Dus toch! Ford broedt op Fiesta ST

Ford Fiesta ST Concept
Na de spraakmakende ST-versie van de Focus Wagon, komt Ford in Frankfurt met nóg een aangename sportieve verrassing. De Fiesta ST Concept is een vingeroefening voor – hoe raad je het zo – de atletische topversie van de Fiesta.

Ford heeft in het verleden al heel wat lekkere, hete Fiesta's op de weg gezet. Denk maar aan de XR2 en XR2i, de RS1800 en RS Turbo, maar ook de ST-versie van het vorige type was een ronduit leuk karretje. De Fiesta ST Concept die Ford in Frankfurt aan het publiek toont, kondigt de opvolger aan in die reeks. In de herkenbaar vormgegeven ST-neus, met dezelfde trapeziumvormige grille die we op de Focus zien, ligt een 1,6-liter grote EcoBoost benzinemotor met 180 pk en 240 Nm aan koppel. Daarmee schaart de rappe Fiesta zich keurig tussen concurrenten als de Volkswagen Polo GTI en Seat Ibiza Cupra (beide ook 180 pk), maar blijft-ie achter bij onder meer de Opel Corsa OPC en de Renault Clio RS, die wij toch beschouwen als de toonaangevende modellen in deze klasse.

Dat de Fiesta ST minder vermogen krijgt dan de sterkste concurrenten in dit segment, betekent echter niet dat de compacte Ford een stakker wordt. Z'n makers voorspellen dat de ST in minder dan zeven tellen van nul naar honderd knalt (ter vergelijking: een standaard Clio RS heeft daar ook 6,9 seconden voor nodig) en een topsnelheid kan bereiken van meer dan 220 kilometer per uur. De viercilinder turbomotor is voorzien van Ti-VCT variabele kleppentiming en gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, waarmee een CO2-uitstoot van minder dan 140 gram mogelijk is. Om nogmaals het verschil aan te geven: de 201 pk sterke, ongeblazen tweeliter van de Clio spuugt er elke kilometer 195 gram uit.

Verstopte facelift?

De Fiesta ST Concept leent z'n uiterlijk voor een deel van de auto waarmee Ford deelneemt aan het wereldkampioenschap rally. De aangedikte wielkasten, dikke diffusor en 17-inch lichtmetalen wielen geven hem een lekker dik voorkomen. Wie beter kijkt, ziet echter dat de ST op een aantal kleine punten ook nog verschilt van de standaard Fiesta. Zo hebben de koplampen een andere indeling en wijkt het ontwerp van de achterlichtunits af van wat we nu kennen. Het zou ons niets verbazen als dit al kleine verwijzingen zijn naar de komende facelift van de Fiesta. Aangezien Ford's B-segmenter inmiddels al sinds 2008 op de markt is, laat een tussentijdse update waarschijnlijk niet lang meer op zich wachten. Zo'n moment is bovendien een uitgelezen kans om de lijn naar boven uit te breiden met een smaakvolle ST.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.