Volvo XC70 2.4 D5 AWD (2006)

autoreview

Volvo XC70 2.4 D5 AWD (2006)

Signalement

UitvoeringXC70 2.4 D5 AWD
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst331.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zesde Volvo

  • 107.000 km

Zesde Volvo nu. Deze XC-70 D5 volgt op de 850TDi die zes jaar betrouwbaar zijn werk deed en naar een andere Volvo hobbyist ging.
De wagen werd gespot op het internet en werd na een bezoek keurig door de dealer uit Birmingham voorgereden, inclusief nieuwe remschijven en een paar nieuwe banden. 65,000 mijl op de klok in bijna 5 jaar, die motor begint dus net met rijden.

Korte schets:
- 4 wiel aandrijving (automatisch) als het nodig is, maar uit op verharde weg
- D5 motor met 185pk
- Handgeschakelde zesbak
- Zilverkleur met grijs leren bekleding

Ervaringen:
Het duurde even om deze handbak met weinig km's te vinden. Bijna alle gebruikte XC70 wagens zijn geartronics. Die auto-bakken uit China kunnen duur uitvallen als er iets mis mee is, vertelde de garage. Gelukkig stuitten we op onze wens en kregen er een jaar garantie en Volvo assist bovenop.

- De bak schakelt licht en precies, wel is de eerste wat kort.
- De motor wil best, vanaf 1500 toeren kun je strepen trekken op de weg. Erg stil op snelheid, trekt in elke versnelling goed door. Bij 120 rij je onder de 2500 toeren.
- Sturen is wat vager en ongevoelig. De 850 was echt onverbeterlijk scherp op dit gebied.
- Wegligging is zeker niet sportief. De koets helt snel over door hoger onderstel en andere vering. Haalt het niet bij de 850 die laag over de weg scheerde en voor een bocht niet bang was. Hier hou je al snel iets in door zachtere vering.
- Comfort is best in orde: geluiddemping, ruimte, verlichting, verwarming, klimaat-controle en een Frans aandoende vering laten weinig te wensen over.
- De CD radio is van duidelijk mindere kwaliteit dan de 803 stereo die in de 850 zat. Speakers klinken wat vlak en dof. Dat hoort niet in een wagen van boven de 30.000 !

Over een jaar wanneer APK en service (om de 30K) zijn gedaan, geef ik een update. Ik hou het verbruik altijd bij en verwacht met 1 op 13 te kunnen leven.

Nog even iets over de banden: Pirelli Scorpion STR (215/65x16)voor 4x4s zitten eronder. Kom ik daarmee de winter door? Of moet ik voor wat sneeuwbetrouwbare all-season banden gaan? Dit is Engeland, maar de afgelopen twee winters waren 'Duits' hier. Bedankt voor tips van gebruikers.

20 augustus 2012, Update bij 130.000 km:

Nieuwe APK erbij en grote beurt. Geen verrassingen. Wel heeft de garage de cam belt (distributieriem+lager)vervangen omdat deze meer dan 5 jaar oud was. Hij was gealarmeerd omdat deze bij een andere XC70 was gesprongen, niet door het aantal km's maar door ouderdom. Kan ik inkomen. De riem die eruit kwam vertoonde haarscheuren. Ook een uitlaatsteun doorgeroest, vervangen. Beurt en alles voor €740 (onafhankelijke Volvo garage, geen dealer).

Niets aan de hand afgelopen jaar. Dealer moest in de winter even de geoxideerde(?) kontaktpunten van de achterruitenwisser schoonmaken onder garantie. Ook net nieuwe Pirelli Scorpion STR voorbanden erbij, een heel verschil (kost €250).

Na een jaar rijden zeer tevreden met het comfort en degelijkheid van de auto. Jammer dat de motor het heerlijkst en stilst loopt bij 145km/u. Dat moment kan met tuning misschien iets worden verschoven?
Ooit had ik een Volvo 740 met B230 motor die ook zo licht en stil liep bij 140, ondanks een flinke km stand.
De motor is nu verder ingereden, het verbruik bij autoweg cruisen (110 km/u onze max snelheid hier) komt op 1 op 15. Gemiddeld rijd ik nu 1 op 13,2 (komt ook door de winter) en dat is bijna net zo goed als de vorige auto (850 TDi Auto).
Binnenkort met de caravan op pad naar Schotland. Volgend jaar weer een update.
Hier kan ik nog jaren mee voort !

