Audi A5 Sportback onthuld

Bekend recept in strakkere vorm

Audi A5 Sportback onthuld
Audi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuldAudi A5 Sportback onthuld
De Audi A5 Coupé kenden we al. Deze A5 Sportback nog niet! In Parijs kunnen we de nieuwe inzending uit Ingolstadt van dichtbij bekijken.

Eerder konden we al kennismaken met de nieuwe A5 Coupé. Dat model krijgt nu gezelschap van de A5 én van de S5 Sportback. Opnieuw laat Audi zien dat het liever kiest voor evolutie van bekend design dan voor een compleet nieuw ontwerp.

Net als bij de A5 Coupé zien we op de A5 Sportback een ontwerp dat in grote lijnen sterk overeenkomt met dat van zijn voorganger. Het design oogt wel strakker dan voorheen. Ten opzichte van de vorige A5 Sportback is de nieuwe uiteraard gegroeid. Zo meet de wielbasis voortaan 2,82 meter in plaats van 2,76 meter. Die ruimte komt voor het grootste deel ten goede aan de achterpassagiers. De auto meet nu 4.73 meter in de lengte, is 1,84 meter breed en 1,39 meter hoog. Ledverlichting aan de achterzijde is standaard aanwezig. Led- en matrix-led aan de voorzijde is een optie. Achterin kan 480 liter aan spul worden meegenomen. Met een neergeklapte achterbank loopt dat aantal op tot 1.300 liter.

Motoren

Op de motorenlijst komen voor de A5 Sportback twee TFSI's en drie TDI's te staan. De benzinelijst begint met een 190 pk sterke variant, afgetopt door een 252 pk sterke versie. De 2.0 TFSI met 252 pk is krachtig genoeg om de A5 in 6 tellen aan een snelheid van 100 km/h te helpen. Het gemiddeld verbruik ligt op 5,9 l/100 km.

Er kan gedieseld worden met met de 2.0-liter TDI die 190 pk en 400 Nm koppel levert. Deze zelfontbrander brengt de Audi in 7,4 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Het gemiddeld verbruik ligt op 4,2 l/100 km. De 2.0 is er ook als Ultra, een efficientere versie. Het gemiddeld verbruik van de 2.0 TDI Ultra ligt op 4,1 l/100 km.

Hoger op de diesellader staat de 3.0 TDI. Deze levert 218 pk en 400 Nm en heeft een gemiddeld verbruik van 4,6 l/100 km. Hij krijgt gezelschap van een 286 pk sterke variant die liefst 620 Nm sterk is. Dit laatste blok vindt zijn weg later naar de A5.

Audi heeft eveneens een reeks veiligheidssystemen naar de A5 Sportback gebracht. Zo is de nieuweling leverbaar met adaptieve cruisecontrol met Stop&Go met traffic assist. Ook Pre Sense City System staat op de bestellijst.

S5

Audi heeft direct de sportievere S5 aan de wereld getoond. Onder de kap een 354 pk sterke 3,0-liter TFSI die goed is voor 500 Nm koppel. De geblazen V6 verbruikt gemiddeld 7,3 l/100 km en schiet de 1.660 kilo wegende S5 Sportback in 4,7 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Schakelen gaat middels een achttraps triptonic-transmissie. Quattro-aandrijving is wederom standaard, hetzelfde geldt voor een sportonderstel. Vanbuiten is de S5 Sportback te herkennen aan zijn sportievere bumperwerk en 18-inch lichtmetalen wielen.

G-tron

Op de internationale bestellijst staat eveneens een A5 Sportback G-tron, een versie die zowel benzine als aardgas slurpt. Onder de kap een 170 pk sterke 2,0-liter TFSI die 270 Nm levert. De CO2-uitstoot ligt op 100 g/km. De achterin geplaatste gastank kan 19 kilo aan gas opslaan. Op een volle gastank moet de G-tron 500 kilometer ver kunnen komen. Het gemiddeld verbruik ligt onder de 4 kilo CNG per 100 kmh. In 8,5 seconden rent de A5 Sportback G-tron naar een snelheid van 100 km/h.

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (157) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.