Volvo V70 D3 Kinetic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D3 Kinetic |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 28 km |
KM-stand laatst | 212.200 km |
De eerste indrukken
- 17.049 km
De nieuwe baas heeft geen interesse in het overnemen van de BMW X1 en dus moet er een nieuwe auto worden uitgezocht. Opnieuw een X1 is geen optie vanuit de nieuwe WG en de BMW 5 touring wordt te duur.
Andere alternatieven zijn de Passat, Insignia, A4. De Passat is niet leverbaar op korte termijn en de tijdelijke huur passat bevalt slecht. De Insignia is niet mijn auto en de A4 (te) klein. Via een relatie een proefrit gemaakt met de V70 D3; verrassend goed. De auto is direct leverbaar in de gewenste uitvoering en is op 24 september geleverd.
De eerste indrukken:
Heerlijke reis-auto met goede stoelen, die heerlijk stabiel stuurt en voorzien is van een top carkit. Qua ruimte is de V70 de X1 ruim de baas, m.n. het zitcomfort op de achterbank is top.
De motor heeft meer dan voldoende vermogen (163 PK) en de automaat reageert alert op het gaspedaal. Het geluid van de 5 cilinder is prettig sportief en de rest van de auto is comfortabel stil.
Het verbruik van de V70 is OK met gemiddeld 6,98 l/100km (17.049 km en 1.191 l).
Het audio/navigatie systeem in de Volvo is prima (professional line), ik mis wel de hardeschijfruimte van de X1 en de accurate verkeersinformatie van het BMW navigatie systeem.
Binnenkort volgt een update en dan voeg ik gelijk wat foto's toe.
Eerste verslag
- 35.351 km
Bij 21.000 KM de Michelin zomerbanden zijn verruild voor Bridgestone winterbanden (4 stuks/750 Euro). Qua comfort en rijgedrag nauwelijks merkbare verschillen en in de winterse omstandigheden zijn de winterbanden geen overbodige luxe.
Bij 25.000 KM een brief ontvangen voor een terugroepactie van Volvo; modificatie van de airbagmodule. Eind december uitgevoerd (30 min.).
Bij 31.000 KM is de eerste beurt uitgevoerd. Alleen normaal onderhoud en geen bijzonderheden. Na deze beurt is het lampje van de Airbag gaan branden: SRS Airbag service Spoed. De modificatie had deze melding moeten voorkomen. Afspraak gemaakt bij de garage en na controle van het systeem weer gaan rijden. Op dezelfde dag weer dezelfde waarschuwing, afspraak gemaakt voor een grondige controle van het systeem.
32.000 KM Airbag issue opgelost; onder garantie de bedrading in de stoel vervangen. Als vervangende auto in een V70 2.0D gereden. De gemonteerde 17” velgen maken de V70 een stuk minder comfortabel en de neus van de V70 met 2.0D voelt veel zwaarder aan dan mijn eigen V70. De D3 motor is een stuk soepeler en stiller dan de 2.0D.
De V70 is heerlijk praktisch als pakezel; met de bank plat gaan de grootste IKEA kasten eenvoudig mee naar huis en een weekje weg met het hele gezin past met gemak in de auto zonder dat er een dakkoffer nodig is. Het belangrijkste blijft het comfort tijdens lange ritten. Na een zit van 2-3 uur stap ik fris uit voor de volgende vergadering. De automaat bevalt mij steeds beter en het lijkt alsof het “inleren” van de automaat dat is beloofd naar een paar maanden ook daadwerkelijk gebeurd. Op de bovenstaande airbag problematiek nog geen storingen of rammeltjes kunnen ontdekken en het verbruik blijft ondanks de strenge winter en de winterbanden stabiel op 7L/100KM.
Voor de liefhebbers heb ik foto’s toegevoegd.
60.000 beurt
- 63.056 km
Bij 50.000 kilometer gewisseld van winter naar zomerbanden. Qua comfort is het verschil nauwelijks merkbaar. De voorste winterbanden zijn naar +/- 30.000 KM versleten, het achterste setje kan nog ene winter mee.
Heerlijke auto met een mooi motorgeluid, sublieme stoelen, top carkit waarin je op souplesse van relatie naar relatie rijd en ontspannen en uitgerust arriveert.
60.0000 KM beurt
30.000 kilometer afgelegd zonder noenmenswaardigheden.
Een rammel ontdekt; Irritante kraak bij de achterklep scharnier – is opgelost met de beurt door het smeren van het slot.
Ruitenwasbladen vervangen – versleten
Remblokken voor bijna versleten, tussen beurtje nodig bij 75.000 KM
Olie ververst – tussendoor geen olie bijgevuld.
Geen bijzonderheden.
101.000 KM update
- 101.000 km
Het gekraak bij de achterklepscharnier is opgelost en voor de rest is de auto kraakvrij! Qua rij genot: zie eerdere reviews en hierin is niets veranderd. Voor het eerst met het hele gezin op vakantie geweest; wat een verademing alle bagage past er in zonder dat er een dakkoffer of aanhanger nodig is.
Tijdens de zomermaanden is het verbruik gedaald naar 6.7L/100KM inclusief een aantal snelle en lange ritten door Duitsland.
Bij 73.000 KM de Navigatie up-date uitgevoerd. Alle nieuwe situaties bij Eindhoven en Den Bosch staan nu goed op de kaart. Een goed systeem, maar de nieuwe versie met harddisk zoals nu wordt geleverd is gebruiksvriendelijker en biedt meer opties (b.v. route keuze en spraakherkenning).
Bij 75.000 KM is er een tussencontrole uitgevoerd – geen aanpassingen nodig en de remblokken kunnen nog door tot 90.000 KM.
Bij 92.000 KM is de 90.000 KM beurt uitgevoerd.
Geen bijzonderheden:
- Remblokken voor vervangen
- Airco gereinigd
- Olie ververst
- Filters vervangen
- Totaal beurt – 700 Euro
Bij 101.000 KM – wissel van zomerbanden naar winterbanden. Even schrikken, de zomerbanden waren wel erg glad – voor 1 mm en achter net 2 mm. Voor zijn er twee nieuwe winterbanden gezet en de auto is opnieuw uitgelijnd. Totale kosten 450 Euro.
De eerste 100.000 KM zijn zeer goed bevallen. Geen noemenswaardige storingen en ook de kosten voor onderhoud vallen mij mee. De laatste tijd nagelt de motor tijdens de eerste paar kilometer meer dan in het begin, eens kijken hoe zich dit ontwikkeld.
120.000 KM
- 126.850 km
Tijd voor de volgend beurt 120.000 KM. Geen bijzonderheden, alleen de remblokken achter vervangen en de ruitenwisser bladen (tot nu toe nog met elke beurt vervangen, trekken erg snel strepen) voor en achter. De motor is voorzien van een nieuwe software update en hiermee is het ’s ochtends nagelen opgelost. Totale kosten beurt € 850.
Na de beurt rammelt er iets achter in de auto, wordt bij een volgende gelegenheid naar gekeken. De auto voelt nog als nieuw, ook vergeleken met de bijna nieuwe leenauto tijdens de beurt.
150.000 KM
- 150.000 km
131.000 KM – winterbanden ingewisseld voor een verse set Michelin banden; 4 stuks – totaal 700 Euro.
135.000 KM – tussen beurt – een litertje olie bijgevuld en de rammel is verholpen.
De motor heeft gevoelsmatig meer trekkracht bij lage toeren en het nagelen in de ochtend is oplost. Even dacht ik het eerste defect te hebben gevonden; alle 12 volt aansluitingen deden het niet meer. Wat blijkt; de lader van de telefoon heeft de zekering doen springen, na vervanging van de zekering werkt alles weer als vanouds (top service op zaterdagmiddag bij de garage).
150.000 KM - beurt
Geen bijzonderheden;
- Airco gereinigd
- Olie ververst
- Standaard checklist
- Ruitenwisserbladen vervangen
- Totaal beurt – 470 Euro
Actueel verbruik : 1L op 14,3 KM
Tijdens een weekend geruild met een collega en gereden met een handgeschakelde V60 D3. Heerlijke auto die uitnodigt tot sportief rijden op de B-wegen (direct een bekeuring gescoord!) en de D3 motor in combinatie met de handbak rijd top. Qua ruimte en comfort op de snelweg blijft de V70 mijn favoriet en die van mijn kinderen i.v.m. de aanwezige ruimte op de achterbank.
Na een grondige poetsbeurt ziet de auto er weer als nieuw uit. Alleen aan de steenslag, parkeer krassen, velgen en een elleboog slijtage plek op de deur is de 150K aan levenservaring te zien. Ook qua rijgenot geen verschillen t.o.v. het begin. De motor en automaat “voelen” beter aan.
Grote beurt
- 181.000 km
In de laatste maand last van een zoemend geluid achter wat klinkt als wiellagers achter. Tijdens de beurt blijkt dit te liggen aan gecupte achterbanden. De zomerbanden achter zijn bijna versleten en bij een volgende wissel uitlijnen gaat het probleem oplossen.
Dure onderhoudsbeurt; € 2.388!
-Grote beurt met vervangen distributieriem
-Rondom vervangen remschijven en blokken
-Ruitenwisserbladen
-2 nieuwe banden voor
De auto weer schoon en als nieuw opgehaald bij de garage en dan pas merk je dat het vervangen van de remschijven en blokken nodig was.
Een dag later gewisseld van zomer- naar winterbanden. Rijervaring; heerlijke comfortabele reisauto - zie vorige verslagen.
Nieuwe winterbanden
- 201.000 km
Deze week de 200.000 KM volgemaakt en de huidige set winterbanden vervangen door de Dunlop SP winter sport 4D net voordat de sneeuw valt (584 Euro).
Over 10.000 KM meer de volgende beurt en een uitgebreid verslag.
Eindverslag
- 212.200 km
De V70 is verkocht (€ 15.000) en na een korte inventarisatie van de markt een nieuwe V70 D4 automaat in Nordic plus uitvoering besteld. Als alternatief nog gekeken naar een BMW 320 EDE Touring automaat. Wat een heerlijk rijdende auto is dat, die qua ruimte en uitvoering niet kan tippen aan de V70 en met de juist accessoires is ook het verschil in bijtelling (5%) verwaarloosbaar.
De V70 heeft mij overtuigt in de afgelopen 2 jaar. Wat een heerlijke comfortabele , betrouwbare (niet 1 keer stil gestaan!), stille en fijne gezinsauto is dit. Het prachtige vijfcilinder geluid verveelt nooit en de stoelen zorgen ervoor dat je naar elke rit uitgerust op locatie komt. De exterieur ziet er op wat steenslag na nog prima uit en aan het lederen interieur is nauwelijks te zien dat de auto 212 duizend kilometer ervaring heeft. M.n. de overal kwaliteitsbeleving is goed, nog steeds is de auto “rammel” vrij en spoort de auto als in de eerste weken.
Wat is voor verbetering vatbaar:
- Navigatie systeem, het RTI systeem is behoorlijk gedateerd;
- Nagelen van de motor bij koude start – neemt toe richting de volgende onderhoudsbeurt;
- Lederen bekleding zonder stoelverwarming – moet verboden worden om dit zo te verkopen!
- Ontbreken van regen/licht sensor en automatisch dimmende binnen spiegel op een auto in dit segment.
Het merendeel van deze punten wordt opgelost in de nieuwe V70.
De nieuwe V70 wordt met 8 weken geleverd en in de tussenliggen periode staat er een Skoda SuperB uit de pool klaar. Ik ben benieuwd hoe deze gaat bevallen.
Review SuperB en nieuwe V70 volgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.