Volvo V70 D3 Limited Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D3 Limited Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Heerlijke 5 cilinder diesel
- 145.000 km
Ruim 18 maanden geleden ben ik in het bezit gekomen van de Volvo V70 D3 Ocean Race. Nadat ik mijn lease Passat GTE na ruim 1 jaar heb ingeleverd omdat ik voor mijzelf ben gaan werken ben ik opzoek gegaan na een ruim en voor mij betaalbaar alternatief. Ik heb eerder Volvo gereden (S60 D5 handgeschakeld) en was destijds zeer onder de indruk van die geweldige 5 cilinder diesel. Veel kracht, souplesse en destijds redelijk zuinig.
Op een dag bij mijn vertrouwde Volvo dealer in Naarden geweest en hij bood mij aan met een XC60 te gaan proefrijden die hij net als inruil had binnengekregen. En volledig afgeladen model met 21" velgen. Een schitterende auto in uitmuntende staat. Echter op die 21" was het rijcomfort niet best. Vervolgens een XC60 geprobeerd met 19" velgen, wat al een stuk beter was maar ik vond de demping wat stoterig. Toen kwam de dealer met mijn huidige V70 op de proppen. Die was net die dag binnen en nog niet verkoop gereed gemaakt. Binnen 5 minuten rijden waren mijn vrouw en ik verkocht aan het rijcomfort. Ik was vooraf wat sceptisch over 163pk die deze D3 heeft in combinatie met de automaat, maar tot op de dag van vandaag heb ik nooit het gevoel gehad te weinig kracht te hebben. Bijkomend voordeel was dat de V70 ruim 10k goedkoper is dan de XC60. Wel had hij al 145000 km gereden, maar uit ervaring weet ik dat dit voor een 5 cilinder Volvo diesel geen probleem is. Ik kreeg de auto met een grote beurt afgeleverd.
Nu ruim wat km's verder kan ik vertellen dat de auto nog steeds zeer bevalt. Ik heb ook wat lange ritten naar Polen, Slowakije, Oostenrijk en (Oosten) van Duitsland gemaakt en dan komt de Volvo volledig tot zijn recht. De laadruimte van deze auto benut ik regelmatig en is precies voldoende voor mijn gebruikt. Ook in de bergen (Hoge Tatra's en Oostenrijk) heb ik voldoende trekkracht om zelfs volgeladen zonder moeite naar boven te komen, zelfs op winterdagen met sneeuw op winterbanden. In extreme koude is de auto snel en comfortabel warm te krijgen en doet de stoelverwarming zijn werk.
Qua onderhoud heb ik éénmaal een kapotte turboslang laten repareren. Daarnaast 2 voorbanden laten vervangen en op een tweedehandse set velgen met winterbanden ook de voorbanden laten vervangen. Een grote beurt is zojuist gedaan waarbij ik de distributieriem (conform opgaaf 180000 km) heb laten uitvoeren bij een bovag garage ipv de Volvo dealer. Dit heb ik bewust gedaan gezien één van de top Volvo monteurs de overstap naar de bewuste garage heeft gemaakt en Volvo's kan dromen. Ik schat dat het mij zo'n 400 euro op de rekening heeft gescheeld. (795,-- grote beurt met distributieriem vervanging met garantie tegen zo'n 1195,-- bij Volvo). Op lampje van de mistlamp na, gratis vervangen door de dealer, verder geen noemenswaardige kraakjes, piepjes, of defecte zaken gehad.
Gezien ik de auto langer wil blijven rijden, laat ik hem binnenkort polijsten en waar nodig met spotrepair spuiten. Helaas nodig vanwege mensen die het nodig vinden je auto (al dan niet opzettelijk) te voorzien van krasjes. Verder is de auto nog strak zonder schade of opvallende vormen van slijtage.
De Ocean race editie beschikt over opties als navigatie, inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, cruisecontrol (helaas niet adaptive, wat ik als enige optie qua comfort mis), verwarmbare stoelen, regen en lichtsensoren, adaptive xenonkoplampen met reiniging, wat Ocean race editie spul, rubbermatten voor passagiers en laadruimte. De auto heeft alleen parkeersensoren achter. Hoewel ik me ermee red dient een grote auto ze eigenlijk ook voor standaard te hebben.
Wat bevalt mij aan de auto. Het rijcomfort, de bouwkwaliteit, de laadruimte, de stoelen, de rust en stilte binnen, de 5 cilinder in combi met automaat en de uitstraling van mijn blauwe Volvo.
Wat zijn puntjes van kritiek. Op korte stukken vind ik het verbruik tegenvallen. Je moet zeer bewust met je rechtervoet omgaan om 1 op 13/14 te halen. Dit heb ik bij andere auto's en zelfs mijn S60 D5 handgeschakeld minder sterk ervaren. Op lange snelweg stukken is zonder moeite 1 op 18/19 realiseerbaar. Helaas viel deze navigatie niet onder de huidige lifetime mapcare en is de kaart inmiddels wel sterk verouderd wat met name in het buitenland lastig kan zijn. Een update vind ik domweg te duur, dus gewoon goed opletten, anticiperen en een kaart bij je hebben voor het geval dat of je telefoon gebruiken. De beenruimte achter is afdoende maar relatief aan de krappe kant voor zo'n grote auto.
Al met al tot nu toe zeer tevreden met de Volvo V70 D3 Ocean race.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.