Afscheid nemen bestaat: deze auto's verdwenen in 2024 van de markt
Komen en gaan
De internationale en dus ook Nederlandse automarkt is dit jaar weer bestormd met nieuwe modellen. Via het achterdeurtje hebben ook diverse modellen ons verlaten. We doen een greep uit de inmiddels misschien al vergeten modellen die in 2024 van de Nederlandse markt verdwenen.
Wanneer verdwijnt een model, en wanneer wordt hij opgevolgd? Dat is niet altijd even helder. Kijk maar eens naar de Bugatti Chiron. Die hypercar wordt sinds mei 2024 niet meer gebouwd, maar zonder opvolger bleef hij niet. Net als de Veyron eerder plaatsmaakte voor de Chiron, heeft laatstgenoemde het stokje dit jaar overgedragen aan de Tourbillion. Ook de Huracán van Lamborghini is niet meer. Die is op zijn beurt vervangen door de Temerario. Sinds dit jaar bestaan de traditionele Audi A4 en A6 ook niet meer. De A4 Limousine en A4 Avant zijn aan een nieuwe generatie geholpen en maken nu deel uit van de A5-familie. De A6-met-verbrandingsmotoren maakt in 2025 plaats voor nieuwe modellen die lid zijn van de A7-club. De modelnaam A6 is dit jaar in gebruik genomen door de volledig elektrische Audi A6 e-tron. Een Audi die wél valt in de categorie 'verdwenen modellen' is de R8. Dat zustermodel van de Huracán is uit productie en heeft géén opvolger gekregen.
Ferrari: Roma en SF90
Weinig relevant, maar toch het noemen waard. De dichte Ferrari Roma is niet meer leverbaar. De Roma Spider nog wel. Ferrari werkt achter de schermen hard aan een opvolger, wat simpelweg een herziene variant van de het Roma-tweetal lijkt te worden. Ook van het menu gehaald: de SF90 Stradale. We kunnen het ons niet voorstellen we met dit bericht nog veel potentiële kopers teleurstellen.
Fisker Ocean
De een z'n dood is in dit geval niemands brood. Fisker is (weer) op de fles gegaan, met als gevolg dat het doek is gevallen voor de Ocean. Die is ook in Nederland gevoerd en er zijn nog 68 exemplaren van geleverd. Ook de met veel bombarie aangekondigde toekomstige Fiskers zullen het levenslicht niet zien.
Fisker Ocean.
Fiat 500 Hybrid
De elektrische Fiat 500e is nog volop in leven. Hoewel ... volop? Fiat legt de productie van dat elektrische model geregeld stil. Helemaal niet meer leverbaar sinds dit jaar is de Fiat 500 Hybrid. Die was onderhuids sterk gelieerd aan het in 2007 gepresenteerde 500-model en heeft de introductie van de GSR II-voorschriften niet overleefd. Er komt een nieuwe Fiat 500 met mild-hybride verbrandingsmotoren, maar die komt pas op zijn vroegst eind 2025. Opvallend: Fiat heeft de oude Panda wél aangepast om de introductie van GSR II te overleven.
Fiat 500.
Lexus LC
Groot, luxueus, open of dicht en met een V8 óf met een hybride aandrijflijn met V6. We hebben het dan over de Lexus LC. De in 2020 in Nederland op de markt gebrachte Lexus LC heeft de Nederlandse automarkt in 2024 verlaten. De Japanners werken aan een nieuw elektrisch topmodel, maar dat lijkt iets heel anders te worden dan de LC. In Nederland zijn de afgelopen jaren 70 LC's op kenteken gezet.
Honda E
Meer klein, aaibaar en geëlektrificeerd. In december 2023 besloot de Europese tak van Honda een streep te zetten door de levering van de Honda E. Het poezelige Hondaatje was dit jaar nog even uit voorraad leverbaar, maar is nu toch écht uit Europa verdwenen. Ook de Honda E heeft geen directe opvolger gekregen. In Nederland zijn slechts 168 exemplaren geleverd.
Honda E.
Jaguar: bijna alles
Het Jaguar van toen is het Jaguar van nu niet meer. Het gevolg: de merk heeft een streep door praktisch al zijn modellen gezet. De E-Pace, XF, XE, E-Pace en I-Pace zijn allemaal uit productie of gaan dat zeer binnenkort. De F-Pace mag het nog iets langer uitzingen, maar ook dat model heeft geen lange toekomst meer voor de boeg.
