AC Schnitzer viert 30e verjaardag

Drie decennia extra dikke BMW's

30 jaar AC Schnitzer
30 jaar AC Schnitzer30 jaar AC Schnitzer30 jaar AC Schnitzer30 jaar AC Schnitzer30 jaar AC Schnitzer30 jaar AC Schnitzer30 jaar AC Schnitzer30 jaar AC Schnitzer30 jaar AC Schnitzer30 jaar AC Schnitzer
In 1987 presenteerden Willi Kohl en Herbert Schnitzer AC Schnitzer. Het bedrijf groeide in drie decennia uit tot één van de bekendste tuners.

AC Schnitzer heeft zich altijd op BMW toegelegd. Het pakket foto's dat het bedrijf de wereld instuurt naar aanleiding van z'n jubileum, is dan ook een fraaie afspiegeling van de modellen die in deze periode uit Beieren zijn gekomen. Met de vormgeving van de auto's verandert ook de tuningstijl. In de beginperiode zien we veel wielen met boutjes in de velgrand, Alpina-achtige striping, gestroomlijnde buitenspiegels en subtiel spoilerwerk.

Naarmate de tijd vordert, worden uiterlijke aanpassingen steeds opvallender. Tegenwoordig zijn de demo's van AC Schnitzer te herkennen aan hun zeer opvallende kleurstelling, bijzondere bekledingskleuren en in veel gevallen stevig uitgebouwde flanken. Het bedrijf schuwt onorthodoxe oplossingen niet. Zo ontdeed het de Z4 van z'n kenmerkende Z-profiel op de flanken, kreeg de dichte versie van die auto een opmerkelijk klein dakspoilertje en besloot AC rond de eeuwwisseling dat het nodig was een XC70-concurrent te maken op basis van de BMW 3-serie. Inderdaad: de X-Road was niet verlaagd, maar juist verhoogd. Ook bouwde AC Schnitzer een Z4 met de gigantische M50d-dieselmotor en een 3-serie met een V10. Op lpg, jawel.

De complete fotoserie ter ere van dertig jaar AC Schnitzer vind je hier.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.