Volvo V70 D5 Summum (2009)

autoreview

Volvo V70
Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70

Signalement

UitvoeringV70 D5 Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf17.500 km
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alles (bijna) perfect behalve de zetels!

  • 17.500 km

Na twee jaar een S40 1.6D te hebben gereden (zakelijk) en daarna een MB C200 CDI wat een lekkere comfortabele auto is echter het imago sprak mij minder aan, nu een V70 D5 Summum automaat. Deze auto wordt puur zakelijk gebruikt, privé net overgeschakeld van een 960 estate 2.5 6 cyl naar een XC70 2.5T uit 2003. Wij zijn pure Volvo liefhebbers en ook hobbymatig met het merk in de weer (oldtimer) Maar goed nu de V70, wat een lekkere auto, heeft van begin 2009 (nieuw) tot dec. 2009, dienst gedaan als vervangend vervoer auto bij de officiële Volvo dealer, gekocht toen hij net geen jaar oud/jong was met 17500 km op de teller. Alles zit er op en aan incl. Bliss, dit laatste heeft wat mij betreft geen enkele toegevoegde (veiligheids) waarde, veel valse meldingen en je wordt gek van het geknipper. Maar goed anderen zullen het misschien anders waarderen. De automaat GT, schakelt niet wanneer ik het wil, hier hadden ze bij Volvo beter moeten weten, de concurrentie heeft al lange tijd automaatbakken met dubbele koppeling welke veel sneller schakelen, dus een goed verstaander.........
Er hebben zich in de ca. 10.000 km welke de auto nu bij mij heeft gereden geen problemen voorgedaan. Wat ik wel vervelend vindt is de capaciteit van de ruitensproeiertank, door koplampreiniging en het veelvuldig reinigen van de voorruit ivm pekel lijkt het een klein tankje (5 ltr) maar daar zullen meer auto's last van hebben in de winter. Wat ik echt een groot minpunt vindt in deze auto, zijn de stoelen. Waar Volvo prat gaat op het zitmeubilair hebben ze hier een flinke steek laten vallen. Ik ben niet een van de tengerste onder ons echter heb ik hier onze XC70 2003 helemaal geen last van, wat zit die auto heerlijk, maar in de V70 zijn de zittingen echt minder. Het vlakke gedeelte is te smal en dan die zijwangen, die gaan na enige tijd in je lendenen duwen en pijn veroorzaken. Had deze auto toch mede om het zit comfort gekozen, de ervaring was dat dit bij Volvo wel ok zou zijn, niet dus.
Ik hoop dat men hier in de toekomst wat aan gaat veranderen, anders wordt het voor mij toch echt een ander merk welke de V70 gaat opvolgen. Het RTI systeem werkt perfect evenals de Bleutooth carkit, makkelijk en simpel, hij herkent je GSM en je kunt bellen en gebeld worden. De D5 is werkelijk een feest om in te rijden, wat een smeuige acceleraties kun je daar mee maken, vooral ook de tussensprints. Jammer blijft de schakeleigenschappen van de automaat.Het verbruik is om en nabij de 8 ltr/ 100 km. Ik weet niet of dat nu meevalt of niet 1:12,5 volgens mij, dit is best te doen. Wat ik overigens wel vindt is dat het exclusieve er een beetje af is, men kan nu een V70 D kopen onder de EUR 40.000,00 dus bereikbaar voor de Passat/Mondeo klasse rijders. Maar goed Volvo moetst nu eenmaal om te overleven een volumemerk worden, ik snap het wel maar hoe nu verder met of onder de Chinezen? Het Ford gehalte overigens is goed te merken, zeker het onderstel, er is veel ingeboet op het gebied van confort. Dynamisch rijden schijnt tegenwoordig het toverwoord te zijn, zie de presentatie van de nieuwe S60, hier zegt met (citaat volvo) hij is nog net comfortabel, andersom betekend het, je behoeft nog net geen niergordels te gaan dragen om prettig en comfortabel te rijden. Echt het is voor mij een verademing om thuis in de XC70 te stappen, ik zie dan al uit naar de aankomende zomervakantie waar wij veel km gaan maken. Mocht het andersom zijn dan zou ik niet met de V70 op vakantie gaan!!

Ik zal zo nu en dan wat ervaringen melden, ben ook nieuwschierig naar de ervaringen van anderen, zeker gezien het zitmeubilair.

Bijlage stoelen.

  • 26.950 km

Allereerst dank voor de reacties, zowel de positieve als de negatieve. Ik heb niet de intentie gehad om een bepaalde groep (Passat & Mondeo groep) negatief in het daglicht te willen stellen, in tegendeel zelfs want je ziet erg veel van die auto's dus het zal wel snor zitten met de (rij)kwaliteit. Ik bedoel niet zozeer dat de V70 een exclusieve auto zou zijn maar meer een uit de primium klasse, en dat valt in de praktijk gewoon tegen. Het verhaal over pijn in de lendenen moet idd dijbenen zijn en er zit ook een foutje in de KM stand,sorry daarvoor.

Nu wat meer aandacht voor de stoelen, ik heb er vandaag extra op gelet wat er mis mee is, en dit zijn mijn bevindingen;

1. De zitpositie achter het stuur is UIT het lood, dwz je zit niet precies in het hard van het stuur, je kunt dit ook zien aan de klokken, eigenlijk zit je meer voor de toerenteller dus naar rechts (het midden van de auto)dan tussen de toeren en de Km teller in. Kijk maar eens als je voor je gevoel recht zit waar op het lichaam de hartlijn van het stuur uitkomt als je de lijn doortrekt. Precies ongeveer op de plek waar je eigen hart zit, dit bevestigd dat je naar rechts zit en dat de zitpositie net neutraal in het midden van het stuur is. (compromis aangaande gebruik Mondeo platform?).
2. Mijn auto heeft een geartronic dat wil zeggen dat je rechtervoet het pedaalwerk voor zijn of haar rekening neemt en je linkervoet weinig behoeft te doen. Als onder het rijden de positie van de voeten gelijk zo zijn dan is er mede sprake van een veilige en comfortabele zitpositie. Echter is de rechtervoet meer gestrekt op het gaspedaal dan de linkervoet op de naar binnen toe komende wielkast. Dit resulteerd in een scheve verhouding en ook daadwerkelijk op den duur scheef zitten, zeker als je ook nog eens lederen bekleding hebt zoals mijn auto. Je blijft continu naar de perfecte zitpositie zoeken die er niet is.

3. Het vlakke gedeelte van de stoel zal naar verloop van tijd inzakken, mijn auto is nog maar een jaar oud en hier is reeds sprake van. Het gevolg is dat de zijwangen van de stoel meer in de dijbenen gaan duwen wat pijnlijk wordt, zeker bij lange ritten. De Volvo sloelen werden / worden altijd geroemd om hun zitcomfort, echter als je postuur niet meer dan gemiddeld is kom je er wel mee weg denk ik, maar als je tussen de 80 en 100 kg bent dan heb je een serieus probleem in de V70.

Ik hoop dat ik eea heb kunnen verduidelijken, het blijft een puike auto, alleen ik denk dat als ik er met volle teugen van wil blijven genieten ik over moet stappen op een op maat gemaakte autostoel.

Wat een hoop hard plastic!!

  • 38.500 km

Heb er inmiddels weer ca. 10000 km bij gereden, punt van de stoelen blijft echt voor ongerief zorgen. Het komt natuurlijk nu ook omdat ik er denk ik meer op ga letten, maar is niet leuk. Verder loopt de motor als een welbekend zonnetje, de geartronic schakeld nog steeds te langzaam en op momenten dat ik het niet wil. heb de auto afgelopen weekend zelf gewassen, kan nu het weer beter is en het viel mij op dat er erg veel "goedkoop" hard plastic/kunststof wordt gebruikt bij deze auto, het dashboard, de deurpanelen, de middenconsole, de raamomlijsting van de achterklep, enz enz, had ik eigenlijk toch niet verwacht van zo'n premium merk. Doet verder niets af aan de auto, maar toch........
Verder hebben zich geen technische problemen voor gedaan, ga volgende week wel twee nieuwe voorbanden laten monteren, ga van Continental naar Michelins. Waar ik wel erg veel plezier van heb met het mooie weer, is het schuif kantel dak, heerlijk, wil ik nooit meer missen. De auto moet bij ca. 45000 voor een beurt, hou jullie op de hoogte.

Reguliere onderhoudsbeurt gehad.

