Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Dít is de Ferrari SF90 Stradale

Snelste Ferrari ooit is een plug-in hybride

99
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 StradaleFerrari SF90 StradaleFerrari SF90 StradaleFerrari SF90 StradaleFerrari SF90 StradaleFerrari SF90 StradaleFerrari SF90 Stradale
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
29 mei 2019 om 19:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Ferrari parkeert een nieuwe extremist bovenaan zijn line-up: de SF90 Stradale. Hoewel de nieuwkomer niet voortkomt uit de bloedlijn van auto's als de Enzo Ferrari en LaFerrari, zijn de specificaties wel degelijk van dat niveau. Sterker nog, deze SF90 blaast die LaFerrari in ieder geval op papier voorbij.

De SF90 Stradale is een auto die je in elk opzicht een superlatief kunt noemen. Dacht je namelijk dat de 3,9-liter grote V8 die in de  zeer recent onthulde F8 Tributo 720 pk en 770 Nm levert de krachtigste achtcilinder van het merk ooit was? Vergeet het maar, deze SF90 Stradale heeft namelijk een doorontwikkelde en opgeboorde versie van die achtcilinder aan boord die 780 pk en 800 Nm uit zijn inhoud van 4 liter perst. Daar blijft het niet bij, de SF90 krijgt namelijk bijval van niet één, niet twee, maar drie elektromotoren. Het gecombineerd vermogen ligt op een heftige 1.000 pk, al is dat alleen beschikbaar in de heftige Qualify-modus.

De oplettende lezer kan hier uit bovenstaande concluderen dat de SF90 Stradale geen 'reguliere' hybride is zoals de LaFerrari, maar een stekker heeft en dus een plug-in hybride is. Een groot verschil met de LaFerrari is het gegeven dat deze SF90 Stradale in serie gebouwd wordt en dat er dus geen beperkte oplage van beschikbaar is.

De SF90 Stradale, het getal 90 in de naam verwijst naar het negentig jarig bestaan van Scuderia Ferrari, heeft zoals gezegd drie elektromotoren waarvan er eentje tussen de achter de voorstoelen geplaatste V8 en de, overigens nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling is geplaatst. De resterende twee zijn aan de vooras gekoppeld en kunnen elk een voorwiel aansturen. Inderdaad, dat maakt de SF90 tot een vierwielaangedreven supercar. De cijfers liegen er niet om. Een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is in 2,5 tellen achter de rug. Indrukwekkender zijn de 6,7 seconden die de 1.570 kilo wegende extremist naar de 200 km/h te katapulteren. De LaFerrari had daar enkele tienden langer voor nodig. De topsnelheid van de buitenissige plug-in ligt op 340 km/h. Heftig. Meer leuke cijfers: elke pk heeft slechts 1,57 te versjouwen en per liter wekt de V8 195 pk op. Het spoilerwerk van de nieuwe trots uit Maranello is bij 250 km/h goed voor 390 kilo neerwaartse druk.

En, schreven we niet dat de SF90 Stradale een plug-in is? Dat klopt. De hybride-met-stekker heeft een 7,9 kWh groot accupakket, goed voor een elektrisch bereik van 25 km. De topsnelheid ligt in elektromodus op 135 km/h.

Hoewel de koets van deze 4,71 meter lange, 1,97 meter brede en slechts 1,19 meter hoge SF90 Stradale enigszins doet denken aan die van de F8 Tributo, delen de twee op technisch vlak weinig tot niets met elkaar. Het merendeels uit koolstofvezel opgebouwde chassis van deze nieuwkomer dient namelijk als basis voor de nieuwe modellen van Ferrari met een V8 middenmotor. Ferrari zegt dat het nog een hele klus was om de aerodynamica en koeling van de aandrijflijn fatsoenlijk te krijgen. Of het uiterlijk geslaagd is, laten we in het midden. Extreem en voor Ferrari vernieuwend oogt het in ieder geval. Leuk detail: de achterspoiler kan openklappen.

De cockpit van de SF90 Stradale, die overigen meer naar voren is geplaatst dan in auto's als de 488 en F8 Tributo, bevat een aantal opvallende zaken. Zo monteert Ferrari een stuur met een touchpad een touchknoppen met haptische feedback. In theorie kun je nagenoeg elke functie van de auto middels deze knoppen bedienen. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en bestaat uit een 16-inch groot gebogen display. Leuk detail: de wijze waarop de bedieningshendel(s)  van de automaat zijn vormgegeven zijn een verwijzing naar het schakelpatroon van handgeschakelde Ferrari's van weleer. Verder is de SF90 Stradale uitgerust met keyless entry, een functionaliteit die straks over andere modellen van het merk wordt uitgerold.

Klanten kunnen kiezen uit twee SF90 Stradale-smaken. Naast een standaardversie is er een sportievere Assetto Fiorano-versie met andere schokdempers en dankzij het veelvuldiger toepassen van koolstofvezel voor zaken als de deurpanelen en titanium voor de uitlaat en de veren, 30 kilo lager gewicht. Vanbuiten is deze Assetto Fiorano-variant onder andere te herkennen aan een aangepaste achterspoiler die meer neerwaartse druk opwekt.

Wat dit moois gaat kosten? Dat weten we later deze week.  Begin 2020 komt -ie op de markt.

  • Houd me op de hoogte over de Ferrari SF90
Ferrari Ferrari SF90

Uitgelicht aanbod

    Ferrari SF90 4.0 V8 Lifting 2022

    Ferrari SF90 4.0 V8 Lifting 2022

    • 2022
    • 523 km

    € 578.888

    Ferrari SF90 4.0 V8 Assetto Fiorano | CARBON (10x) | Carbon Wheels | Carbon Racing Seats | Camera |

    Ferrari SF90 4.0 V8 Assetto Fiorano | CARBON (10x) | Carbon Wheels | Carbon Racing Seats | Camera |

    • 2022
    • 450 km

    € 629.500

    Ferrari SF90 4.0 V8 1000 PK CARBON RACESEATS RACE STUUR LIFT CARPLAY AFS CAMERA 2022 NIEUW

    Ferrari SF90 4.0 V8 1000 PK CARBON RACESEATS RACE STUUR LIFT CARPLAY AFS CAMERA 2022 NIEUW

    • 2022
    • 3.201 km

    € 599.000

Meer Ferrari SF90 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ferrari SF90 Stradale

    13
    • 12 november 2020

Lezersreacties (99) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ferrari SF90 specificaties
  • Ferrari SF90 occasions
  • Ferrari SF90 video's
Advies en informatie
  • Ferrari SF90 tests
  • Ferrari SF90 gebruikersreviews
  • Ferrari SF90 index
PREMIUM
Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest

Ferrari F8 Spider vs. Porsche 911 Turbo S Cabrio - Dubbeltest

Een cabrio-duel op het scherp van de snede, het heeft altijd iets onheus. Alsof je niet helemaal...

Lees meer
Ferrari SF90 Assetto Fiorano - Test

Ferrari SF90 Assetto Fiorano - Test

36

Ferrari noemt het zelf geen hypercar, maar qua prestaties overtreft de SF90 de exclusieve LaFerrari....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Ferrari SF90 Stradale nu dik 1.100 pk sterk

    Ferrari SF90 Stradale nu dik 1.100 pk sterk

    13
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Ferrari SF90 als krankzinnige F9XX met 1.100 pk

    Ferrari SF90 als krankzinnige F9XX met...

    10
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Ferrari SF90 niet veilig voor Novitec

    Ferrari SF90 niet veilig voor Novitec

    6
    • 20 juli 2021
  • Ferrari SF90 Assetto Fiorano - Test

    Ferrari SF90 Assetto Fiorano - Test

    36
    • 16 juni 2021
  • Nieuws
    Dít is de Ferrari SF90 Spider!

    Dít is de Ferrari SF90 Spider!

    52
    • 12 november 2020
Merk
Merk
  • Autosport
    Ferrari-teambaas: 'We hoeven niets te veranderen'

    Ferrari-teambaas: 'We hoeven niets te veranderen'

    25
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari beleeft recordkwartaal en verhoogt verwachtingen

    Ferrari beleeft recordkwartaal en verhoogt...

    32
    • 2 augustus 2022
  • Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

    Ferrari Daytona SP3 - rij-impressie

    44
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari Portofino M krijgt 704 pk

    Ferrari Portofino M krijgt 704 pk

    2
    • 1 augustus 2022
  • Nieuws
    Ferrari 296 GT3: racer zonder elektrokracht

    Ferrari 296 GT3: racer zonder elektrokracht

    15
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Zeldzame Ferrari Monza SP2 opgeschroefd tot 830 pk

    Zeldzame Ferrari Monza SP2 opgeschroefd...

    9
    • 12 juli 2022
  • Nieuws
    Ferrari F8 Spider als heftige F8XX

    Ferrari F8 Spider als heftige F8XX

    5
    • 11 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden