Volvo V70 D5 Kinetic (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 D5 Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 283.000 km |
KM-stand laatst | 399.000 km |
Eerste ervaring
- 280.000 km
Het stuurhuis van de S80 van 2003 lekte. Tja de auto deed het verder prima wat te doen. Reparatie / verganging van het stuurhuis zou ca. 1.500 euro kosten. Was de auto mij dat nog waard.... Lastig. Totdat ik het in de kantine met een collega hierover had. Hij en zijn partner hadden 2 dure diesels en hij reed zelf nog maar weinig km's. Ruilen... ondanks dat ik hem aangaf van het probleem van mij S80 zag hij het wel zitten.
Ik ook. Hij had een mooie V70 D5 - 2008 met ongeveer 280.000 km. Mooie rode leren binnenbekleding. En voor een acceptabele prijs. Paar weken later proefrit gemaakt en de auto's geruild.
Inmiddels ben ik ruim 15k km's verder en buiten een paar bandjes vervangen nog geen onkosten. Binnenkort de eerste beurt... ben benieuwd.
De auto bevalt prima. Belangrijkste verschil. Diesel versus benzine. >200 pk (gechipt) versus 140. En 2 x zoveel koppel. Dat trekt heel vlot op. Maar ook ongemerkt. Dus is het echt geen 'racer' maar wel een auto om heel vlot mee te kunnen cruisen. Inhalen op 80km wegen gaat zeer vlot. Opletten dus.
Het is heerlijk om altijd vermogen achter de hand te hebben.
De automaat schakelt bij normaal gedrag prima. De vorige eigenaar heeft hem al eens laten spoelen.
Kick down gaat helaas weleens wat bruusk. Vooral bij lagere snelheden. Dan maar wat voorzichtiger met het gas. Zelf schakelen doe ik ook nog wel eens. Gaat prima. Bij afremmen schakelt hij overigens wel zelf terug maar bij optrekken schakelt hij niet op.
Uiteraard is hij vooral in de kofferbak een stuk praktischer!
Daarnaast is hij minder luxe (geen stoelverwarming, geen elektrische stoelverstelling). Wel leer, navigatie en een dakraam etc. Prima dus.
Met de S80 reed ik rustig en niet te veel kleine stukjes 1 op 11. Met de V70 rijd ik iets minder rustig en dan met wat moeite 1 op 14,5/15.
Wordt vervolgd.
1e onderhoudsbeurt
- 298.000 km
Ik kocht de auto terwijl de laatste onderhoudsbeurt al even geleden was. Dus nu na bijna een half jaartje werd het wel tijd (denk ik). Mijn trouwe Volvo specialist gebeld en de auto langs gebracht.
Bij de beurt bleek wat ik afgelopen weekend al vermoedde. De voorruit zit los aan de bovenkant waardoor hij wat lekt. Na een bezoekje aan de wasstraat had ik aan de binnenkant druppen gespot. Blijkt een veelvoorkomend probleem bij Volvo's van deze periode.
Maandag mag de auto naar Autotaalglas waar ze de ruit eruit halen en er weer inzetten. Als het mee zit gaat dat goed. Soms breekt er een. We zullen zien.
Soms zit het
- 299.500 km
Tja 2 a 3 van de 100 ruiten breken. Natuurlijk die van mij ook. Nou ja hebben we weer schoon zicht.. Kost wel 480 euro. Typische Volvo kwaal die loslatende ruiten. Blijkbaar geen goede lijm/kit gebruikt in die jaren.
Soms zit het ook mee.
Sta je naast een 5 serie trekken we allebei vlot op. Bleven mooi naast elkaar ondanks dat ik volgens mijn vriendin van stilstand meteen volgas had moeten gaan. Bij 120 heb ik hem laten gaan …. Na aankomst maar eens gekeken. Bleek een 525i a (218pk) te zijn. M'n dieseltje kan die dus aardig bij benen.
Verbruik valt overigens niet mee zo in de winter. Met m'n rustige rijstijl nu ongeveer 13,5 km's per liter. M'n oude S60 2.4d deed dat (met handbak) behoorlijk beter.
APK
- 308.000 km
Hij is APK gekeurd. Geen problemen of opmerkingen afgezien van een stadslampje.
We rijden vrolijk en van het comfort genietend verder!
Klinkt als 'n oude trekker
- 312.000 km
Starten en ... klinken als een oude trekker. Liep niet goed vooral stationair rommelde het. Volgende dagen leek het weg maar het kwam terug en bleef. Dacht als leek nog even aan een injector, dus nog even proberen schoon te blazen, maar dat leverde me alleen een bekeuring op. Dan maar naar de garage. Vanachter de receptie wist hij het al. Zal wel even luisteren... denk de dynamo poelie. Dat bleek het te zijn. Op advies ook de multiriem vervangen. Die was ook behoorlijk versleten.
400 euro verder, klaar voor de vakantie. Helaas dankoffer mee (En gezin) dus geen kans de v_max uit te testen.
Tot na de vakantie.
Warm hé
- 314.000 km
pfoeh precies tijdens de hittegolf wordt het niet erg koel meer in de auto. Aangezien we bijna op vakantie gaan de dag ervoor toch maar naar de garage. Hopen dat het meevalt want ik hoop toch dat het onderhoud rond de 1500 blijft en dat begint krap te worden :).
