Volvo V70 D4 Nordic+ (2014) #4

autoreview

Volvo V70 D4 Nordic+ (2014)

Signalement

UitvoeringV70 D4 Nordic+
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf13.800 km
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onverstoorbare poolbeer: Volvo V70 D4 Nordic+

  • 32.000 km

Nu de auto een half jaar in bezit, 18.000Km verder en tijd en voldoende eravring voor een review. Reeds eerder een forum post geplaatst waarin ik het keuzedilemma beschreef dat ik voelde, tussen een BWM 3 diesel stationuitvoering en de poolbeer uit deze review: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5439473

UITVOERING
Het betreft een Volvo V70 D4 181Pk 8-Geartronic Nordic+. Het Nordic pakket maakt deze auto zeer compleet± standkachel, stoelverwarming, verwarmbare voorruit - en dat alles (en meer) op afstand bedienbaar middels de Volvo On Call app. Vreemd genoeg horen hier geen winterbanden bij, maar wellicht is het mijn naïviteit dit te verwachten.

Toen ik de auto kocht was deze 1 jaar oud, zodoende heb ik nog 1 jaar fabrieksgarantie. Heb overigens niet het gevoel deze te zullen moeten aanspreken. Omdat ik in mijn functie bij mijn nieuwe werkgever geen recht heb op een lease auto, is de auto uit eigen middelen aangeschaft. Mijn vrouw drukte me vooral op het hart, een auto te rijden in een uitvoering waar ik geen spijt van zou krijgen: een diesel ivm 40.000Km woon-werk per jaar, automaat, ruim, representatief (ook over 5 jaar nog) en graag stevig gemotoriseerd. Dit alles vond ik in de V70. Ik vind het een mooie auto met tijdloze lijnen zonder dat het een anonieme auto is.

AANSCHAF/DEALER
Dit is weliswaar geen dealerreview maar wil toch even mijn ervaring beschrijven bij Volvo van Roosmalen in Waalwijk. Auto daar gevonden via de Autotrack site. Gebeld voor proefrit, ervaringen zijn te lezen in bovengenoemde blogpost. Auto was tiptop bij proefrit, echter bij levering bleken achteraf een aantal zaken over het hoofd te zijn gezien:

Sierstrip raamomlijsting portier bestuurder: deze stak ongeveer 1,5cm uit aan de bovenkant, af van het raam. Dit veroorzaakte een suis bij het rijden, bleek niet goed te zijn vastgezet. Tijdens een onweersbui was regenwater het portier weten binnen te komen. Dit euvel bleek te zien op een van de advertentiefoto’s van de auto. Omdat ik woon in Rotterdam, heeft de lokale dealer (Volvo Mobility Centre de Jong) dit zonder kosten vastgezet. Hier was men een flink uur mee bezig overigens.

Plastic sierelement: hing 1 cm los van onderkant deur. Vastgedrukt.

Radio connector los: uit de hemelbekleding bungelde er een soort drukknopje aan een draad, tegen de bovenkant van het rechter achterraam. Er bleek een lipje te zijn verbogen, deze weer rechtgezet en vastgeklikt.

Serviceboekje: eerste pagina was niet ingevuld (oa dealergegevens, stempel, datum eerste levering / ingebruikname, naam eigenaar en gegevens auto). Deze informatie ontbreekt nog steeds, al komt dit omdat ik niet meer in (de nabijheid van) Waalwijk ben geweest.

Mat kofferruimte: om de kofferruimte te beschermen bij vervoer van modderige sportspullen en skimaterialen, zou een bescherm mat worden meegeleverd. Deze leek te zijn vergeten / niet op voorraad te zijn. De verkoper heeft mij aangeboden deze op ons thuisadres langs te brengen, welk aanbod ik direct heb aangenomen. Echter sindsdien is er radiostilte ingetreden.

Dit laatste vind ik eigenlijk wel kenmerkend voor de aankoop: ben voor en na de aankoop keurig behandeld door de verkoper... echter op de kleine ongemakken na levering werd ofwel een beetje luchtig weggewuifd per e-mail (navigatie leek niet uptodate, er ontbreken complete snelwegen van ruim een jaar oud) ofwel volgden wolligheden (mat), ofwel werd er direct adequaat gehandeld (sierstrip opnieuw bevestigd) ofwel volgden beloften die geen opvolging hebben gekregen (mat, boekje). Kort en goed: ik heb het idee dat voor de order alles kan, en daarna moet je wegrijden en niet teveel miepen over dit soort details. Tsja.

