Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Afgestoft: compacte sedans van toen

Auto met een kont

92
Afgestoft: compacte sedans van toen
Afgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toenAfgestoft: compacte sedans van toen
  • Mitchel van Essen
  • Nieuws
29 oktober 2017 om 11:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De compacte sedan en de Nederlandse markt: nooit heeft het echt gewerkt. Er zijn liefhebbers voor, maar die lijken sterk in de minderheid ten opzichte van de tegenstanders. Jaren stonden 'kleine' vierdeursmodellen op elke straathoek, maar nu zijn het vooral herinneringen aan vervlogen tijden.

De vraag en daarmee het aanbod van compacte sedans zijn aan het dalen. Van alle geregisteerde personenauto's in 2016 was vijf procent een sedan, compact of groter. Met 53,6 procent heeft de hatchback een flink groter publiek. Toch zijn er nog altijd compacte sedans op de markt. Als we daar echter een vergrootglas op houden, zien we dat die auto's vooral in het duurdere segment te vinden zijn. Zo heeft Audi de A3 Limousine en Mercedes de CLA-klasse, die het merk zelf liever een vierdeurs coupé noemt. Deze modellen zijn een stuk prijziger en exclusiever dan de kleinere sedans van pakweg tien jaar geleden.

Voor wie geen grote, maar wel veel spullen meeneemt, is het voordeel van een sedan duidelijk. Een stuk groter dan hun hatchback-broertjes zijn de compacte sedans namelijk wel. Neem de eerste generatie Renault Mégane. Aan de voorkant waren de verschillende Méganes niet te onderscheiden, maar de 'Classic' had een 17 centimeter langere achterbak. Achterin verdween 510 liter. In de hatchback was dat 'slechts' 348 liter.

Hoewel compacte sedans op mondiaal niveau best populair zijn, werd het concept in Nederland (en in andere delen van West-Europa) nooit een doorslaand succes. Sommige modellen, zoals de Ford Focus, bleven toch lang in het gamma. Tegenwoordig is de Fiat Tipo één van de weinige compacte middenklassers die in Nederland als sedan worden geleverd. Daarnaast biedt Mazda de 3 nog aan. Een van de mooist gestyleerde compacte sedans.

Hieronder een lijst met de grootste toppers (en floppers) uit de Nederlandse sedan-geschiedenis!

Chevrolet Aveo (2006-2010) / Cruze ( 2009-2014) / Nubira (2005-2009)

Chrysler Neon (1994-2003)

Dacia Logan (2005-2008)

Daewoo Lanos (1997-2001) / Kalos (2004-2005)

Daihatsu Charade (1992-1994) / Valera (1995-2001)

Fiat Marea (1996-2002)

Ford Orion (1990-1993) / Escort (1993-1998) / Focus (1999-2017)

Honda Civic (Hybrid) (1987-2012)

Hyundai Accent (1999-2009) / Excel (1989-2000)

Kia Cerato (2004-2008) / Sephia (1993-2001) / Rio Sedan (2000-2005)

Lada 110 (1999-2007)

Mazda 121 (1991-1996) / 323 (1981-2003)

Mitsubishi Lancer (1979-2008)

Nissan Almera sedan (1995-2007)

Opel Astra (1992-2016) / Kadett (1984-1991) / Corsa A (1985-1992)

Peugeot 306 (1997-2001)

Renault 19 Chamade (1989-1992) / Mégane (1996-2008)

Rover 45 (1999-2004)

Seat Cordoba (1994-2009)

Skoda Fabia (2001-2006)

Subaru Impreza (1993-2007)

Suzuki Baleno (1995-2002) / Liana (2002-2007) / Swift (1991-1996)

Toyota Corolla (1992-2010) / Prius (2000-2004)

Volkswagen Jetta (1980-1991) / Vento (1992-1998) / Bora (1998-2005) / Jetta (2005-2014)

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Classic Cars & Youngtimers

Lezersreacties (92) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Duitsland is inmiddels goed op stoom in de EV-markt. Zowel in de middenklasse als aan de top....

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden