Volvo V70 D5 (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D5 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 150.250 km |
KM-stand laatst | 223.000 km |
aankoop/1e ervaring
- 155.250 km
Nadat onze vorige V70 D5 de vier en een halve ton voorbij was, werd het "tijd" voor een andere auto. Aangezien we al jaren naar volle tevredenheid V70 rijden, was de keuze van merk en model duidelijk. Een V70 D5 van het huidige model. De kleur en uitvoering was ook duidelijk: electric zilver,alles meegespoten, D5, summum uitvoering, leren bekleding, fabrieksnavigatie, Dynaudio geluidsinstallatie (dolby prologic II),automatische klimaatregeling, Cruisecontrol,"dikke" wielen, automatische niveauregeling achteras, roofrail. Gewenste kilometerstand rond de 150.000 km en het liefst een "selected used car" auto bij de Volvo dealer.
Het zoeken op internet heeft een aantal maanden gekost. (schijnbaar wordt deze Volvo nieuw in elke kleur verkocht als het maar zwart is!)Ik vond de auto uiteindelijk bij Volvo dealer Broekhuis in Emmen. Op internet stond de auto met selected used car garantie (1 jaar volvo garantie). Echter, later bleek door "uitleenfoutje" dat de auto net over 150.000 km was gereden.(voorwaarde van de selected used car garantie is km stand minder dan 150k). De dealer bood mij toch een jaar garantie aan, echter, dan werd dit een dealer garantie en niet de overkoepelende volvo garantie. Het enige verschil is dat ik bij garantiezaken bij deze dealer terug moet komen, terwijl de s.u.c garantie inhoudt dat je bij elke Volvo dealer terecht kunt.
Bij de proefrit viel snel op dat het verschil met onze "oude" V70 toch wel weer groot is, hoewel ook die auto fantastisch rijdt!
Zoals hierboven aangegeven werd het "tijd" voor een andere auto. Nu is dat "tijd" relatief. Immers, een Volvo V70 met 450.000km is nog (lang) niet af. Dus had mijn broer aangegeven wel belangstelling voor mij oude V70 te hebben. Zo gezegd zo gedaan. Hij rijdt inmiddels verder in onze oude V70 D5. (zijn vorige V70 2.5D was ook een auto van ons).
Inmiddels heb ik ruim 5000 km met de "nieuwe" V70 gereden. Elke rit is weer een feest. Het comfort, de belangrijkste reden dat ik absoluut geen duitser wil,(overigens prima en mooi auto's) staat weer op een hoog peil. De stoelen zijn weer fantastich (dit keer electrisch verstelbaar). De vaste hoofdsteunen, al sinds mensenheugenis, onderdeel van de veiligheidsfilosofie van Volvo. Hoewel er vandaag de dag nog steeds autojournalisten zijn die menen dat vaste hoofdsteunen niet veilig zijn en dat niet begrijpen van Volvo! Hallo, word eens wakker. 10 jaar geleden bleek al dat de stoelen van Volvo de beste bescherming tegen Whiplash bieden, oa. dankzij de vaste hoofdsteunen. Andere fabrikanten wisten toen nog niet eens wat Whiplash is.
De navigatie bevalt ook erg goed. Dit is de eerste keer dat ik de fabrieksnavigatie in de auto heb. De berichten hierover zijn vaak negatief. Deel deze mening niet.De bediening achter het stuur is handig en veilig. Je hoeft je hand niet van het stuur te halen. Zelfs zonder het instructie boekje te bekijken lukt het mij om de menu's van de navigatie te doorlopen. De bijrijder kan de afstandsbediening gebruiken. De adaptieve cruisecontrol is ook fantastisch. De auto remt zelf af en houdt de afstand (zelf in te stellen, met minimum van ong. 50 meter) tot de voorganger vast. Erg makkelijk op 80 km wegen, maar ook bij drukke snelweg ritten. Collision warning is een systeem waarbij de auto zelf remt als je niet oplet en de voorganger hard afremt. Er gaat op het laatste moment een geluidssignaal af en een rood knipperend lichtflits in de voorruit wordt zichtbaar door een head up display. Ik heb het uitgeprobeerd en werkt fabelachtig.
De auto is erg stil.(mede dankzij de gelaagde zijruiten!) De motor hoor je alleen bij fors optrekken en laat dan die fantastische 5 cilinder grom horen.
De 6-traps automaat schakelt vlekkeloos zonder schokken en schakelt ook prachtig terug bij gas loslaten waardoor de er ook op de motor wordt afgeremd. Je kan ook zelf schakelen met de pook, maar waarom zou je!
Keyless entry is zo'n handige toevoeging die je voorheen niet mistte maar nu je het eenmaal hebt als een genot ervaart. Ik hoef alleen de sleutel in de zak te steken en nooit meer tevoorschijn te halen! De automatische kofferbakklep. Ook zo'n praktisch ding. Vooral mijn vrouw (niet zo lang als ik ben)vindt het een uitkomst. Openen en sluiten zonder de klep aan te raken.
De achterbankleuning is in drie delen (40/20/40) neer te klappen. Een veiligheidsnet tussen de achterbank en de kofferbak. Automatische niveauregeling. Handig, handig handig! Je ziet het niet of nauwelijks, maar als je het nodig hebt zo onmisbaar. Typisch Volvo.
Nog wel een aandachtspunt als je overweegt een (2e hands)V70 van het huidige type aan te schaffen. Als je een roofrail wilt dan moet deze er al op zitten. De dakcontructie is wezenlijk anders bij het ontbreken daarvan. Achteraf montage is niet mogelijk!
Het brandstofverbruik is mij niet tegen gevallen. Gemiddeld 1 op 13.5/14. Daarbij is wel duidelijk dat veel stadsverkeer het gemiddelde naar beneden haalt. Voor zo'n zware auto met automaat en 5 cilinder motor toch netjes.
De betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik gebaseerd op mijn vorige V70, omdat ik bij de huidige daar nog geen ervaring mee, maar wel alle vertrouwen in heb.
Ik kijk nu al uit naar de lange rit naar de bergen in Oostenrijk over 2 maanden!
18.000 km ervaring
- 168.130 km
De auto nu bijna een half jaar in gebruik. 18.000 km afgelegd. Het blijft een prachtige auto in deze uitvoering. (mijn mening uiteraard). In de commentaren heb ik gelezen dat de wijnrode bekledingkleur niet kan bekoren. Ik vind dat nu juist de aantrekkingskracht van dit interieur. Maar goed, smaken verschillen.
De eerste echt lange rit, Oostenrijk vv, hebben we ook achter de rug. En lange ritten is nu precies waar deze Volvo voor gemaakt en gekocht is. Met vijf volwassenen ruim 1000 km enkele reis is geen enkel probleem. Mede dankzij de automatische niveau regeling op de achteras blijft de V70 stoïcijns onder de zware last. De adaptieve cruisecontrol aan en de snelweg kilometers zoeven ongemerkt onder de wielen door. Over de wielen gesproken. Voor de winter is de auto voorzien van 16 inch lichtmetalen Volvo velgen met winterbanden. Daarbij is mij opgevallen dat de auto niet comfortabeler is dan met de originele 18 inch velgen. Volgens mij toont dat aan hoe comfortabel het onderstel van deze Volvo is. Ik hoor veel mensen klagen over het afnemende comfort bij montage van 18 inch velgen onder een auto. Ik heb het verschil niet gemerkt.
De fantastische, krachtige 5 cilinder diesel speelt ook een belangrijke rol in de comfort beleving. Die motor gaan we jammer genoeg missen in de toekomst. Ook Volvo ontkomt niet aan de drang naar kleine motoren met maximaal vier cilinders. Die 5 cilinder roffel is zo heerlijk. Gemiddeld 1 op 12,5 tijdens de snelle autobaan ritten naar Oostenrijk is toch niet gek voor een 5 cilinder automaat, grote ski-koffer op het dak en 5 personen met (veel)bagage.
De volgende alinea gaat over de tegenvallers van deze auto. Iets wat ik niet graag deel. Ik ben namelijk nogal verknocht aan het merk Volvo, maar voor een eerlijke review kan ik het niet achterwege laten. Gelukkig heb ik de auto bij een Volvo dealer gekocht met een jaar garantie. De volgende gebreken zijn aan het licht gekomen:
Uitvallen van de geluidsboxen in de rechter voordeur. Achteruitrijsensoren geven storing. Stuurbekrachtiging valt soms uit, bestuurdersstoel kraakt in bocht,(echt)koude start gaat slecht.
Voor de geluidsboxen is de auto inmiddels 5 keer naar de dealer geweest. 1 box vervangen, maar is niet het probleem. Ze kunnen het nog steeds niet vinden. Zowel het stuurhuis als de pomp is vervangen. Een van de vijf gloeispiralen was defect, vandaar het slechte starten bij een echt koude start(in Oostenrijk). In twee van de vier achteruitrijsensoren zat kortsluiting.
De auto is twee weken bij de dealer geweest om de "problemen" op te lossen. Ik hoop nu maar dat dat voor de laatste keer is dit jaar, buiten normaal onderhoud, maar ik ben bang dat de geluidsinstallatie weer gaat opspelen.
Dit alles weerhoudt mij er niet van enthousiast over deze auto te zijn. Z'n uitstraling, comfort, motor, maar vooral zijn DNA, passen zo goed bij mij dat ik mij niet kan voorstellen dat ik ooit een ander merk ga rijden. Ook niet nu het merk met chinees geld gevoed wordt. Volgens mij heeft Volvo zijn "vrijheid" weer terug en kan naar harte lust met chinees geld nieuwe modellen ontwikkelen. Ik kijk uit naar de nieuwe XC90, de eerste Volvo die onder het nieuwe bewind (en op eigen Volvo onderstel)op de markt zal komen.
1 jaar en 37.000 km verder
- 187.000 km
De auto nu bijna 1 jaar in het bezit. De problemen met de geluidsboxen zijn inmiddels opgelost. Een tweede box in de rechter voordeur is vervangen en nu klink het premium audiosysteem grandioos. Mijn zoon zit regelmatig alleen maar in de auto om naar muziek te luisteren. Ik kan hem geen ongelijk geven!
Als de auto een jaar in bezit is zijn we zo’n 40.000 km verder. Na het oplossen van de eerder genoemde (garantie)problemen niet meer bij de garage geweest. Alleen voor de reguliere beurt, 180.000 km, inclusief een distributieriem wissel, is de V70 bij de Volvo dealer op bezoek geweest. Kosten van deze beurt: €1000,-. Vond ik een redelijk bedrag voor het geleverde werk.
Afgelopen zomer zijn mijn vrouw en ik voor het eerst zonder de kinderen met vakantie geweest. Uiteraard met de V70. Tent achterin en rijden maar. De tocht voer ons richting het zuiden. In de buurt van Stuttgart troffen wij echter een mega hagelbui, met behoorlijke schade aan de auto als gevolg. Gelukkig bleef het glazen schuifdak intact. Tegenwoordig kunnen ze deze schade herstellen zonder dat de auto gespoten moet worden. Ik heb gelijk twee kleine “putjes” uit de zijkant van de deuren laten halen (met dank aan de o zo vriendelijke mede parkeerders). De auto is nu nog strakker dan voor de hagelschade.
Wat vooral erg fijn aan deze auto is, is dat hij allerlei luxe heeft die onopvallend aanwezig is, maar o zo comfortverhogend werkt. Neem de adaptieve cruisecontrole. Tijdens de rit hoef je niet meer de rem aan te raken om de CC uit te schakelen als de voorligger ineens besluit langzamer te gaan rijden. (bijvoorbeeld door een file) De V70 remt zelf, (als het moet met volle kracht!) de cruisecontrole blijft aan staan, en als de voorligger uit het zicht van de radar verdwijnt, versnelt de auto zelf weer. Als passagiers dat voor eerst meemaken, geloven ze hun ogen niet!
De automatische stoelverstelling in het geheugen van de sleutel is ook zo’n onopvallend maar erg handig item. U kent dat wel, ik 1.93m en mijn vrouw 1.68m. Je wilt instappen maar komt klem te zitten tussen stoel en stuur. Als ik met “mijn” sleutel de auto ontgrendel dan weet de stoel dat ik ga instappen en zet de stoel in mijn stand. Voor mijn vrouw omgekeerd hetzelfde. Zo heeft deze Volvo nog veel meer handige items aan boord die het (reis)leven aangenaam maken.
De motor, een vijf cilinder diesel, (D5) is wat mij betreft een must in de V70. Zoals vroeger de 2.3 liter viercilinder benzine en later de 2.5 vijfcilinder benzine naam en faam hebben gemaakt door en voor Volvo, is de D5 een icoon binnen de Volvo motoren range. Ik las laatst een review van een V60 plug-in hybride waarin ook deze D5 motor ligt. “Koud klink deze ouderwetse motor nogal rauw”, was een van de commentaren. Hoezo ouderwets, hoezo rauw? Als ik met koude motor wegrijd dan luister ik juist met veel genoegen naar de karakteristieke vijf cilindersound met een zacht fluitende turbo op de achtergrond. Wist u dat deze motor in allerlei varianten door een van de grootste fabrikanten van watersportmotoren, Volvo Penta, wordt gebruikt?
Zoals ik al eerder schreef verdwijnt deze motor uit het aanbod van Volvo (auto’s). Niet omdat hij niet goed is, maar omdat vier en drie cilinders tegenwoordig hot zijn. (Co2) Jammer, daarmee verdwijnt de typische vijfcilinder roffel, of zoals sommigen blijkbaar vinden, het rauwe geluid. De vijfcilinder benzine motor heeft het veld al geruisloos moeten ruimen. Ik reken op de volgende icoon van Volvo, maar dan wel met 4 cilinders, net als vroeger.