EN, HOE RIJDT DAT?
Als een vliegend tapijt. Zolang je vlot rechtuit wil, is er weinig comfortabelers op de weg wat mij betreft. Natuurlijk is het geen bochtenridder, maar door z´n electronische besturing laat hij zich lichtjes besturen in alle omstandigheden. Ik heb deze zomer ruim 3.500 Km gereden met 3 volwassenen en 2 kinderen aan boord inclusief 2 weken vakantiebagage. En de auto gaf er werkelijk niks om. Op bochtige en steile Italiaanse weggetjes, in haarspeldbochten, bij uitwijkmanoevres, inparkeren... het maakt naar mijn beeld echt niks uit hoe vol of leeg de auto is. Het onderstel is goed stevig, en toch comfortabel. Drempels vind de auto niet fijn: langzaam nemen is het devies. Mischien ook wel door het wat forse gewicht van zo'n 1.600Kg. Volgens mij kan de auto flink snel. Heb de 200 een keer aangetikt en dat vond ik welletjes. De auto niet, die hoorde je niet.

De laatste 7 jaar heb ik in VWs met mueslimotortjes gereden ten gevolge van beperkte lease (on)mogelijkheden. Daarvoor in diesels van zo rond de 120 a 140PK. De D4 motor is echter van een andere klasse: wat een beest! Nooit heb ik het gevoel over te weinig koppel te beschikken en hoewel ik mij niet laat verleiden tot stoplichtsprintjes, word ik wel erg vrolijk van het feit dat menig auto het nakijken heeft wanneer ik ergens optrek of snel inhaal - altijd zonder piepende banden of loeiende motor. Prachtig gewoon. Het is ook een zuinige motor: ik rij gemiddeld 1:17,6 volgens de boordcomputer. Wanneer ik fileloos met een 100 a 110 gangetje naar mijn werk kan rijden, lukt het me in ECO-stand om 1:22 te rijden over het traject van 76 Kilometer. Ik vind dat echt een prestatie van Volvo, met deze eigen motor na het Ford-tijdperk, die weliswaar de 5 cylinder grom moet ontberen die de oude(re) Volvo's in deze motoruitvoeringen nog hebben. Kortom: de motor is top en ben blij dat ik de reviews van D2 en D3 motoruitvoeringen goed heb gelezen en voor deze D4 ben gegaan: supersoepel, beresterk en als het moet enorm zuinig te rijden.

De automaat is een Geartronic, achttraps. Doet z'n werk goed, maar niet onvoelbaar. Bij rustig beroeren van het gaspedaal geleid de bak de overbrengingen met zachte, nauwelijks merkbare schokjes. Echter wanneer je flink optrekt, of dit plotseling doet vanuit een rustiger gangetje, dan gaat het met name in de hogere versnellingen wel eens mis: de bak lijkt dan soms niet te kunnen kiezen welk verzet gekozen moet worden en gooit ´m dan met stevige schokken en soms hoorbare tegenstand in een op momenten ronduit ongelukkig gekozen versnellingen. Dit gebeurt gelukkig niet vaak, maar vaak genoeg om mij te ergeren. En altijd gaat het om de 2e, 3e of 4e versnelling. Ik probeer wel eens te tellen in welke versnelling dit vooral manifest wordt, maar ivm het ontbreken van een dashboard indicatie blijft dit een beetje giswerk. De bak is dus comfortabel zolang je rustig rijdt, maar niet bij sportief doorrijden en zelfs bij stapvoets filerijden gaat 1 -> 2 -> 3 soms met schokken. Geen idee of dit een software probleem is, maar ik merk dat ik al naar Polestar tuning lonk in de hoop dat dit bokkige gedrag dan verdwijnt.

INTERIEUR-EXTERIEUR
Je kijkt toch het meest tegen de binnenkant aan, en ik vind dat Volvo de binnenruimte en het ontwerp goed voor elkaar heeft. De koets is overzichtelijk, ook bij inparkeren. En de materialen zijn overal keurig in orde: nergens hard plastic. Nou ja, bijna nergens. Er is namelijk wel 1 enorme misser: het verticale consolepaneel (de zogenaamde Volvo 'waterval') die de versnellingstunnel verbindt met de dash is gemaakt van hard plastic schaaldelen. Dat is op zich niet zo erg, maar door de verbinding tussen dash en tunnel tordeert dit paneel bij alle bewegingen van de auto. Het KRAAKT dat het een lieve lust is. Zeker nu het wat kouder wordt buiten, is dit merkbaar en ronduit storend. Ik zet mijn rechterknie altijd zachtjes tegen de rand van dit paneel, omdat lichtjes duwen / schuren al gekraak geeft. Ik vind dit een misser van jewelste in een auto die zonder al te veel opties nieuw voor 52.000 Euro de showroom verlaat.

