Als de Volkswagen Jetta in Europa nog bestond, was dit de nieuwe
Voortzetter
In Nederland bestaat de Volkswagen Jetta al jaren niet meer. Ver buiten Nederland is de 'Golf sedan' nooit weggeweest. AutoWeek kan je nu de nieuwe Jetta laten zien, al heet hij geen Jetta en komt hij ook niet naar Nederland. Waar hebben we het nu weer over?
Welkom in de wondere wereld van de Chinese afdelingen van Volkswagen. Joint ventures als FAW-Volkswagen en SAIC-Volkswagen verkopen afzonderlijk van elkaar diverse modellen die al dan niet met elkaar overlappen en vaak ook het gros van hun techniek met elkaar delen. Door die wirwar aan voor ons onbekende modellen met veelal toch bekende namen hebben we je vaker digitaal begeleid. Vandaag doen we iets soortgelijks, al richten we ons daarbij voornamelijk op één nieuwkomer: de Sagitar.
De Volkswagen Jetta die in onder meer de Verenigde Staten wordt verkocht en waarvan de Sagitar de langere Chinese versie is.
In de database van het Chinese ministerie van Industrie en Informatie Technologie heeft AutoWeek namelijk de eerste foto's én de eerste brokjes informatie opgedoken van de nieuwe Volkswagen Sagitar. De huidige generatie Volkswagen Sagitar wordt in China door FAW-Volkswagen gevoerd en is feitelijk de Chinese variant van de sedan die in de Verenigde Staten 'Volkswagen Jetta' heet. Die Amerikaanse Jetta (de A7) is de daadwerkelijke afstammeling van de laatste Jetta die nog naar Nederland kwam. Het voornaamste verschil tussen de Sagitar en de Jetta heeft betrekking op de lengte. De Volkswagen Sagitar is dankzij een langere wielbasis namelijk net iets langer dan zijn internationale Jetta-broertje. Het is die Volkswagen Sagitar die nu grondig wordt vernieuwd. Het nieuwe model staat op dezelfde MQB-basis als zijn voorganger, maar heeft een volledig nieuwe voor- en achterzijde gekregen.
De laatste Volkswagen Jetta die in Nederland werd gevoerd.
Relevant voor Nederland? Zeker niet, maar toch is het interessant om te zien hoe sommige modellen ver na hun afscheid van de Nederlandse markt wél opvolgers krijgen. Om de verwarring compleet te maken: Volkswagen verkoopt in China meerdere auto's die wél Jetta heten. Zo wordt de internationale Jetta onder meer door Volkswagens Jetta geheten submerk gevoerd als VA7. Dat submerk verkoopt ook een VA3 geheten sedan die weer gerelateerd is aan de Skoda Rapid. Er zijn veel meer sedans van Volkswagen die in China worden gevoerd die je in Europa niet kunt kopen. We noemen de Lavida, Lavida XR, Santana, Phideon, Magotan en ga zo maar door. Ook verkoopt Volkswagen er doodleuk een sedan die Bora heet en die weer net een maatje kleiner is dan de Sagitar/Jetta. Zijn we er nog?
Dubieuze kers
Om je helemaal van je stoel te blazen van Volkswagen-verwarring: Volkswagen verkoopt in China ook een model dat Lamando L heet. Die Lamando is feitelijk het gelikter gelijnd alternatief van de Sagitar met een volledig eigen uitstraling. Die Lamando L werd in 2022 gepresenteerd en ook van dat model kunnen we je een vernieuwde versie laten zien (foto's 5 en 6). De kers op de Chinese-Volkswagen-taart, toch?