Volvo V70 2.5T Summum (2008)

autoreview

Volvo V70 2.5T Summum (2008)

Signalement

UitvoeringV70 2.5T Summum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst215.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Trots bezit

  • 150.000 km

Sinds een aantal weken de trotse bezitter van een jong gebruikte Volvo V70 2.5T.

Veel goede en mooie verhalen nagelezen op deze site (waarvoor dank aan de reviewers!), waardoor na een proefrit de knoop al snel doorgehakt werd.

Na eerst veel gereden te hebben voor woon-werk (A4 2.5TDI) een jaar zelf zonder auto (wel nog onverwoestbare starlet van ega) gezeten wegens werk op fietsafstand. Nu 30 jaar oud en binnenkort werk op enige afstand waardoor een auto weer verantwoord mag worden!

Waarom een V70? Net als iedereen die een nieuwe auto wil kopen is het een optelsom van (soms niet geheel logische) eisen waar een auto aan moet voldoen.

In mijn geval:
- Station
Praktisch en vaak mooiere modellen dan de sedans, is een persoonlijke smaak. Wellicht gezinsuitbreiding in de pijplijn dus ook praktisch.
- Sterke karaktervolle motor
In een periode van downsizing en milieuvriendelijke niet-karaktervolle wagens, nu het budget het toelaat, minimaal een 5 of een 6 cilinder. Liefst gekoppeld aan handbak maar automaat geen bezwaar.
- Stoelverwarming
In Ijsland in een huurauto voor het eerst echt zelf vaak benut, wat een genot.
- Eerste eigenaar
Reëel of niet, maar ik doe graag lang met auto's en vind het prettig te kunnen denken dat er maar één iemand eerder de kans heeft gehad om van de auto te genieten (en niet 10 personen die telkens bij onderhoudspunten de auto weer doorverkochten..)
- Goede geluidsinstallatie
Zeker na lange werkdagen prettig om wakker te kunnen blijven achter het stuur door een goede bas..
- Kilometerstand minder belangrijk indien onderhoud correct
Ik ga max 20.000 per jaar rijden, ben overtuigd dat auto's in deze catagorie niet op een ton meer of minder kijken. Vorige auto (A4 B6 2.5TDI) ook -zonder onderhoudskosten van formaat- met gemak naar de 3 ton gereden.

Shortlist:
Audi A6 2004-2008
--> Qua kosten iets duurder. Rampverhalen over multitronic, zuigerveren bij verschillende (F)TSI modellen
Audi A4 B7 of B8
--> Wederom multitronic en zuigerveren. Echter zelf erg goede ervaringen met de B6 generatie. Prijs ook weer aan de dure kant en vaak veel eigenaars
BMW 3 E91
--> Rijdt erg erg lekker. Voor de 6 cilinders, vanaf 325i meer en meer kostbaar. Hoog 'tokkie' gehalte naar mate ze ouder worden..
BMW5 E61
--> Erg mooi. Onverwoestbare motoren. Echter electronica problemen, en erg prijzig indien mankementen. Persoonlijke voorkeur voor facelift model gezien automaatverbeteringen, echter dan te duur
Volvo V50 2.5T
--> Lekker rijdend. Voor een station aan de krappe kant. Automaat traag aanvoelend.
Volvo V70 2.5T
--> Minder dynamisch om te rijden, maar heerlijk comfortabel. Fijne motor met dito roffel. Onverwacht snel ook al lijkt dit op papier tov A62.8/3.2 of 530 minder. Kan hiermee altijd voor de dag komen. Goede reputatie qua onderhoud en mankementen.

Uiteindelijk via via de mogelijkheid om een V70 2.5T Summum 2008 over te kopen. Aantal dagen proefrit mogen maken, maar wat een indruk maakt deze wagen. Tot in de puntjes verzorgd. 150.000 kilometer. Motor; een brok karakter. Station check. Geluidsinstallatie met subwoofer in kofferbak check. Eerste eigenaar check. Stoelverwarming check. De prijs was snel besproken en zo stond er opeens een prachtige blue metallic V70 voor de oprit.

De eerste ervaringen.
Ik moet nog wennen aan de zijspiegels die bij ontgrendelen naar binnen en naar buiten draaien. Ik begrijp dat dit uitgeschakeld kan worden maar heb het knopje nog niet gevonden. De electronische handrem went gelukkig snel, maar persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar de ouderwetse hendel. Noem me kinderachtig maar dit vind ik toch veel leuker in de winter..

De stoelen die zitten zoals genoemd echt heerlijk, vooral de stoelverwarming bij de huidige temperaturen voelt ongekend luxe. Daarbij is de instelling voor iemand van mijn lengte (1.86) makkelijk te vinden. Interieur laat meer dan genoeg ruimte over om iets op te bergen.

Geluid in de wagen is fantastisch. 6 CD wisselaar die goed werkt. Subwoofer is aanwezig maar op een goede manier. Demping in de auto is zodanig dat wielgeruis of wind nauwelijks hoorbaar is. Muziek en een voorzichtige roffel van de motor is het voornaamste wat binnen te horen is.

De motor voelt snel aan, turbo doet geruisloos zijn werk. Zou iets explosiever leuk vinden, wellicht dat chippen in de toekomst (goede ervaringen met ATM of Obbe in Elst?) een goede optie is. Vering is iets aan de zachte kant, maar wist dat dit geen sportieve wagen zou zijn. Als de vering ooit vervangen moet worden dan wordt wel een stevigere variant geplaatst.

Het verbruik..
Dit is iets wat je weet bij aanschaf van een auto. Ja de auto kan drinken als een ierse zeeman. Binnen de bebouwde kom 1 op 7, max 8. Buiten bebouwde kom heb ik wel eens 1:11 zien staan op het scherm, maar verwacht uit te komen op een gemiddeld verbruik van 1:9 max 1:10. Dit ligt ook aan mijn rechter voet. Maar nogmaals dit wist ik voor aanschaf en vind dit gezien het rijgenot (en geluid van de motor!) geen probleem. Geeft ook weer de mogelijkheid om te punten te sparen bij de pomp. Omdat wij dicht bij de grens wonen tanken we in Belgie; hiermee wordt het leed verzacht. Gezien ervaringen van mede reviewers ga ik proberen de komende tijd 98 te tanken en bij te houden wat dit doet met de prestaties en verbruik.

Tot zover een summiere samenvatting van mijn eerste ervaringen. Ik hoop erg lang plezier te mogen hebben van deze tank! Hoor graag nog tips en adviezen met betrekking tot deze wagen. Tot de volgende update.


Ps: Betrouwbaarheid en gebruikskosten nu op 3 sterren omdat ik dit simpelweg nog niet kan inschatten.
Ps2: Foto's volgen

Langzaam aan het wennen

  • 154.000 km

Inmiddels 4000 km verder en zestal tankbeurten. Door tips op fora en op Autoweek begonnen met het tanken van euro 98. Bij onze zuiderburen tanken heeft zo zijn voordelen; 1.38 per liter maakt het vullen van de meer dan 70 liter metende tank minder pijnlijk.

De auto trek je 's ochtends aan als een warme jas. Niet omdat er standverwarming op zit (zit er namelijk niet op), maar het robuuste gevoel die de wagen geeft bij het dichtslaan van de zware deuren. Langere stukken snelweg steevast cruise op 130 en muziek vol open. Wat een genot is een goede geluidsinstallatie.

Wellicht nog te vroeg om te melden, maar zit nu gemiddeld op 10.2 L / 100 km; hetgeen me reuze meevalt. Dit is met dagelijks +-50 km op snelwegen en +-10 km binnen bebouwde kom. Zou de euro 98 hierbij veel uitmaken? Ik heb niet op eens een lichte rechtervoet gekregen. Ik zal dit eens gaan bijhouden. De werkomstandigheden zijn nu zo dat ik per week vaak dezelfde kilometers ga maken, waarbij alleen het weer en de temperatuur een variabele zullen zijn.

Tot noch toe alleen positieve meldingen, ben erg benieuwd of hier zometeen met de eerste beurt verandering in gaat komen. Voorlopig alles op 4 sterren.

Blijven tevreden!

  • 210.000 km

Halve ton weer verder.

Tot op heden geen mankementen gehad. Bij Obbe voor tuning geweest, zeer de moeite waard. Nu rond 250 pk en 400nm aan koppel. Verder lid geworden van volvoforum en enkele uiterlijke wijzigingen doorgevoerd (zie nieuwe foto!)

Bij 180.000 de distributieriem, remmen rondom (schijven en blokken) laten vervangen. Prijzig, a 2000 euro. Maar is regulier onderhoud en geen bijzondere zaken. Bij 205.000 nog een kleine beurt laten uitvoeren, geen nieuwe dingen aan het licht gekomen.

Met zomerwielen eronder daalt het verbruik iets, maar blijft steken op 10.5 liter per 100 km.

Volgende bericht weer bij gezinsuitbreiding, zal dan iets verder op de praktische zaken ingaan. Voorlopig een zeer tevreden Volvo rijder.

Familie uitbreiding

  • 215.000 km

Met een kleintje erbij nu eindelijk echt de grootte van deze wagen op waarde kunnen schatten. Snap soms niet hoe we het zouden moeten doen met minder ruimte. Deze pakezel schuift alles zonder problemen naar binnen, altijd ruimte voor extra.

Na een lekke band en 4 andere banden nog maar marginaal, vier nieuwe hankook banden laten plaatsen. Opmerkelijk hoe dit de rijeigenschappen ten goede komen.

Verbruik nu in zomer stabiel op 10.5 per 100 km.

we karren vrolijk verder

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.