Volvo XC70 2.5 T AWD (2004)

autoreview

Volvo XC70 2.5 T AWD (2004)

Signalement

UitvoeringXC70 2.5 T AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf77.000 km
KM-stand laatst114.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na jaren met plezier in een Renault Laguna 1.8 privilege uit 2002 te hebben gereden, begonnen in 2008 de elektronische problemen, franse elektronica is niet altijd perfect is mij gebleken. Het begon met het motormanagement systeem, vervolgens de kaartlees unit, toen weer motormanagement systeem en daarmee was de maat vol. (en de beurs bijna leeg). Nou waren we vroeger thuis twee merken gewend nl Renault en Volvo. Renault hebben we voorlopig maar even weggestreept, en we zijn naar Volvo gaan kijken.

Na behoorlijk wat zoekwerk is het dan uiteindelijk een XC70 uit 2004 geworden, een van de eerste uit de serie met het (toen) nieuwe/verbeterde Haldex AWD-systeem.
Het zoekwerk duurde met name zo lang, omdat de door mij opgestelde spec niet kinderachtig was, en bij een gebruikte auto vergt dat wel enig zoekwerk om alles in overeenstemming te brengen met de gewenste spec en het beschikbare budget.
De spec :
-2.5lt Turbo Benzine motor, niet de zuinigste, maar wel een van de krachtigste uit de toenmalige motoren scala, nl 210 PK
-cruise control
-geregelde airco
-stoelverwarming, vooral de vrouw stond erop, maar ik moet zeggen, is ook wel lekker met leren bekleding
-Leren bekleding dus.
-Parkeer/achteruit rij sensoren, want het is een grote bak en dan is dat best makkelijk.
-trekhaak, ook altijd handig, al was het alleen maar als extra bescherming voor de achterzijde.
- automatische niveau regeling.
- Standkachel.
En dan zaten er nog wat zaken in die niet heel erg belangrijk waren en zijn, bijv geintegreerde stoelverhogers op/in de achterbank, handig als je kleine kinderen hebt, maar die van ons hebben inmiddels zelf een rijbewijs.

Inmiddels ruim 1.5 jaar in bezit en reeds 30000 km's mee getoerd en wat voor kilometers.
Het is een waanzinnig genot om de 5-pitter te horen ronken, en wat een vermogen, zeker als je een 1.8 uit de Laguna gewend bent, dan is de volvo XC70 waarlijk een sportwagen, ondanks dat ie ruim 400 kg zwaarder dan de Laguna is. Met name de 2e en de 3e versnelling zijn een sensatie, flink doortrappen en je voelt de turbo erin komen, wat een gein, menig stoplichtsprintje pakt dan positief uit, en dat is best wel heftig, voor zo'n grote wagen.

Ik schrok in eerste instantie wel van de verbruikscijfers 13.2lt/100km, maar dat waren leftovers van de vorige eigenaar, dus niet de gevolgen van de stoplichtsprintjes ;-). Na het instellen van een nieuw nulpunt, valt het nu allesinds mee en zitten we op een verbruik van ongeveer 9.3-9.5lt/100km (incl zo af en toe een stoplichtsprintje), en dan rijden we best wel pittig, maar niet overdreven ruig.

Ook de eerste winter zijn we moeiteloos door gekomen, de AWD is dan een verademing, een paar keer heftige sneeuwval meegemaakt in Nederland tijdens de afgelopen winter (2009-2010), en waar anderen lopen te ploeteren om bij een stoplicht weg te komen of heftig moeite hebben om een hellinkje op te komen, rijdt de XC70 eigenlijk zonder problemen weg, dankzij de AWD, de DSTC en de Pirelli Scorpions (4 seizoenen banden).
En dan de standkachel, ook lekker hoor, effe instellen en 's morgens fijn in een voorverwarmde en ijsvrij geblazen auto stappen en meteen wegrijden, terwijl de buurman nog minuten staat te krabben en dan bibberend aan de reis moet beginnen. Klinkt decadent en is het natuurlijk ook wel, maar a la het zij zo.

Is er dan niets negatief,........nou weinig, behalve de eerste grote beurt, die viel behoorlijk tegen. uitlaatje vervangen, stabilisator stang vervangen, spoorstang vervangen, 2 pirelli's vervangen, en nog wat zaken,.....dat was even slikken, maar gelukkig reed ie daarna weer als een zonnetje.
En het olie verbruik valt me iets tegen, maar misschien ben ik niets gewend, ik zit nu al aan 1.5 liter bijvullen en dan heeft ie begin mei 2010 z'n beurt gehad, (op het internet lees ik dat de 2.5T motor 1 lt olie per 2500km zou mogen verbruiken, dan valt mijn verbruik nog mee), maar van de zomer heeft het ie wel aardig voor z'n kiezen gehad, nl vakantie naar Zwitserland en waar we zaten was het erg stijl.
Maar wat een reisauto, geweldig. Vier volwassenen, inclusief veel bagage (en er kan veel bagage in). Je merkt het nauwelijks, niveauregeling houdt alles mooi recht niks achteroverhangen en voldoende vermogen om op de duitse snelwegen nog lekker mee te kunnen doen. Wel de benzine meter in de gaten houden dan.

Kortom nog steeds niet het gevoel dat het een miskoop is geweest, ondanks dat het niet de goedkoopste auto is kwa verbruik en onderhoud,......maar dat wisten we al toen we besloten toch de aankoop te doen.

  • 114.000 km

er staat nu 114000 km op de klokken, niet allemaal door mij gereden, ik heb er nu zo'n 40000km opzitten in de xc70 en dat zijn fijne km's geweest.

Zojuist is ie weer voor de jaarlijkse beurt en de APK geweest, toch maar weer bij de dealer. Dit keer geen rare dingen, remblokken achter vervangen, en nieuwe banden achter, verder niets ongewoons.
Wel een krakende deur links achter, maar dat bleek een kwestie van smeren, had ik ook zelf kunnen doen natuurlijk, maar ja als ie toch bij de garage staat. deel van de service, toch ?

Misschien nog wel een vraagje, wat is een goeie manier om de leren zetels mooi te houden ? Gewoon huis-tuin-en-keuken leer verzorgspullen gebruiken of dat speciale Volvo spul ?? Enig Idee ??

4WD is toch wel een genot, zeker nu de winters ruiger worden. Van de winter dus ook geen problemen gehad, nergens last met wegkomen,(wel veel file natuurlijk) zelfs een paar keer het DSTC-lampje zien knipperen, het systeem werkt dus echt en goed, je voelt het ook meteen in de reacties van de auto,...laat het maar sneeuwen en doen, de XC70 zit er niet mee.

Kortom we genieten nog steeds met volle tuigen. ;-)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.