Jaguar XE.
Mazda 6
Het doek is gevallen voor de Mazda 6. Het model werd in 2012 gepresenteerd en heeft al met al een respectabele carrière gehad. De middenklasser wordt zeer waarschijnlijk opgevolgd door een nieuw model, al is daar in theorie weinig Mazda aan. De in China als Mazda EZ-6 gepresenteerde nieuwe elektrische sedan komt waarschijnlijk onze kant op als '6e', maar dat is feitelijk Mazda's versie van een elektrisch model van het Chinese Changan.
Mini Clubman.
Mini Clubman
Mini heeft het er maar druk mee. Het heeft een elektrische driedeurs aan zijn leveringsgamma toegevoegd die het naast de uiterlijk grondig vernieuwde driedeurs-, vijfdeurs- en Cabrio-Mini's-met-verbrandingsmotoren levert. Een elektrische vijfdeurs Mini is er niet, daarvoor heeft het merk de fonkelnieuwe Aceman bedacht. En de Mini Clubman? Die stationwagon heeft zijn karakteristieke split doors in 2024 voor het laatst gesloten.
Mitsubishi Space Star
GSR II heeft meer slachtoffers gemaakt. De in 2012 op de markt verschenen Space Star is niet meer. Althans, er zijn nog wat exemplaren uit voorraad leverbaar, maar daarmee komt het Space Star-avontuur na dik 12 jaar toch echt tot een eind. Een van de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland verdwijnt van het toneel.
Porsche: Macan en 718
De elektrische Porsche Macan Electric heeft de Macan met benzinemotoren uit het bestaan gedrukt. Althans, daar kreeg het hulp bij van de GSR II-reglementen. Daaraan voldeed de oude Macan niet meer en Porsche vond het niet nodig de Macan-met-verbrandingsmotoren op te waarderen. Daar lijkt het merk inmiddels ietwat spijt van te hebben. Ook de 718-familie bestaat praktisch niet meer. Slechts de 718 Spyder RS en 718 GT4 RS zijn er nog.
Seat Tarraco en Volkswagen Tiguan Allspace
Je vindt in de Volkswagen-showrooms geen Tiguan Allspace meer en ook het daaraan gerelateerde Seat-neefje is niet meer leverbaar. Helemaal zonder opvolgers blijven de twee SUV's niet, maar hun modelnamen keren niet meer terug. Zo is de Tiguan Allspace opgevolgd door de Volkswagen Tayron en is de Cupra Terramar in zekere zin de SUV die het stokje van de Seat Tarraco overneemt.
Seat Tarraco
Suzuki: Ignis en Jimny
Door GSR II zijn meer modellen ons ontvallen. We pinken een traantje weg voor de vrolijke Ignis en de no-nonsense Jimny. Ook voor dit tweetal geldt dat er geen opvolgers in het verschiet liggen.
Suzuki Ignis.
Renault: Twingo, Zoe, Mégane én Express
De lijst met GSR II-slachtoffers wordt nóg langer. We sluiten ons overzicht er ook mee af. De Renault Twingo, Zoe, Mégane én de op papier relatief jonge Express zijn ons dit jaar allemaal ontvallen. Hoe het met opvolgers zit? Daar gaan we. De Twingo krijgt op termijn een elektrische opvolger, de Zoe heeft in zekere zin plaatsgemaakt voor de 5 E-Tech Electric en modelnaam Megane leeft zonder streepje voort op de elektrische Megane E-Tech Electric. De Express krijgt geen opvolger, maar het duurdere alternatief Kangoo blijft bestaan.
Het is over en uit voor de Mégane Estate.
Toyota GR86
Al bij de introductie van de Toyota GR86 maakte de Nederlandse importeur duidelijk dat het model hier slechts twee jaar leverbaar zou zijn. Daaraan bleek geen woord gelogen. De GR86 is door GSR-II onverkoopbaar geworden. Het doek is gevallen en een opvolger komt er niet. Grote broer Toyota Supra heeft overigens ook geen lange carrière meer voor de boeg.
Toyota GR86.
De Ford Focus zit op de schopstoel en verdwijnt in 2025 van de markt. Van welk automobiel afscheid bloedt jouw autohart?