km |
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar I-Pace EV320 90KWH 3-FASE 360*CAMERA/20-INCH/STOELVERWARMING
- 2020
- 127.271 km

Jaguar I-Pace EV320 SE Business Pack 90 kWh|3 Fase|Pano|Meridian|Memory|ACC|360Camera|Leder|Keyless|Carplay|NL-Auto
- 2020
- 139.867 km

Jaguar I-Pace EV400 HSE 90 kWh / Full option / Panoramadak / 360Camera / Head-up / Luchtvering / Leder / Meridian / Stuurverwarming
- 2018
- 94.926 km