Volvo V70 2.5T Kinetic (2008)

autoreview

Volvo V70 2.5T Kinetic (2008)

Signalement

UitvoeringV70 2.5T Kinetic
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf18.465 km
KM-stand laatst75.251 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop.

  • 18.465 km

Na een goed half jaar Polo rijden tijd voor wat anders.
Voornamelijk vanwege de behoefte aan ruimte.
Heb een goede deal kunnen maken, de V70 stond al ruim een jaar bij de Bovag garage te koop.
De Polo heeft goed gedaan wat zij moest doen, goedkoop en relatief comfortabel vervoer.
Daar zou op jaarbasis ongeveer 25.000 km mee gereden worden. Met mijn andere auto, een TT roadster slechts 5.000. Nu breng ik dat in balans door met beide auto's (V70 en TT) ongeveer 15.000 km per jaar te gaan rijden.
Mijn woon werk verkeer (in mijn eentje, onregelmatig werk) ga ik in de TT doen. Deze rijdt in Nederland ongeveer 8l/100km op de snelweg op langere stukken. Heerlijk, ik verheug me nu al op de zomer.

De V70 wordt gezinsauto, met ruimte zat voor de labrador en passagiers, wat bij de Polo lastig bleek. Duurder? Ja absoluut, maar nu met veel meer ruimte en comfort (Volvo) en meer fun (in de TT). Vanwaar deze Volvo? Als eerste was dit een voor mij heel goede deal, heb bijvoorbeeld ook naar een Passat gekeken. En zelfs een nieuwe Golf kon het niet worden i.v.m. de droevige inruilprijs die de VW dealer voor mijn full option Polo wilde geven. Ook de Volvo dealer zelf bood te weinig voor mijn Polo en daarbij zou het dan een 2.0 met handbak geworden zijn, wat ik een te lichte combinatie vond. Deze V70 2.5T 6vAut (200 pk) Kinetic uit januari 2008 met 18k km van de Bovag garage was slechts een fractie duurder dan een 2.0 5vH (145pk) Kinetic Professional uit februari 2009 met 35k km van de Volvo dealer. Met de inruilprijs erbij ben ik bij eerstgenoemde zelfs goedkoper uit.
Het onverwoestbare karakter van het merk Volvo (kijk maar eens hoeveel oude Volvo's er rond rijden) en de toch inmiddels wel fraaie vormgeving. Vooral het interieur is inmiddels gewoonweg fraai te noemen met mooie materialen en dito afwerking. Daarbij zitten de V70 stoelen uitermate goed, nog veel beter zelfs dan in mijn A6 die ik voor de Polo reed.
Aan de achterkant is iedereen inmiddels wel gewend.
Een heerlijke vijfcilinder turbo motor met zijdezachte 6-traps automaat moet de rest doen. Die automaat is misschien wat traag vergeleken bij DSG bakken van VAG en die van BMW, maar een V70 is nou niet bepaald een scheurijzer. Meer bedoeld voor comfortabel vervoer op langere stukken. Bij dat soort gebruik is het een heel fijn aparaat.
Ik hoop dat het verbruik gunstiger blijft dan 11l/100 km, we gaan het zien.
De rechtervoet van mijn vriendin en de mate waarin de auto op korte stukjes wordt ingezet gaat dat voor het grootste deel bepalen.

Voor wat betreft de uitrusting, het is een Kinetic uitvoering met verder als opties een vaste trekhaak, metallic lak (barents blue), alarm, dakrails en stoelverwarming met lederen bekleding (zwart). T.o.v de Professional mis je dan navigatie en parkeersensoren.
Fraaie wielen, 5-spaaks lichtmetaal Volvo Naos, helaas wel maar 16 inch. Welicht dat die volgende winter als winterset verder gaan en ga ik op zoek naar een fraaie 17inch set Volvo V70 velgen.
Er zit dus geen navigatie in, maar voor ons niet echt belangrijk, wetende dat TomTom beter werkt dan de meeste af fabriek systemen, voor slechts een fractie van de prijs. Ik heb zelfs nog een goede in de kast liggen. Natuurlijk is af fabriek wel veel fraaier.
Bij de koop is verder een Parrot, een stalen honderek en een rubber kofferbakmat inbegrepen.