Samenvattend oordeel over het afgelopen jaar: Een voor de kenner (on)opvallende prachtige auto in een fantastische kleur,(al hoewel blijkbaar veel mensen nog steeds zwart prefereren) die comfortabel en stil, krachtig en snel, soepel en stijlvol, rijdt.
Het is niet aan de auto te zien dat deze inmiddels vijf jaar oud is en 187.000 km heeft gereden. Zowel het interieur als het exterieur ziet er nog prachtig uit.
Volvo for life
- 223.000 km
31 januari 2015, 223.000 kilometer.
We zijn inmiddels een kleine anderhalf jaar en 36.000 km verder. De auto bevalt nog steeds erg goed. Op dit moment ben ik vooral onder de indruk van de kwaliteitsbeleving in deze auto. Ik weet dat sommige mensen twijfelen aan deze kwaliteit ivm "Ford" invloeden op het moment dat deze auto ontwikkeld werd. Volgens mij doe je de Zweden dan tekort. De 223.000 kilometer is de auto niet aan te zien. Het interieur is smetteloos en nergens is ook maar een spoor van slijtage te zien. Rammels en krakende geluiden is deze auto volledig vreemd. (ook met deze kilometerstand) Medepassagiers die voor het eerst meerijden geven aan "is nog een nieuwe auto zeker?” Als er dan gewezen wordt op kilometerstand is verbazing hun deel. Ik rijd al meer dan 25 jaar Volvo en dit is toch echt de meest solide Volvo die ik gehad heb. De auto wordt dit jaar 8 jaar!
Wat mij ook opvalt is de enorme groeispurt die deze auto gemaakt heeft ten opzichte van zijn voorganger. Het lijkt niet zo, maar zet dit model maar eens letterlijk naast zijn voorganger, de V70 II. Hij is langer, breder en hoger.
In het najaar van 2013 met de auto op bezoek geweest bij de Volvo fabriek in Zweden. (aanbieding Volvo Nederland). Prachtige reis, als een vorst behandeld door de Volvo importeur Nederland. Volvo veiligheidscentrum en de fabriek bezocht. Daarnaast stonden er op het circuit van Volvo een 20 tal Volvo ‘s klaar om in te rijden! Wat een fantastische ervaring.
Bij 210.000 kilometer een reguliere beurt uit laten voeren bij de Volvo dealer. Geen bijzonderheden.
Intussen de Geartronic laten spoelen. Was niet nodig omdat deze niet goed schakelde, maar volgens insiders zou dit goed zijn voor de levensduur van de automaat. En, inderdaad, de automaat schakelde al soepel, maar schakelt nu nog soepeler.
Afgelopen zomer met de caravan (Hobby 560 UFE, 1600kg) door Oostenrijk en Kroatië gereisd. De caravan is geen enkel probleem voor deze motor en auto. De combinatie ligt zeer stabiel op de weg en met de automatische niveauregeling lijkt het alsof de combinatie niets weegt, alles staat keurig recht.
Twee problemen tegen gekomen tijdens deze vakantie. De motortemperatuur (welke in dit model niet zichtbaar is op dashboard!) liep af en toe zodanig op dat de melding "oververhitting motor dreigt" oplichtte. Na handmatig terug geschakeld te hebben van 6 naar 5 was de melding direct weg. Navraag leert dat de melding wel erg vroeg zichtbaar is, dus mogelijk dat de sensor iets te snel reageert. (beter dan te laat) In de gaten houden. Heb daarna iets vaker handmatig (geartronic)terug geschakeld naar de 5e versnelling. (is zo wie zo wel goed voor de motor) Daardoor geen melding meer gehad. Op de laatste dag van de vakantie, onderweg naar Nederland, hield de airco ermee op. Aircopomp vastgelopen en riem verbrand. Reparatie €860,- Of dit nu bedoeld wordt met de invloed van Ford, of dat het acceptabel is dat zoiets kan gebeuren na 210.000 kilometer ben ik nog niet helemaal uit?!
Wel een vervelende en volgens mij “onnodige” reparatie was de handsfree set, ingebouwd in het premium geluidssysteem. Mijn mobiele telefoon maakte geen contact meer met de handsfree set van de auto. Hierdoor viel ook de routeplanner uit. Nieuwe unit in laten bouwen. Kosten: €800,-. Ook hier de vraag: na 200.000 kilometer acceptabel?!
Op dit moment loopt de auto perfect. Af toe even dat gas diep intrappen is zo’n fantastische sensatie. (niet dat ik dat vaak doe, maar het kan wel) wat een power heeft die motor. Hij snelt onvermoeibaar en binnen een paar seconden richting de 200 km waarbij de automaat als door boter schakelt. Heerlijk.
Voorlopig gaat deze auto niet weg. Elke kilometer geniet ik van zijn kwaliteiten. Op naar de 3 ton.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.