Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI - Volvo V70 D3 Dynamic Edition – Occasiondubbeltest

Formaat telt

Stationwagen Volvo V70 Ford Mondeo occasion
AutoWeek 02 2020
AutoWeek 02 2020

Je leest het in AutoWeek 02 2020

Groot, zwaar, diesel; niet bepaald de populairste occasionklasse. Tenzij je lekker veel ruimte wilt en geen hoge instap hoeft. In dat geval heb je aan een gebruikte Ford Mondeo Mondeo Wagon of Volvo V70 enorm veel waar voor je geld. Heerlijke reisauto’s voor een lange zomervakantie of een wintersporttrip. En beide met een Euro 6-diesel.

Qua verkoopaantallen zijn in dit segment de laatste jaren de hardste klappen gevallen, dat is inmiddels wel duidelijk. De grote stationwagon is niet meer de eerste keuze van gezinnen en zakenrijders. Die zoeken het hogerop. Ooit bij de MPV’s, nu is het de beurt aan de SUV’s. Afgezien van de hogere instap en dito zitpositie biedt die categorie echter nauwelijks voordelen en door de hogere koets verbruiken ze ook nog eens meer brandstof. Kijk dan eens naar de verbruikscijfers van deze twee testauto’s. Gezien hun formaat vallen die enorm mee. Van de tarieven voor de wegenbelasting word je dan weer wat minder blij, waardoor je eerst eens goed moet uitrekenen of het lucratief is om diesel te rijden. Het omslagpunt zal zo rond de 20.000 km per jaar liggen en zoveel rijden de meeste particulieren niet. Aan de andere kant is dat dieselkoppel wel heel erg prettig en wie dan ook nog eens de gewoonte heeft om in de vakanties een caravan aan de trekhaak te hangen, heeft aan de Mondeo (1.600 kg trekgewicht) of V70 (1.800 kg trekgewicht) een ideaal werkpaard. Zonder last aan de trekhaak is een reis naar Italië of Zweden ook geen straf met dit tweetal, om de doodeenvoudige reden dat een grote auto meer comfort biedt en stiller is. Prijstechnisch pakt het trouwens ook goed uit, omdat groot sneller afschrijft, zeker in combinatie met een dieselmotor. Een vergelijkbare benzineversie is meestal duurder, maar heeft dan wel wat minder kilometers op de teller. Verzekeren kost uiteraard wel iets meer, maar met de maximale no-claim zal ook dat best meevallen. Hoe dan ook: groter rijden is duurder, maar je krijgt er veel voor terug.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren