Mini Cooper 5-Deurs: nieuw gezicht, oude Mini
Direct met prijzen
De Mini Cooper was er sinds zijn naamwijziging tot op heden enkel als driedeurs, maar daar komt verandering in. Dit is de nieuwe (oude) Mini Cooper 5-Deurs!
Vanaf het moment dat Mini in september vorig jaar het doek trok van de Cooper, was Cooper niet langer de aanduiding van het type krachtbron. Cooper is nu de daadwerkelijk een modelnaam geworden die Mini plakt op zijn hatchbacks. De modelnaam Cooper werd vorig jaar voor het eerst geplakt op een splinternieuwe en volledig elektrische hatchback. Die Cooper E en SE staan op een splinternieuw EV-platform dat door Mini én het Chinese Great Wall samen is ontwikkeld. Daarnaast staan de Cooper C en S, de modellen met verbrandingsmotoren. Die mogen vanbinnen en vanbuiten dan wel sterk lijken op de elektrische driedeurs Mini Cooper; op technisch vlak hebben ze er niets mee te maken. De Cooper C en Cooper S zijn domweg grondig vernieuwde versies van het vorige model en borduren gewoon voort op het oude BMW-platform. De Cooper C en S waren er nog enkel als driedeurs, maar zijn er nu ook als vijfdeurs.
Exterieur
Inderdaad: dat betekent dat Mini ook de 'vorige' vijfdeurs hatchback zowel vanbuiten als vanbinnen sterk heeft hervormd om 'm op de elektrische Cooper te laten lijken. Niet zo gek dus dat deze nieuwe Mini Cooper 5-Deurs- zoals hij officieel heet - volgens Mini 'nagenoeg identieke' buitenmaten heeft als zijn voorganger. Het nieuwe bumperwerk maakt hem 4,04 meter lang, en 1,74 meter breed en 1,46 meter hoog. De wielbasis is met 2,57 meter dan ook precies zo lang als die van het uit 2014 stammende vijfdeurs origineel.
De nieuwe Mini Cooper 5-Deurs is een grondig vernieuwde variant van deze inmiddels 10 jaar oude vijfdeurs Hatchback.
Met name de raampartij laat zien dat je met het vorige model te maken hebt. Mini heeft verder behoorlijk goed zijn best gedaan om de Cooper 5-Deurs op de elektrische driedeurs te doen laten lijken. Kijk maar eens naar de driehoekige en naar binnen toe wijzende achterlichten, de strip ertussen én het front met daarin de nieuwe koplampen. Wie beter kijkt, ziet tevens dat de voorruit minder vlak ligt en dat de motorkap uitwisselbaar lijkt met die van het origineel. Semi-verzonken portiergrepen zoals bij de elektrische Cooper, kom je op de drie- en vijfdeurs benzinemodellen niet tegen.
Interieur
Het volledige dashboard maakt plaats voor een cockpit die overgeheveld lijkt uit de elektrische driedeurs Cooper, maar bijvoorbeeld de deurpanelen blijven onveranderd. Het grote ronde infotainmentsysteem waarop nieuwe software draait vindt eveneens zijn weg naar de 5-Deurs. Het scherm heeft een diameter van 24 centimeter en is uitgebreid configureerbaar.
De Mini Cooper 5-Deurs heeft een volledig nieuw dasboard.
Het oude interieur maakt plaats voor het binnenste dat één op één lijkt overgenomen uit het nieuwe model. Lijkt, want er zijn verschillen. Kijk maar eens naar de deurpanelen, die zijn anders dan die van de elektrische Coopers. Wel krijgen de benzinemodellen platte brede ventilatieroosters in het dashboard, het nieuwe Mini-stuurwiel én het opvallende grote ronde infotainmentscherm waarop het nieuwste besturingssysteem draait.
Net als de driedeurs Mini Cooper-met-verbrandingsmotoren is ook deze vijfdeurs er straks als C en S. De vijfdeurs Mini Cooper C krijgt de bekende 156 pk en 230 Nm sterke 1.5 driecilinder terwijl de Mini Cooper 5-Deurs S een 2-liter viercilinder van 204 pk krijgt. De bagageruimte bedraagt 275 liter. Gooi je de achterbank plat, dan kun je tot 925 liter kwijt. Ook de vijfdeurs Cooper is verkrijgbaar als Essential, Favoured, Classic én als sportief uitgedoste John Cooper Works. Let wel: het gaat hier om 'optische uitvoeringen', een daadwerkelijke JCW-versie verwachten we niet. Een volledig elektrische variant komt er evenmin, daarvoor heeft Mini immers de Aceman bedacht.
Prijzen Mini Cooper 5-Deurs
De Mini Cooper 5-Deurs C kost €38.490, voor de sterkere Mini Cooper 5-Deurs S ben je €43.990 kwijt. In een later stadium wordt de Mini Cabrio op dezelfde wijze gemoderniseerd als de drie- en vijfdeurs hatchbacks met verbrandingsmotoren. De Clubman keert niet meer terug.