Volvo V70 D3 Kinetic (2010) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 D3 Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 131.400 km |
KM-stand laatst | 347.000 km |
Na 7 jaar iets anders
- 140.000 km
Mijn vorige auto, een Toyota Avensis had net de 300.000 km gereden en was ondertussen 10 jaar oud. Ik had hem nu 7,5 jaar en vond dat het tijd was voor iets anders. De nieuwe Avensis vond ik minder mooi en de diesels zijn niet meer zo betrouwbaar als mijn oude 116 pk D4-D. Daarom gekeken naar een goed alternatief.
De shortlist bestond uit Peugeot 508 SW, Volkswagen Passat, Skoda SuperB en de Volvo V70 van 2012-2010. Eigenlijk was het prijstechnisch het voordeligst een Peugeot te nemen. Die was het ook bijna geworden, want die was wel heel comfortabel en compleet, tot ik een proefrit in een Volvo V70 maakte. Dat reed gewoon beter, vooral de D3 diesel beviel wel. Ook was de prijs binnen het gestelde budget, want dat was altijd de reden om de Volvo in het begin van de zoektocht buiten scope te houden. Wel hield ik in mijn achterhoofd dat deze D3 wel wat minder zuiniger zou zijn dan de 1.6 HDI van Peugeot.
Nu bijna 10.000 km verder kan ik zeggen dat ik geen spijt heb. De D3 is niet heel zuinig, maar 5,9 l/100 km is maar iets onzuiniger dan mijn Avensis (5,7 l/100 km). Maar met de 70 l tank kom ik met gemak 1000+ km ver. Dat vind ik toch een groot voordeel van een diesel. Het comfort is super met goede stoelen, veel beter dan in de Toyota. Wel is deze auto bijna 1600 kg (dus hogere wegenbelasting), maar de D3 weet daar wel raad mee. Als het moet, gaat het snel genoeg. En zo'n 5 cilinder 2.0 liter diesel klinkt heel mooi. Het geluidscomfort is zelfs beter dan in de ook al stille Avensis. Je rijdt ongemerkt te hard.
Deze Volvo heeft niet heel veel extra opties, maar een navigatie, ingebouwde handfree bluetooth en het goede audio systeem met USB aansluiting is meer dan voldoende. Ook zit er een afneembare trekhaak bij, wat nodig als de vouwwagen weer meegaat op vakantie.
Tot op heden nog geen technische bijzonderheden of kosten door onderhoud. Dat volgt later dit jaar wel. Dan wordt dit verslag weer bijgewerkt.
Eerste controlebeurt
- 147.000 km
Bij 146.000 moest er een controlebeurt uitgevoerd worden om de garantie door te laten lopen. Gelijk ook een APK laten uitvoeren, want dat was ook nodig. De APK was geen probleem. Wel is een lekkage bij de haaienvin van de navigatie verholpen en ook is de versnellingsbak nagekeken (onder garantie). Op naar de volgende grote beurt, bij 155.000-160.000 km. Bij 180.000 moet de distributieriem vervangen worden, dus dat wordt dan een echte grote beurt.
Tot op heden de auto nog niet op olieverbruik kunnen betrappen. Oliepijlen gaat elektronisch, dus het is vertrouwen hebben in de techniek. Ook het verbruik is goed voor zo'n zware auto, 1 op 17,2.
Eerste onderhoudsbeurt
- 164.000 km
Voor het eerst de Volvo naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt. Behalve de standaard beurt ook de airco laten schoonmaken. Geen bijzonderheden, de hele beurt kostte €475,-. Hiervan is ongeveer €325,- voor de beurt, de rest is voor airco en nieuwe filters. Als dit de kosten zijn per jaar voor normaal onderhoud, dan valt het wel mee. Maar binnen 30.000 km gaat nu een distributieriem vervangen worden en alle 4 banden. En dat kost wat meer. Volgende update bij 180.000 km. Het verbruik is overigens iet beter geworden, naar 1 op 17,4.
Een jaar later
- 201.000 km
Sinds het laatste verslag is er weer een jaar voorbij. Hierbij is er 1 grote beurt uitgevoerd en 2 gratis controlebeurten. Bij de grote beurt is de distributieriem vervangen (180.000 km). Dat is wel een dure beurt (€1175,-, inclusief APK en grote beurt), maar niet duurder dan bij Toyota. Verder geen bijzonderheden. Bij de laatste tussencontrole (195.000 km) bleken de achterremschijven versleten. Deze zijn voor €450-, vervangen. Ook was het slangetje van het ruitenwisservloeistofreservoir losgeraakt. Dit is weer snel gerepareerd bij de garage (€45,-). Al met al meest voorspelbare kosten. Voor de rest rijdt de auto nog prima. Het verbruik blijft net onder de 1 op 17,2 hangen. Dat vind ik heel netjes. Ik rijd dan vooral snelweg en 80/60km wegen en probeer wel te anticiperen op het verkeer (en de vele stoplichten). Op naar het volgend jaar.
Vele jaren later
- 310.000 km
Het heeft even geduurd, maar eigenlijk gaat het gewoon zijn gangetje met de auto. Rijdt nog steeds goed, nog steeds even zuinig, ongeveer 1:17,2 (voor een Volvo vijfcilinder). Ook geen olieverbruik, kan gewoon 30.000 km rijden zonder bijvullen. En onderhoud loopt ook niet de spuigaten uit, blijft ongeveer gelijk per jaar. In de tussentijd zijn wel weer de voorremmen vervangen en heel recent ook weer de achterremmen. Ook de banden slijten rustig verder, niets bijzonders. Maar de schokbrekers, koppeling, diesel partikelfilter en uitlaat zijn nog steeds de originele. Ooit zal er wel iets kapotgaan, denk ik, maar ik hoop de 400.000 km met deze auto nog wel te halen. Met 30k-35k km per jaar zal dat nog zo'n 3 jaar duren.
Verkocht
- 347.000 km
Hoe gaat zoiets, veranderen van auto? Ergens in de zomer bleek dat de er koelvloeistof verdween (halve liter per 1000 km). Ook de vering van de auto werd minder (in de bocht sprong de auto naar rechts/links als die even de lucht inging bij een hobbel). De distributieriem moest binnenkort, banden waren bijna op en er was een grote beurt in het vooruitzicht. Al met al best was kosten (zekere en onzekere). De V70 beviel nog prima. En was nog altijd even zuinig (1:17,2 gemiddeld). Maar in december vond ik een leuk alternatief. Benzine omdat diesel eigenlijk niet meer kan. De "nieuwe" is een Volvo V60 T4 uit 2018 geworden (met veel meer opties dan deze kale Kinetic uitvoering). Over de V60 zal ik te zijner tijd ook een verslag schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.