De stoelen zijn geen stoelen maar zetels. En niet van die zachte fauteuils, maar heerlijk stevige en toch comfortabele zetels waarop je rechtop zit, een beetje op de bok waar ik altijd ontspannen weer van af stap. De stoelverwarming is op de lichtste stand prima, alles hoger zetten is de billen branden. Vanaf de bestuurdersstoel is het linker been niet enigszins gestrekt links weg te zetten: de wielkast zit kennelijk in de weg en het gevolg is dat ik met mijn 1.87m het linkerbeen niet ontspannen kan plaatsen - er zit altijd nog een forse hoek in de knie en bij lange ritten strek ik dit been op veilige momenten door mijn linkervoet heel kort achter het dieper gelegen rempedaal te plaatsen. Maar veilig is het niet, en dus onprettig bij een langere zit. Heb dit bij andere reviews ook gelezen als negatieve opvallendheid. Achterin is alles dik in orde, oma of de kids hebben niets te klagen.

Het sensus navigatie systeem is uitstekend: het scherm is groot zat, goed af te lezen in de volle zon en extreem snel bij de les bij het berekenen van routes. Het zou wel iets meer naar de bestuurder gedraaid mogen staan. De kruisingkaartjes die je als pop-up krijgt zijn daarentegen onbegrijpelijk en onnodig ingewikkeld. Ik klik ze altijd weg. En zoals gezegd zijn de navikaarten ronduit gedateerd: heb een kaartupdate van 18,5GB gedownload van de Volvo site op een USB ter update. Echter voor de installatie in de auto wordt op de site al gewaarschuwd dat een kaartupdate 1 tot 2 uur in beslag kan nemen en het infotainmentsysteem ingeschakeld moet blijven. Een acculader heb ik niet en het advies om de motor van de auto te draaien tijdens de update.. seriously, Volvo? Dit vraag ik de dealer te doen bij volgend onderhoud. Wat in de Volvo app een handige en veelgebruikte feature is: het invoeren van een adres, en verzenden naar de navigatie / naar de auto. Jammer genoeg kan de auto er maar 1 tegelijk aan, maar ik gebruik het regelmatig. Mijn vader, die een 2009 v70 2.5 liter rijdt, vindt eigenlijk alleen dit een gemis op zijn auto.

Voice commando´s nog niet gebruikt en ik mis het ook niet. Nooit eerder gehad en misschien zegt dat meer over mij dan de auto. Het schijnt wel vlekkeloos te werken dus misschien toch maar eens in verdiepen. De standaard audio is prima, komt leuke herrie uit met een een vette bas en weinig hoorbare vervorming. Handsfree bellen gaat kraakhelder en krijg nooit klachten. Telefoons zijn na eenmalig eenvoudig pairen voortaan direct gevonden.

Wat verder opvalt is de electronische handrem: je moet een klepje duwen om 'm aan te spannen en trekken om 'm te lossen. Voor het gevoel hoort dit precies andersom: ik hoef er na een half jaar inmiddels eindelijk niet meer bij na te denken.

De in bochten meesturende xenon lampen zijn prima, en voor mij een primeur. Wil nooit meer terug. Fantastische bak licht op de weg en het meedraaien in de bochten is handig, maar alleen op onverlichte plekken echt nodig.

ZOU IK 'M OPNIEUW KOPEN?
De lakmoestest natuurlijk; zou ik de auto weer kopen. Het antwoord is ja! Ondanks de hier en daar vreemde ontwerpkeuzes en de heel soms schokkerige bak. Ik vergeef het 'm direct. Het is een goedmoedige ijsbeer. Met weinig emotie maar wél van het veelzijdige soort: zuinig als het moet, hard als het kan. Een pakezel, een luxe limousine, een fijne en (schijnbaar) veilige reisgezel. Over het onderhoud kan ik nog niks zeggen, en de wegenbelastingkosten zijn natuurlijk fors - maar in deze auto kan ik nog 10 jaar rijden wat mij betreft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.