AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Opel Corsa grondig vernieuwd
Aan het begin van z'n carrière was de huidige Opel Corsa een verkooptopper van jewelste, maar inmiddels moet hij een aantal belangrijke concurrenten voor laten gaan in de verkoopstatistieken. Tijd om 'm technisch weer helemaal bij te tijd te maken.
Een belangrijk element van de vernieuwingen is het lagere verbruik over de gehele linie. Opel heeft alle motoren aangepast, zodat ze nu voldoen aan de Euro 5-norm. De krachtbronnen leveren een hoger koppel en bieden tegelijkertijd een verbruik dat 13 procent lager ligt.
Het nieuwe gamma start met de 1,0-liter driecilinder, die 5,0 liter benzine per 100 kilometer nodig heeft. Vervolgens is er de 1,2-liter Twinport viercilinder, die 70 of 85 pk levert. Bij beide vermogensvarianten ligt het verbruik op 5,3 liter per 100 kilometer. De volgende in het rijtje is de 1,4-liter benzinemotor, die 87 of 100 pk levert. De minst krachtige van de twee heeft met lange overbrengingen 5,3 liter per 100 kilometer nodig; met korte overbrengingen is het verbruik 5,5 liter per 100 kilometer, net zoals in de 100 pk-versie.
Het benzinegamma wordt andermaal naar boven afgerond door de GSi en de OPC. De 1,6-liter turbomotor levert in de GSi 150 pk en heeft 7,3 liter per 100 kilometer nodig. De OPC verbruikt hetzelfde, maar heeft de beschikking over 192 pk.
Er zijn natuurlijk ook diesels. Het gamma start met de 75 pk sterke 1,3 CDTI, die elke 100 kilometer 4,3 liter diesel nodig heeft. Vervolgens is diezelfde 1.3 CDTI er ook met een vermogen van 90 pk. Dan bedraagt het verbruik 4,9 liter per 100 kilometer. De topper is de 1,7-liter CDTI met een vermogen van 130 pk. Die heeft 4,5 liter per 100 kilometer nodig.
Dan is er ook nog de Ecoflex-versie. Die heeft de 90 pk sterke 1.3 CDTI als basis en verbruikt dankzij diverse aanpassingen slechts 3,7 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot is 98 gram per kilometer (99 gram voor de vijfdeurs Corsa). Daarmee voldoet de Corsa net niet aan de eisen voor 14 procent bijtelling, daarvoor ligt de grens immers op 95 gram per kilometer. Daarom rijst de vraag of een Ecoflex-versie van de 75 pk sterke CDTI misschien wél in deze interessante categorie zou vallen. In een later stadium kwam er ook een minder krachtige Insignia Ecoflex, dus wie weet bewandelt Opel bij de Corsa dezelfde weg.
De vernieuwing bestaat uit veel meer dan alleen verbeterde motoren. Zo krijgen alle Corsa's een schakelindicator mee en aangepaste software voor de stuurbekrachtiging. Opel belooft meer precisie en gevoel bij het sturen. De versies zonder sportchassis zijn nu extra comfortabel afgesteld, zonder dat dit de handling verslechtert.
Het nieuwe gamma start met de 1,0-liter driecilinder, die 5,0 liter benzine per 100 kilometer nodig heeft. Vervolgens is er de 1,2-liter Twinport viercilinder, die 70 of 85 pk levert. Bij beide vermogensvarianten ligt het verbruik op 5,3 liter per 100 kilometer. De volgende in het rijtje is de 1,4-liter benzinemotor, die 87 of 100 pk levert. De minst krachtige van de twee heeft met lange overbrengingen 5,3 liter per 100 kilometer nodig; met korte overbrengingen is het verbruik 5,5 liter per 100 kilometer, net zoals in de 100 pk-versie.
Het benzinegamma wordt andermaal naar boven afgerond door de GSi en de OPC. De 1,6-liter turbomotor levert in de GSi 150 pk en heeft 7,3 liter per 100 kilometer nodig. De OPC verbruikt hetzelfde, maar heeft de beschikking over 192 pk.
Er zijn natuurlijk ook diesels. Het gamma start met de 75 pk sterke 1,3 CDTI, die elke 100 kilometer 4,3 liter diesel nodig heeft. Vervolgens is diezelfde 1.3 CDTI er ook met een vermogen van 90 pk. Dan bedraagt het verbruik 4,9 liter per 100 kilometer. De topper is de 1,7-liter CDTI met een vermogen van 130 pk. Die heeft 4,5 liter per 100 kilometer nodig.
Dan is er ook nog de Ecoflex-versie. Die heeft de 90 pk sterke 1.3 CDTI als basis en verbruikt dankzij diverse aanpassingen slechts 3,7 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot is 98 gram per kilometer (99 gram voor de vijfdeurs Corsa). Daarmee voldoet de Corsa net niet aan de eisen voor 14 procent bijtelling, daarvoor ligt de grens immers op 95 gram per kilometer. Daarom rijst de vraag of een Ecoflex-versie van de 75 pk sterke CDTI misschien wél in deze interessante categorie zou vallen. In een later stadium kwam er ook een minder krachtige Insignia Ecoflex, dus wie weet bewandelt Opel bij de Corsa dezelfde weg.
De vernieuwing bestaat uit veel meer dan alleen verbeterde motoren. Zo krijgen alle Corsa's een schakelindicator mee en aangepaste software voor de stuurbekrachtiging. Opel belooft meer precisie en gevoel bij het sturen. De versies zonder sportchassis zijn nu extra comfortabel afgesteld, zonder dat dit de handling verslechtert.