AutoWeek beloont innovatie
Met de Auto 2007 Innovatieprijs wil AutoWeek, veruit het grootste autoblad van Nederland, extra aandacht geven aan de talrijke innovaties binnen de auto-industrie. De voltallige redactie van het blad heeft daartoe ruim 300 nieuwe auto's onder de loep genomen. Resultaat? Een negental prijswinnaars op evenzoveel relevante gebieden. Een speciale vakjury boog zich daarnaast over het innovatieve gehalte van de marketingcampagnes voor nieuwe auto's.
Hoofdredacteur Tonie Broekhuijsen: "Er komt dagelijks een stroom van autonieuws op ons af. Lang niet elke door de marketingafdeling van de autofabrikanten geroemde verandering of verbetering is even praktisch of zinvol, maar er zijn er ook die wél extra aandacht verdienen. En dát willen we met deze prijzen vooral benadrukken. Een andere reden om extra aandacht te geven aan de innovatieve kracht van de auto-industrie is dat de auto de laatste tijd voor de zoveelste keer weer in een buitengewoon negatief daglicht wordt gesteld." Autobelastingen blijken in ons land een onuitputtelijke inkomstenbron voor menige regering te zijn. Tegelijkertijd is er – aldus Broekhuijsen - sprake van een merkwaardige politieke hetze: "Onder invloed van de milieulobby lijken de automobilist en de auto-industrie net zo gecompromitteerd te worden als bijvoorbeeld rokers en de tabaksindustrie. Het begin is er al: SUV-rijders worden neergezet als zondaars. En dat terwijl de enorme maatschappelijke betekenis van de auto door vriend en vijand bevestigd wordt. Dan hoort daar ook eens een beloning bij voor díe autofabrikanten die wel degelijk investeren in zinvolle innovaties."
Op de volgende negen deelgebieden heeft de AutoWeek-redactie gezocht naar de meest innovatieve ontwikkelingen: comfort, design, ergonomie, veiligheid, milieu, functionaliteit, rijdynamiek, ruimtegebruik en value-for-money. Daarnaast beoordeelde een vijfkoppige vakjury de bijbehorende marketingcampagnes op resultaat en innovatieve kracht.
De prijswinnaars zijn achtereenvolgens:
Comfort: Mercedes-Benz C-klasse
Design: Fiat Bravo
Ergonomie: BMW X5
Veiligheid: Lexus LS
Milieu: Volkswagen Polo Bluemotion
Functionaliteit: Opel Corsa
Rijdynamiek: Ford Mondeo
Ruimtegebruik: Dacia Logan MCV
Value-for-money: Kia Cee'd
De vakjuryprijs 2007 gaat naar Volvo Cars Nederland voor de introductiecampagne van de Volvo C30.
De overall winnaar van de Auto 2007 Innovatieprijs is de Mercedes-Benz C-klasse.
De bijbehorende trofeeën werden op woensdag 27 juni tijdens een feestelijke bijeenkomst in Outdoor Inn in Maarssen uitgereikt aan de directeuren van de importeursbedrijven van de winnende merken. Meer over de uitslag valt te lezen in AutoWeek 28, die op woensdag 11 juli verschijnt.
Zoals altijd nodigt AutoWeek zijn lezers uit om te reageren, dat kan via autoweek@autoweek.nl. Diezelfde lezers komen overigens later dit jaar nog volop aan het woord bij de zevende editie van het grootste automobilistenonderzoek van Nederland: de AutoWeek TevredenheidsTrofee.