Dagelijks Gebruik

  • 69.404 km

09-03-2011: Na een maandje sturen vallen een aantal zaken op. Het is een heerlijke wagen met uitmuntende motor. Wel lust ze een slokje (11,1 l/100 km bij voornamelijk korte stukjes), maar dat wisten we van tevoren. De rust is grandioos te noemen, zowel op de snelweg als in de stad. Je hoort slechts een beetje windgeruis en bij accelereren een sonore brom. Ondanks het fikse motorvermogen heb ik niet de neiging met het ding te gaan scheuren. Wel is 150 km/h erg prettig op de snelweg, al doe ik dat weinig. Als ik 125 km/h rij op de cruise control is dat 120 km/h op de TomTom. Dan is het actuele verbruik ook redelijk, zo rond de 9 l/100 km.
In de stad is het voornamelijk een grote zware auto. Daar blijkt ook dat hij breed is, wat met parkeren nog wel eens lastig is, zeker in parkeergarage's. Ik overweeg nog parkeersensoren, want af en toe mis ik die wel.
Guapa onze labrador is ook erg tevreden. Ze kan er makkelijk in springen en heeft een fantastisch uitzicht door de ruiten, mede doordat ze vrij hoog zit op de laadvloer, door de dubbele bodem.

21-04-2011: Met de onlangs aangeschafte als nieuwe 17 inch Volvo Cassini velgen moet ik iets langzamer rijden om aan de flitsbrigade te ontkomen. 123 km/h op de cruise control is nu 120 km/h op de TomTom. Het gemiddelde verbruik is iets gedaald naar 10,76 l/100 km oftewel 1l op 9,29 km. We rijden iets meer met de auto dan vooraf gedacht. Ik overweeg LPG met de huidige benzineprijzen, maar ben huiverig (onderhoudskosten) en het voordeel is nog relatief klein op jaarbasis. Iemand ervaring met deze motor (met automaat)?

06-06-2011: Vorige week een ritje op en neer naar Düsseldorf. Dan moet je hem natuurlijk even uitproberen. Bij plankgas blijft de automaat in 5 staan, blijft dan hangen bij ongeveer 220 km/h. Manueel naar 6 geschakeld, maar dan valt ie terug naar 215 km/h. Maar gaat het in 6 maar iets naar beneden of heb je flinke meewind, dan zit er nog wat meer in. Uiteindelijk op een vals plat naar beneden 230 km/h op de teller gehad (226 op TomTom). Lang hou je dat niet vol, het verbruik is dan 33,6 l/100 km :).
Terug naar normalere snelheden, 150 is gewoon een heerlijke snelheid met deze auto.

02-12-2011. Geen bijzonderheden. Rij nu een paar weken op de winterbanden, maar het is nog niet echt winters. 2 januari krijgt de auto een beurt en apk.

28-01-2012. Auto bevalt eigenlijk steeds beter. Hij zit heerlijk en rijdt zeer comfortabel en stil. Helaas wel dorstig, maar eigenlijk valt het niet eens zo tegen. Met een behoudende rijstijl en veel korte eindjes komen wij tot nu toe (bijna een jaar en 16.000 km) op gemiddeld 10,94 l/100km. Dit wordt bijgehouden op spritmonitor.

21-02-2012. De kogel is door de kerk. Met oplopende benzineprijzen en toenemende hoeveelheid kilometers per jaar de komende jaren ga ik toch een LPG instalatie laten inbouwen. Gekozen is voor het VSI systeem met valve care van Prins. Dit met een ringtank van 67 liter bruto op de plaats van het reservewiel. Ik verwacht 20-25k km per jaar te gaan rijden. Ik schrijf de installatie in 4 jaar af. Een post voor extra onderhoud is gezet op €100 per jaar. Alles bij elkaar levert het een minimale besparing per jaar op van €550 (uitgaande van 20k/jaar). Hoe meer kilometers hoe meer besparing. Wellicht dat ik dan nog eens 4 jaar blijf rijden, dan wordt het pas echt lukratief.
Ik zal de review regelmatig blijven updaten, ook met het oog op het LPG ge- en verbruik. Kijken of de vooroordelen van LPG ook werkelijkheid worden. Installatie gebeurt rond 23 maart.

13-09-2012. Het rijden op LPG bevalt prima. Inmiddels bijna 11 duizend km op gas gereden. Wel is het verbruik fors. In Nederland gemiddeld 11,8l/100 km bij normaal gebruik (veel stad). Echter we trekken er ook regelmatig met een vouwwagen op uit en dat maakt het gemiddelde gebruik op 12,7 l/100 km. Ik rij dan wel gewoon 120 km/h met de vouwwagen. Hierbij zit ook nog een rit op en neer naar Italie, met veel bergritten. Ook berg op moeiteloos dezelfde snelheid aanhoudend op de cruisecontrol. Auto schakelt zelf gewoon terug als het wat moeilijker wordt om de snelheid vast te houden, maar doet dat uiteindelijk keurig. Een keer bij een inhaalmaneuvre hield de auto even in en brande kortstondig het lampje van het motormanagement. Daarna meteen alles weer ok. Ik wijt dat aan de slechtere kwaliteit LPG in Italie, want alleen dar maar een keer last van gehad en ook het brandstofverbruik op italiaans gas was duidelijk hoger (15%) dan van Nederlands, Duits of Oostenrijks gas.
Na ongeveer 8000 kmgereden te hebben op gas moest ik de flacon valve care vervangen. Deze kost €24.

28-09-2012, rond km stand 48.000. Tijdens een rit naar Friesland met de vouwwagen achter de auto ging het Prins alarm af. De Valve Care werkte niet goed en de auto wilde niet meer op LPG rijden. Zelf een reset geprobeerd door de accupool los te koppelen, maar helaas zonder resultaat. Hierdoor ongeveer 290 km op benzine moeten rijden voordat ik naar de LPG specialist kon gaan en de storing verholpen werd. Het lijkt op een eenmalig iets. Die diagnose was dat er niet genoeg opbrengst was geweest vanuit de Valve Care pomp. Wellicht een vuiltje. Inmiddels al weer ruim 2000 km verder zonder problemen, waaronder snelle rit naar Berlijn heen en weer.

14-11.2012, km stand 50.155. Binnenkort gaat de V70 voornamelijk op de lange afstand gebruikt worden. Ongeveer 27.000 km per jaar. De geliefde TT gaat het veld ruimen en er komt een stadsauto voor in de plaats, een VW Up! De lange afstanden zouden levensduur en verbruik van de V70 ten goede moeten komen. Wordt vervolgd.

17-08-2013, km stand 69.135.
In juni weer een storing gehad mbt de LPG installatie. Zelfde euvel als beschreven op 26-09-2012. Wederom naar het LPG inbouw station. Deze keer was er nieuwe software voorhanden. Even laden en alles was weer gereed. Geen kosten.
Ook heb ik in juni de automaat preventief laten spoelen en heb ik de auto laten chippen naar nu 245 pk en 380 Nm (was 200 pk en 300 Nm). Ondanks dat mijn garage het flushen niet nodig vindt, toch maar gedaan. wellicht gaat de versnellingsbak zo langer mee. Door het chippen is de auto voornamelijk veel alerter geworden en rijdt werkelijk veel fijner. Ook het schakelen lijkt soepeler te gaan en misschien wel iets sneller (misschien ook illusie:) Het maximum vraag ik vrijwel nooit, meestal zo halfgas en kruis ik met 135 km/h. Dan loopt de motor rustig 2500 tpm. Geef je echter bij het stoplicht volgas, dan verras je menig sportauto. Deze station gaat dan als de brandweer. Je hebt dan wel een droog wegdek nodig, want op een vochtig dek is zelfs bij 60 nog het esp aan het werk.
Gemiddeld op lpg ligt het verbruik nu op 12,13 l per 100 km, maar daarboven op ook nog eens 0,73 liter benzine verbruik (zie Spritmonitor). Er worden af en toe wat kilometers op benzine gereden. Dit voornamelijk tijdens buitenlandse ritten, waar lpg niet overal te krijgen is.
Veel van die kilometers is ook met een vouwwagen achter de auto waarbij 120 km/h wordt gereden. Dit beïnvloedt het verbruik negatief ten opzichte van regulier gebruik in Nederland.
Verder bevalt LPG prima en was de auto tot gisteren probleemloos.
Na een rit maakte de auto een raar bijna fluitend geluid bij stationair loop. Meteen maar naar de garage gereden. Deze maakte de diagnose dat het oliefilterhuis kapot is. Daarin zit een klepje wat niet meer werkt, waardoor er een vacuum wordt gezogen, wat het fluitend geluid maakt. Eerste reparatie in 50.000 km dus betrouwbaarheid laat ik zo (zie verder Reparaties en Onderhoud).
Door de chip heb ik prestaties naar 5 sterren verhoogd, echter gebruikskosten naar 3 ivm bovenstaande reparatie.

Reparaties & Onderhoud

  • 69.404 km

01-03-2011: Via marktplaats 4 Volvo Cassini velgen met Conti Sport Contact (225/50R17 98W) gekocht. Inmiddels gemonteerd (10/03) en nieuwe foto's geplaatst. Kosten €710.

08-03-2011: Wielsloten en een 13 naar 7-pins adapter voor de aanhanger gekocht. Kosten €56,85

04-10-2011: 4 stuks Michelin Alpin 4 winterbanden in de maat 225/55R16 95H. Deze zitten nu om de originele 16" Volvo Naos velgen. Gemonteerd op auto op 12-11-2011. €772,-

28-01-2012. De V70 heeft een jaarlijkse beurt gehad op 02 januari bij km stand 32.873. Ook was deze voor het eerst toe aan een APK. Verder heb ik gevraagd om een software update bij de dealer, het normale onderhoud laat ik daar niet doen. Dat was prijzig, €125. Verder geen bijzonderheden, behalve dat de remblokken voor vervangen zijn. Vrij snel dus, gezien de km stand, maar een zware auto met automaat en veel stadsverkeer is daar debet aan
Totale kosten €545,54.

23-03-2012. Op deze dag en bij km stand 36.376 is een Prins LPG installatie met Valve Care ingebouwd. €2295,-

05-10-2012, bij km-stand 48.370. Reset van de Prins computer vanwege foutmelding Valve Care onder garantie. Tevens heb ik in september en oktober aan beide kanten de H7-lamp van het dimlicht vervangen. Kosten €20,04.

21-12-2012, bij km-stand 51.590. Grote beurt met APK. Alle filters vervangen en olie ververst. Tevens bougies vervangen (LPG), die waren relatief prijzig, €113,74 voor vijf stuks. Verder geen bijzonderheden. Totale kosten €398,99.

16-05-2013, bij km-stand 59.652. Chiptuning naar 245 pk en 380 Nm. €200 (in combinatie met flushen automaat).

14-06-2013, bij km-stand 62.367. Flushen automatische versnellingsbak. Kosten €285.

20-06-2013, bij km-stand 62.758. Wederom een foutmelding van de LPG computer door een Valve Care storing wat rijden op LPG onmogelijk maakt. Het blijkt een valse waarschuwing te zijn wat met nieuwe firmware verholpen moet zijn. We gaan het zien. Garantie.

17-08-2013, bij km-stand 69.135. Diagnose gemaakt van kapotte klep in oliefilterhuis. Mijn garage (Auto Service Wesepe, universeel Bovag) vertelde dat dit deze maand de tweede V70 was met deze klacht. Nog gebeld met de Volvo dealer (waar hij een goede relatie mee heeft) voor coulance maar daar gaf Volvo niet thuis (ook niet als de Volvo daar in ondehoud was geweest). Is deze reparatie herkenbaar bij andere 2.5t rijders?
Gerepareerd op 20-08-2013 bij km-stand 69.404. Kosten €351,96.

Ingeruild

  • 75.251 km

Ondanks dat de auto goed bevalt begon het toch wat te kriebelen voor wat anders. Grootste reden is dat we graag wat hoger willen zitten, we zijn dus op zoek gegaan naar een SUV of Cross-over.
Met een kleine wens voor vierwielaandrijving voor de vakanties.
Gedacht is aan een Honda CRV en een Volvo XC60.
Uiteindelijk is het de laatste geworden ondanks dat na een proefrit er niks op de Honda viel aan te merken. Rationeel gezien absoluut de betere aanschaf. Wellicht meteen het probleem, de auto ontbreekt karakter.
Het is dus een XC60 D5 AWD Geartronic uit oktober 2009 geworden.
De V70 is ingeruild bij Volvo Specialist VanAarle in Nuland.
Ik weet zeker dat de volgende eigenaar er een fijne auto aan heeft.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.