  • 47.500 km

Er staat nu meer dan 50000 km op de teller en de auto heeft inmiddels zijn 1e onderhoudsbeurt gehad. Er zijn geen schokkende zaken naar voren gekomen. Het hield op bij een paar ruitenwissers voor en achter en het balanceren van de voorbanden, er zitten inmiddels Michelin banden op voor ipv Continentaal wat op zich een verademing is dat je dat zo goed merken zou wist ik niet. De grip is veel beter en bij nat wegdek is de wegligging fenomenaal. Ook een rammeltje gemeld bij de dealer (Niham Den Haag) welke zijn niet hebben opgelost, das jammer, gemiste kans. De kwestie van de stoelen is er nog steeds, wat dat betreft kijk ik nu alweer stiekem op de site naar eventuele opvolging van de V70, de nieuwe 5 serie spreekt mij zeer aan, zeker nu Volvo niet meer Zweeds is maar Chinees en het zich laat aanzien dat we straks in China geproduceerde Volvo's gaan krijgen! Mij niet gezien, ik zou niet weten hoe ik dat op verjaardagen en in de voetbalkantine moet volhouden, ik hoor de grappen al, je kreeg er zeker sambal bij of had je niet liever Nasi ipv Bami!!

76.000 km onderhoud.

  • 76.000 km

Daar ik de auto niet nieuw heb aangeschaft zijn de onderhoudsintervallen wat verschoven, omdat de boordcomputer is gereset bij aflevering en de 30000 km is gaan tellen. Maar goed heb eigenlijk geen problemen met de auto gehad, de 60000 is uitgevoerd omdat deze interval het vervangen van veel filters en dergelijke inhoud, dit moet je beslist niet vergeten! Ga nu de 90.000 ook daadwerkelijk bij deze stand laten doen. Zoals vermeld, geen bijzonderheden dan een paar remblokken en het afstellen van de ruitensproeiers. Punten eerder genoemd blijven van kracht en met name hetpunt van de stoelen, heb eeb collega met een XC70 laatste model, deze laat hetzelfde geluid horen. Hij vindt het achteraf gezien het geld niet waard geweest, ik ben het met hem eens en vindt het jammer dit te moeten vaststellen.

90000 km beurt en aanvullend onderhoud.

  • 90.000 km

Heb de auto voor een 90000 beurt naar de garage gebracht, het reguliere is gedaan en er moest een extra afspraak gemaakt worden omdat er een tweetal olielekkages zijn geconstateerd. Dit gaat men verhelpen en valt onder coulance, netjes van Volvo. Verder doet de auto het prima, mechanisch dan wel te verstaan, want het (zit) comfort blijft echt onder de maat. Hierin schiet de V70 toch echt te kort. Ook heb ik al in de V60 mogen rijden, dit is nog een tikje erger, dus die wordt het ook niet. Ook heeft zich een rammel geopenbaard in en om het dashboard waarvan de oorzaak niet te vinden is, ook dit bederft een deel van het rijgenot. Ik ben blij te vernemen dat ik in het geval van het zitcomfort niet alleen sta gezien een van de laatste reacties. Ik dacht even dat het alleen aan mij zou liggen maar nee het is echt aan de orde en ik zou Volvo willen adviseren hier serieus naar te kijken en er wat mee te doen. De auto maakt gewoon zijn kilometertjes, maar geloof mij, in een VW Passat (nieuw model) zit je beter en krijg je ook een beter kwaliteitsgevoel dan in mijn V70. Dan heb ik het nog niet eens over een BMW, Audi of Mercedes. Wordt vervolgd.

Eerste APK!

  • 120.000 km

T'ja inmiddels de 120.000 km beurt gehad, geen noemenswaardige zaken, is wederom (wordt een beetje saai) bij een paar ruitenwissers en (winter) banden balanceren gebleven. Ook een update voor RTI gekocht. Overigens een Re-call gehad tbv de spanrol voor de stuurbekrachtiging, aandrijving hydroliekmotor volgens wij. Dit moest vervangen worden omdat het van slechte kwaliteit zou zijn. Is geheel kostenloos geregeld. Het probleem van de stoelen en zitpositie is er nog steeds, heb reeds gemerkt dat er meer mensen zijn die er last van hebben. Veel mensen zeggen perfect te zitten, ik denk er duidelijk anders over. Kwalitatief zit het zeker wel snor met de V-70, ik zal er nog zeker 120.000 bij gaan rijden maar een volgende? K'weet het nog niet, misschien een ander type Volvo want het merk spreekt mij zeer aan.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.