De airco bleek nodig bijgevuld te moeten worden. Zat niet veel koelvloeistof meer in. Deze rekening viel mee (110 euro).
Dus koel op vakantie! Dit jaar voor het eerst met de tent op vakantie naar de Harz in Duitsland. Ondanks de flinke kofferbak ook een dakkoffer mee. Prima rit gehad. Heerlijk wat vermogen over. Af en toe een sprintje naar 170 geen probleem. Verder gewoon rond de 130 gecruised.
Helaas viel op vakantie het tank klepje eraf. Was blijkbaar al eerder gebeurd gezien de lijmresten. Kijken wat we daarmee doen.
Verder beviel de auto super op vakantie. Altijd vermogen genoeg en lekker comfortabel. in de Harz zijn mooie 'berg' weggetjes waar het lekker rijden is. Wel geregeld de automaat in handmatig gezet. Vooral bergaf is dat nuttig anders gaat de automaat in z'n 6 en je wilt natuurlijk berg af wel op de motor kunnen remmen. De kleine weggetjes zijn af en toe best stijl en als je dan in 6 naar beneden roetst gaat het wel heel snel...
Naar boven is het ook wel prettig om zelf te schakelen. Dan kun je hem net even wat hoger in toeren houden zodat je wat 'sportiever' kunt rijden.
van de vakantie ook nog even een fototje bijgevoegd. als ik eens tijd heb maak ik een paar mooie foto's.
Geen nieuws en geschorst
- 345.000 km
Voor de tweede keer heb inde auto geschorst. We rijden bijna niets meer en de km’s die we rijden kunnen dan prima met onze tweede auto een Punto.
Sinds de vorige update is er verder niks gebeurd. Hij heeft ons prima naar vakantie adres gebracht.
Een beetje aan het nadenken over een auto die wat voordeliger is in de wegenbelasting omdat we minder km’s rijden.
APK
- 350.000 km
Recentelijk was het weer tijd voor de apk. En een beurt bij de gebruikelijke Volvo specialist. Alhoewel de dealer ook plots belde om een afspraak te maken. Toch maar naar mijn vertrouwde garage.
Dat bleek een goede keuze want de beurt plus apk koste nog geen 400 euro. Niks bijzonders behalve een winterband die vervangen moest worden. Moet toch naar de bandenman voor de zomerbanden dus dat zien we dit najaar wel.
Overigens reed mijn vriendin echt waar afgelopen jaar een van de zomerbanden kapot, dus kijken of mijn bamdenman al een vervangende band met ongeveer zelfde profiel (was natuurlijk net nieuw) heeft gevonden. Echt ideaal ipv meteen 2 nieuwe te verkopen zoekt hij iets geschikts voor nette prijzen.
Die band heb ik trouwens zelf vervangen (want toen geen wegenwacht abonnement). De eerste keer dat ik dat deed. Moeilijkst was dat de bouten flink vast zaten. Maar voet erop en gelukt….. ook jammer dat mijn reserveband ook zo goed als leeg was , dus meteen door naar de pomp.
Ook de afgelopen periode weer de auto een tijd geschorst gehad, maar nu werken we allebei weer paar dagen op kantoor dus weer 2 auto’s in gebruik.
Overigens rijden we allebei nog liever in onze oude Zweed dan ons kleine veel nieuwere fiatje. Die rijd ook prima maar op de snelweg wint de Volvo, door comfort, stilte en power.
We gaan gewoon weer ff door nog steeds niet bedacht welke ruime gezinsauto de oude Volvo moet vervangen en die ik de flinke investering waard vind.
Daarom eerst ons huis verder verduurzamen.
Ouderdom komt met …
- 360.000 km
Met hele kleine gebreken. De boordcomputer die gemiddeld verbruik en zo weergeeft doet het niet meer, de airco wel maar met bijgeluiden en de cv heeft wat moeite om de bestuurdersdeur op slot te doen. Dan maar met het knopje.
Details die ik niet te veel aandacht geef.
De auto rijdt nog steeds heerlijk. Altijd genoeg power en rust. Dus vervangen stellen we nog altijd uit. Nog geen idee welke auto hem moet vervangen. Wil wel graag zuiniger…. Wordt vervolgd
APK
- 388.000 km
APK
Zonder problemen .. nou ja en een stadslichtje. Had ik zelf proberen te vervangen maar kreeg de stekker niet los.
Verder bevalt de (tr)ouwe nog prima. Wel is de wegenbelasting flink verhoogd per 1/1/2024 en doet de stuurbekrachting het niet zoals zou moeten (zou ook deze Volvo, net als mijn vorige sneuvelen op de besturing). Tot slot de bestuurdersdeur wil ook niet goed op slot.
Het zou verstandig zijn om hem in te gaan ruilen. Zit te denken aan een verstandige Corolla station hybride... maar ja ga ik de 200pk en nog veel meer koppel dan niet te veel missen.
De tijd zal het leren.
Kogel door
- 399.000 km
De kogel is door de kerk. Ik rijd al tijden te weinig voor een diesel en de auto had paar kleine gebreken.
Laatste jaar naast apk niks uitgegeven dus hij dees en doet het prima. Behalve dan de stuurbekrachtiging. Als de volgende eigenaar dat fixt kan hij nog prima even verder.
Het is en was nog steeds een heerlijke comfortabele snelweg cruiser.
Dank Volvo voor de bewezen diensten!
Binnenkort komt er een review van de opvolger.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.