Update tweede gebruiksjaar

  • 160.000 km

Goede ervaringen met de wagen, zeer stil en comfortabel en een goeie om de caravan mee te slepen. Verbruik 1 op 13 en op lange snelwegritten haal ik 1 op 15.5 mits je onder de 110 km/u blijft cruisen.
Onderhoud normaal, geen echte verrassingen. Soms kom je narigheid tegen: probeer geen gloeilampen te vervangen want dat is onbegonnen werk zonder goed gereedschap.
Buiten mijn schuld spatbordschade opgelopen. Hierdoor in huurauto's gereden en dan weet je gelijk wat je mist! De Volvo is erg goed vergeleken bij een Mercedes of Toyota RAV4. Motorisch ben ik zeer tevreden en alles is meer dan solide.
Wat wil je nog meer. Ik kan nog jaren vooruit. Aandachtspuntje voor andere gebruikers: spuit af en toe wat WD40 of siliconenspray op het asje van de achterruit-wisser. Doe je dat niet dan moet je je ruitenwissermotor vervangen na een tijdje. Dat gebeurde mij dus. Toch nog een minpuntje gevonden...

Buitengewoon onderhoud

  • 160.000 km

Oeps, vergat toch even wat buitengewoons te melden: Na een paar weken een verlies aan remvloeistof te hebben gezien even naar de garage. Diagnose: Keerring naar het koppelingshuis kapot en die remvloeistof loopt over het koppelingsmechanisme. Niets aan te doen? Jawel koppeling en drukgroep eruit en vervangen samen met de keerring. Een flinke klus die €2.000 heeft gekost.
Verder had er nog een vandaal op mijn buitenspiegel gezeten, zeg maar €600 en hij is vervangen, want je kunt niet zonder.

Derde gebruiksjaar

  • 190 km

Update na het derde gebruiksjaar: 190,000 km.
Afgezien van een schade buiten mijn schuld een wisselend jaar met deze XC-70.
Een dure EGR klep (roetfilter) vervanging. Kon nog net met een volgekoekte klep terugrijden naar Engeland. Dankzij Volvo Purmerend weer de weg op geholpen. 1000 Euro dat geintje.
Tracking bijstellen was nodig, door een pothole een voorband vroegtijdig vervangen. Bij zo'n zware wagen merkte ik er niets van. Daarna vacuum weg uit de koppeling: kapje gescheurd (gelukkig) 20 min werk.
En vorige maand wederom een waarschuwing: Dual Mass Meter vervangen. Wat is dat in het Nederlands? Kost een paar centen: €800.-
Goed, auto rijdt lekker, maar kost ook wat aan onderhoud. Verbruik niet overdreven hoog: 1 op 13.
Je vraagt je af wat het volgende probleem gaat worden. Als er straks nou een berg sneeuw en ijs bij komt heeft zo'n wagen tenminste nog nut !
Oh ja, we trekken er een oude Biod caravan mee. Dat gaat netjes, geen krimp. Je merkt niet eens dat er iets aan hangt, alleen dat je vaker moet tanken... De garage zegt dat de nieuwe Volvo V70 een veredelde Mondeo is incl alle Ford onderdelencodes. Fords zijn toch een stuk goedkoper dan Volvo's maar hebben toch niet die uitstraling van een tank. Ach laat maar. We zien wel of we hier de 300K mee gaan halen. Ongewild denk je terug aan de oude 850TDi die een veel goedkopere optie was, een ouder model, maar wel met een duurzaam uithoudingsvermogen. De XC-70 zit ingewikkeld in elkaar en storingen gaan om die reden al snel in de papieren lopen. Zo werd laatst de AWD funktie bekeken omdat de voorwielen doorslipten. De AWD zou dat moeten voorkomen, maar gelukkig niets aan de hand, alles werkte naar behoren. Inspektie kostte gelukkig niets.

Turboslangen

  • 191.000 km

Nou, nou, weer een issue. Op de snelweg gaat opeens de fut eruit. Terug naar 4 om nog iets van acceleratie over te hebben. Later na het werk naar de garage: koude motor komt niet op gang na tien minuten hikken en stumpen eindelijk wat motorwerking en tractie om de weg op te kunnen. En? Slang onderaan de turbo geknapt. Ding heeft een hard aansluitstuk en een rubberslang met ingebouwd membraan eraan vast. En precies op de verbinding knalt de boel. Je zult er maar mee stranden op een lange rit, geen garage heeft deze op voorraad. Bijna 400 Euro lichter. Garage moppert over de lagere kwaliteit van sommige Volvo onderdelen.Ze zijn er niet happy mee. Ik denk dat deze wagen verkocht gaat worden, want hiermee wil ik niet 6x per jaar naar NL rijden.

Update

  • 214.000 km

Zo, vier jaar met deze auto gereden en de APK is weer achter de rug. Lichte corrosie van de voor-remleidingen werd geconstateerd, een aandachtspunt voor later in het jaar. Weinig gebeurd dit jaar, auto bleef op de weg, "whatever the weather". Ik ben blij met deze solide auto, er gaat binnenin echt niks los of stuk. Laatst een band moeten vervangen, onder dwang, want tegenwoordig weigeren bandenbedrijven nog om banden te repareren. Een spijker uittikken en een plug erin zetten hoort er niet meer bij. Wat een domme risico-mijding is dat toch! Hup, daar ging een goeie Pirelli Scorpion band de schredder in. Ik denk dat ze ze stiekem aan Afrika doorverkopen, maar goed. Als je haast hebt en langs de weg komt te staan ben je dus zo de klos.
Technisch dus geen gebreken dit jaar, geen panne onderweg (op die band na dan) en geen al te rare berichten op het dashboard, of het moet zijn dat traction control aan en uitschakelt naar gelang de stand van de maan! Niet te volgen die mededelingen, en als je het laat uitlezen is er niks mis. Een gewone foutcode op het dashboard is voor mij meer dan genoeg. Zijn er al auto's die het nummer van de foutcode aangeven?
Statistieken: Meer dan 29,000 km gereden afgelopen jaar. Lange termijn verbruik is 1 op 13.35 km (hou ik bij in een spreadsheet). Geen olie,koelvloeistof, of remvloeistof gebruikt. Tussendoor moet je wel de as van de ruitenwissermotor op de achterruit smeren met WD40 of siliconenspray, geen overbodige luxe, anders loopt ie vast. Voor een negen jaar oude auto is de lak nog steeds in een keurige staat en in een garage heeft ie nog nooit gestaan. Nog maar even verder met dit slagschip, want we willen er de 400,000 mee halen. Momenteel is de auto hier nog £5.000 (€ 7.000) waard. All risk verzekeren kost me £270 en belasting £290 per jaar. Vroeg of laat gaan ze hier in het VK die diesels zwaarder belasten voor hun roetdeeltjes uitstoot. Maar, ik zie geen alternatief, want LPG is hier bijna niet.

Iets vergeten...

  • 214.000 km

Iets over het hoofd gezien: twee schroefveren vervangen na een gebroken veer aan de linker-kant. Veel verkeersdrempels met verkeerde voorzichtigheid genomen, zeg ik dan maar.

Zou graag ook iets weten van tuning van een D-5 (185 pk). De auto loopt ideaal en zeer stil bij 140 km/u. Verandert dit moment na tuning? Enige andere ervaringen met tuning van lezers die het vermelden waard zijn?

Ooops !

  • 235.000 km

Opeens in de onkosten terecht gekomen. Service was nodig en dat leverde nogal wat 'aandachtspunten' op, afgezien van de linkerspiegel die een Belg eraf reed toen ik in B. geparkeerd stond. Even wat proza toevoegen:
- Uitlaatklem achter is doorgeroest, ach ja...
- Corrosie op remleidingen voorkant (vervangen dus)
- 'Swirl chamber flap' (het huis rond het lucht-inlaatsysteem) vernieuwd (sloot niet goed meer, nieuw type klephuis is er nu voor uitgevonden)
- Draagarmen voorkant vernieuwd
- Hulpriem en hulpriem huis vergaan ('Auxillary belt')

Duur geintje want de remklauwen moesten eraf komen omdat de remleidingen niet loskwamen (lichte holle rotmoeren, die aansluitingen). Nieuwe set erop dus. Die hulpriem van airco en stuurbekrachtiging was geluk hebben. Je kon hem horen slippen omdat het deksel steeds ertegenaan liep. De riem was al half door !
Gelukkig, de injectoren waren nog goed...
Enfin, bijna €1500 armer hierdoor. We blijven er dus nog maar even mee rijden. Het doel is 250K miles (400K km). Halfweg dus en dit is de eerste kleine 'restauratie'. Dat gammele huis rond die hulpriem is wel Volvo onwaardig: helemaal uitgevreten zo rond de bevestigingsmoer. Als je er niet bewust naar kijkt en luistert denk je dat het goed zit. Maar niet dus. Verbruik op de lange duur net 1 op 13 km. In de winter merkbaar hoger dan wanneer het warmer is. Nu nog wat gas in de airco erbij en dan staan er tien jaar op de klok. Zucht !

Update

  • 263.000 km

Een paar dingen vervangen in laatste jaar:
-Twee nieuwe Pirelli Scorpion STR banden achter (90K km met de oude banden gedaan)
- Radiator plus air con radiator kapot na aanrijding met een overstekende das
- Remschijven achter vervangen, waren aardig dun geworden.
- Aircon weer bijgevuld.
- Lange termijn verbruik over 5.5 jaar staat op 1 op 13 precies.
Geen klachten verder. Gewoon doorkachelen dus.

Zeven jaren met de XC-70 doorgebracht

  • 295.000 km

Even een update na ruim 30K km meer op de klok:
- Verbruik blijft exact 1 op 13 (90% snelweg gebruik)
- Lak op motorkap en zijkanten vertoont een paar pitten tgv steenslag, maar lak is i.h.a. nog 'fris' te noemen
- Vervangen: 2 Pirelli's STR all season, 90.000 km mee gedaan
- Twee remklauwen achter vervangen, ze sleepten over de schijven en stonken daarbij lelijk, kostte ook blokken. Eén in NL vervangen -goede service in Bussum, maar duurder dan in UK- waar hetzelfde me in januari gebeurde.
- Vorige week de cam belt (distributieriem vervangen) volgens garage was hij zo goed als op gaat dus maar 150K km mee. Auxiliary belt en spanner ook vervangen.
- Bijkomstig euvel bij de APK: ESC melding. De unit aan de stuurkolom was defekt. Grapje van €320 (moest uit Zweden komen).
- Heb ook zelf eens een gloeilamp vervangen aan de voorkant. Een chirurg heeft het makkelijker, want het is een rotklus als je achter dat luchtfilter moet zijn. Priegelen met zo'n kleine H7 lamp. H4s inklikken is stukken makkelijker.
- Koplampglazen worden steeds doffer. Opfrissen met fijnschuurmiddel helpt wel iets, maar niet alles.

Doorkachelen maar want we zijn nu eenmaal zover gekomen. Stoelen nog steeds voortreffelijk. Ik mis weleens een verfrissend schuifdak. Motor loopt fijn en steeds mooi gebalanceerd zonder dreunen of resonanties.
Over een jaar een nieuwe update als er geen schade tussendoor komt.

Update

  • 295.000 km

Hoe krijg je je updates netjes onder elkaar? De opmaak lijkt zo een rommeltje. Als je "Toevoegen" onderaan gebruikt wordt het zowat random in het epistel gestopt.. Snapt u het?

Acht jaar na aanschaf

  • 321.000 km

Bijna 200K miles op de klok nu. Net de APK gehad. Voorste draagarmen en stuurkogel vervangen. Was al eens eerder gebeurd (€750). Dit jaar ging eindelijk de eerste accu eruit en de startmotor. En dat is het wel zo'n beetje. Verbruik is heel netjes bijna 1 op 14. Ik haal 1 op 15 op cruise-control op lange stukken. Ik poets me rot om de koplampglazen nog wat helder te houden. Die dingen lijden door de hitte in de lamphuizen. Ik heb de rubber kappen achter de lampen eraf om 't wat te laten ademen. Voel me niet schuldig over dit gefilterd dieselen. Geen rook. EGR vervanging komt eraan met 220.000 miles. Hier is de auto nog maar £1.500 (€1700) waard. Dat is in NL wel iets anders, zie ik. Nog even doorrijden dan maar.

Verkocht

  • 331.000 km

De auto is de deur uit naar een overgelukkige nieuwe eigenaar. Het duurde door de Covid crisis alleen 4 maanden om hem te verkopen. We zullen hem missen. De vervanger staat nu werkeloos voor de deur want ik werk nu permanent thuis. Het is een V-70 T 2.5 Geartronic met 150.000 km op de klok. De nieuwe distributie zit erin. Nu maar zien hoe we daarmee uit komen in de komende jaren. Vergeleken bij de oude XC-70 voelt dit nieuwere model aan als blik, het is ook maar een Mondeo met een Volvo badge erop. Ach ja, de markt hè. Het moet tegenwoordig meer smoel hebben en goedkoop zijn. Het Zweedse is er vanaf. Later meer in een nieuw autoportret, als het de moeite waard blijft tenminste.

0,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.