Volvo V70 D5 AWD Momentum (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D5 AWD Momentum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 292.741 km |
KM-stand laatst | 367.523 km |
Aankoop van een Volvo V70
- 293.125 km
Afgelopen donderdag in het bezit gekomen van een Volvo V70 D5 AWD. Ik heb de auto gekocht bij een officieel Volvo dealer.
Fantastische auto
- 311.685 km
Ik heb nu een tijdje de Volvo V70 D5 AWD Geartronic in mijn bezit en ik ben helemaal gek van deze auto. Wat is dit een fijne reisauto en elke kilometer geniet ik.
De auto doet goed zijn dienst en ik heb de afgelopen tijd veel lange afstanden gereden en dat doet zo'n auto goed. Ik ben geen harder rijder, waardoor ik een heel mooi verbruik ervoor terugkrijg. Hier later meer over.
Motor:
De auto had standaard 163 pk en 340 Nm, door chiptuning is dit verhoogd naar: 220 pk en 500 Nm. De topsnelheid lag op 200 km/u maar is gestegen naar 220 km/u (tellerwaarde). De acceleratie van 0 - 100 km/u ging van 11,3 naar 9,3. Dit had sneller gekund, als de automaat sneller had gereageerd.
Ik ben verliefd op de vijfcilinder roffel, telkens als ik deze hoor, dan krijg ik kippenvel. Wat heeft Volvo er zich goed aangedaan, om voor dit cilinder aantal te kiezen. Vijfcilinder motoren zijn schaars en worden in de toekomst steeds schaarser door downsizen. De motor is soepel en heeft ruim voldoende vermogen om je snel van A naar B te brengen. Ondanks dat de auto inmiddels al 300.000 km op de teller heeft staan, merk je niets aan de motor dat hij daar moeite mee heeft.
De automaat: Volvo staat niet bekend als een sportief rijdende auto en dit resulteert ook in lange acceleratie tijden. De automaat heeft lang nodig om wakker geschut te worden, waardoor je de eerste seconden bijna niets merkt van de brute kracht. Kracht heeft deze auto ruim voldoende, maar het moet allemaal opgang gebracht worden en dat duurt soms even. Het hoge gewicht speelt hier ook een rol, want ruim 1.600 kilo in beweging brengen en daar heeft de auto wel soms moeite mee. Als je rustig rijdt en optrekt, dan schakelt de auto rustig en bijna ongemerkt over in een hogere versnelling. Vanaf 65 km/u zit je al in de 5de versnelling en bij 85 km/u komt er een soort van overdrive in, waardoor de motor iets onder 1800 rpm zakt. Meestal houd ik de motor rond de 2000 rpm en dan rijd ik iets onder 100 km/u. Als je even snel een tractor wilt inhalen, dan moet je er rekening mee houden, dat de automaat enkele bedenkseconden nodig heeft, maar als de krachten eenmaal voorhanden is, dan is hij ook snel. Moet er wel een kanttekening bij maken, dat ik de auto heb laten chiptunen. Bij het accelereren wordt je ook getrakteerd op een mooie vijfcilinder roffel. Ik heb soms dagen, dat ik bewust de radio uitdoet, om te luisteren naar het orkest onder de motorkap.
De automaat houd in de gaten hoe jouw rijstijl is en bij sportief rijden, gaat de automaat over op een sportievere schakelkeuze, waardoor je langer hoger in de toeren rijd bij snel accelereren. Ook bij het volledig in trappen van het gaspedaal, schakelt de automaat eerder terug of gaat over tot kickdown.
Verbruik:
Bij gebruik van cruise control (afgesteld op 100 km/u) op de snelweg, verbruikt de auto ongeveer 1 op 25. Gemiddeld genomen rijd ik met deze auto rond de 1 op 20 en dat is helemaal niet verkeerd voor een auto van 1.644 kg. Het verbruik schiet omhoog bij het rijden in de stad. Het op snelheid brengen van de auto kost brandstof. Bij snellere ritten, waarbij ik veelvuldig de kickdown gebruik, zakt het verbruik richting de 1 op 15.
Interieur:
De auto is uitgerust met de Momentum uitvoering. Hierbij zijn nog enkele optionele lines toegevoegd, zoals: Mobility line, Estate line en sports line.
De stoelen zitten heerlijk, maar missen een beetje zijdelingse steun als je hard door een bocht wil. De stoel is voldoende te verstellen, waardoor je altijd een goede zitpositie kunt vinden. Ik ben zelf vrij lang (1.92 m),maar kan ook heel goed zitten. Het enige nadeel is dan wel, dat er geen volwassen persoon achter mij kan zitten. Het dashboard is ergonomisch ingedeeld en alle schakelaars en hendels zitten op de juiste positie. De bediening van het RTI navigatiescherm is goed en bedieningsvriendelijk. Je kunt meerdere bestemmingen tegelijk invoeren en dat vind ik zeer plezierig als je meerdere adressen wilt bezoeken. Wel is de selectie voor routeopties beperkt, zo kun je niet kiezen om alleen secundaire wegen te rijden.
Ik hoor klachten dat dit model vaak last heeft dat de koeling in het interieur niet altijd goed werkt. Zelf heb ik hier nog geen hinder van ondervonden.
Ik wil wel een kanttekening plaatsen betreffende de armleuning, want dit komt mij heel goedkoop over en het kraakt veelvuldig als je met je arm erop leunt. Dan heb je het idee dat je in een goedkope auto rijdt.
Vering en wegligging:
De auto is uitgevoerd met een Four-C systeem, waardoor je kunt kiezen tussen comfort en sport. Bij comfort is de vering behoorlijk zacht en de besturing indirect. Meestal rijd ik in deze modus, waardoor je heerlijk kunt cruisen met deze auto. Bij drempels moet je er rekening mee houden, dat de auto wat meer door veert. Bij hogere snelheden zet ik hem in de sport modus, waardoor je een strakkere besturing krijgt en de vering hard. Dan is de auto op hoge snelheid goed te besturen, bij de comfort modus bij hogere snelheden, heeft de auto soms last van de indirecte besturing, waardoor je meer moet corrigeren. Daarom rijdt het prettiger bij snelheden boven de 120 km/u in de sport stand.
De vierwielaandrijving is een heerlijke optie als je in het bos woont, want bij modderige wegen heb je een veilig gevoel en de auto trekt zich er altijd doorheen. Je kunt ook makkelijk bij het bochten nemen eerder op het gas, want van uitbreken heb je nauwelijks hinder. Ik ben dan nog niet tot het grensgebied geweest, maar snel een rotonde nemen is geen probleem. Ben vooral benieuwd hoe deze auto het doet als er sneeuw ligt. Hier waarschijnlijk later meer over.
Onderhoud en reparaties:
Ik heb in de auto bijna 20.000 km gereden en de eerste onderhoudsbeurt zit er aan te komen. Ik heb zonder zorgen deze 20.000 km gereden en ben benieuwd wat de dealer aan reparaties kan vinden. Bij koop van deze auto, was de rechter voordemper stuk en deze is onder garantie vervangen. Tijdens de Volvo wintercheck werd er een schanier van de brandstofklep aangemerkt als stuk en deze is ook vervangen.
Eind oktober heb ik voor deze auto vier winterbanden met lichtmetaal (model: Mimas) gekocht.
De laatste loodjes
- 367.523 km
Op mijn vorige woonadres werd de auto intensief gebruikt, vooral voor woon- werkverkeer. Nu ik ben verhuisd naar R'dam wordt de auto alleen nog maar gebruikt voor ritjes buiten de stad.
Ik blijf het een fantastische auto vinden, omdat hij heerlijk rijd....de motor lekker klinkt en de kosten relatief laag blijven. Vooral over het verbruik (heb ik al eerder over gesproken) ben ik zeer tevreden. Als je geen haast hebt en je houd de toerenteller onder de 2200 toeren, dan rekent hij daar ook niet al te veel diesel voor. Gemiddeld verbruik ik 24 kilometer op 1 liter brandstof. Dan gaat het hoofdzakelijk om snelweg ritten met de cruise control ingeschakeld en afgeregeld op 95 km/u.
Bij de laatste onderhoudsbeurt kreeg ik te horen dat er binnenkort wel wat kosten er aan zitten te komen. Vooral de (automatische) versnellingsbak vertoond slijtage en zal binnenkort aan revisie toe zijn. Of ik deze revisie laat doen is nog even de vraag, want doordat ik nu niet zoveel meer rijd, ben ik van plan de auto in te ruilen voor een auto met benzinemotor. Maar dat is een moeilijke stap voor mij, omdat ik graag een dieselmotor hoor en de soepelheid en verbruik van zo'n motor goed kan waarderen.
Tot op heden, zolang deze auto in mijn bezit is en goed 75.000 km verder, heb ik er geen buitensporige kosten aan gehad. Ik kon het volstaan met de reguliere onderhoudsbeurten. Daarom ben ik gehecht aan deze Volvo, omdat hij goed zijn werk doet en ontzettend betrouwbaar is.
Voor een auto van bijna 11 jaar oud kan ik er geen enkele roestspoor op vinden, alles ziet goed uit, alsof hij nog maar enkele jaren oud is.
Waar ik wel bij deze Volvo V70 aan moet wennen is de grote draaicirkel die de auto nodig heeft. Telkens als ik ergens moet draaien, dan kom ik dit minpuntje wel tegen. Het zou geen reden voor mij zijn om in de toekomst niet opnieuw voor een Volvo V70 te kiezen, maar je moet er wel rekening mee houden als je ergens wilt keren.
Verder ben ik alleen maar lovend over de Volvo V70 met een 2.4l vijfcilinder dieselmotor en vierwielaandrijving. Ik kan iedereen zo'n auto aanbevelen, mits hij goed onderhouden is en op tijd zijn onderhoud heeft genoten. Dit is voor iedere auto essentieel om de levensduur van een auto te verlengen.
Ik ga de komende weken overwegen om een andere auto te kopen en welke het gaat worden is nu nog volstrekt onduidelijk.......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.